Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Informatyczna rewolucja komunikacji w Szczecinie

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2015-05-24 09:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Informatyczna rewolucja komunikacji w Szczecinie
Szczecinfot. Mateusz War, lic. CC BY-SA 3.0
Centralny System Komunikacji Miejskiej, od 4 lat wdrażany w Szczecinie, już teraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie transportu miejskiego nad Odrą. II etap projektu, realizowany w ramach „Poprawy funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych”, ma przyczynić się także do zmiany przyzwyczajeń pasażerów i w związku z tym wzbudza spore kontrowersje. Jak będzie wyglądać szczecińska komunikacja po zakończeniu tej wartej ponad 54 miliony złotych rewolucji?

Szczecin to jedno z kilku miast w Polsce, które zdecydowało się użyć do poprawy działania komunikacji miejskiej nowoczesnych narzędzi informatycznych dostępnych już na rynku. Miedzy innymi z tego powodu w tym tygodniu właśnie w tym mieście odbywa się Zachodniopomorskie Forum Transportu Zintegrowanego.

Zarządzający transportem w największym mieście Pomorza Zachodniego doszli do wniosku, że nowy tabor oraz infrastruktura szynowo-drogowa to wciąż za mało, by starać się o względy pasażerów. Decydując się na wdrożenie projektu Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego liczył też na konkretne oszczędności finansowe i lepszą kontrolę spółek autobusowych wykonujących usługi na jego zlecenie.

Dobrze nadzorować przewoźników

– Kontrola wykonywania usług na tak dużym obszarze bez nowoczesnych narzędzi jest w zasadzie niemożliwa. Do tej pory wiedzę na temat poziomu usług i punktualności mogliśmy czerpać wyłącznie ze skarg pasażerów lub – rzadziej – jeśli zgłosił nam to wykonawca usługi. Z oczywistych względów nie byliśmy więc w stanie sprawować pieczy nad wszystkimi zdarzeniami, ale uwagi dotyczące słabej jakości usług kierowane były do nas jako do organizatora transportu – mówi Krzysztof Miler, kierownik Działu Optymalizacji Sieci i Realizacji Projektów Komunikacyjnych, odpowiedzialny w ZDiTM za wdrożenie projektu CSKM.

Dlatego w ramach pierwszego etapu projektu wdrożono System Zarządzania Flotą. Każdy z autobusów podwykonawców jest teraz rejestrowany w dyspozytorni w czasie rzeczywistym. Osoba nadzorująca ruch pojazdów ma wgląd w to, czy kurs wykonywany jest zgodnie z rozkładem, rejestruje ewentualne awarie pojazdów i to, czy kurs został wykonany. W sytuacjach awaryjnych każdy z prowadzących pojazd może skontaktować się z centralą i poinformować o zdarzeniach drogowych. Kabiny zostały też wyposażone w przycisk antynapadowy, którego kierowca może dyskretnie użyć w sytuacji zagrożenia.

Pasażer poinformowany i policzony

Całą skomplikowaną aparaturę połączono też z pierwszymi 15 tablicami informującymi o odjazdach autobusów i tramwajów. Pierwsze z nich stanęły głównie na pętlach i w miejscach, gdzie pojazdy rozpoczynały kursy, by lepiej przyjrzeć się ich poprawnemu działaniu. To oczywiście najbardziej namacalny dla pasażerów dowód działania CSKM. Zgodnie z najnowszymi trendami tablice nie tylko wyświetlają informacje, ale też „mówią”, gdy wciskając przycisk na maszcie lub uruchamiając go pilotem, zażąda tego osoba niewidząca lub niedowidząca.

Kontynuowano także montaż monitoringu, a w 10 pojazdach pilotażowo zainstalowano systemy zliczania pasażerów.

– Byliśmy ciekawi, jaka jest jego skuteczność. Właśnie jesteśmy po testach urządzeń i oceniam, że jego dokładność można oszacować na 95%. To bardzo dobry wynik. Podjęliśmy więc decyzję, by w ramach drugiego etapu wdrażania CSKM uzbroić w liczniki kolejne 40 pojazdów, także tramwaje. 50 zestawów w zupełności nam wystarczy. W razie konieczności pojazdy zaopatrzone w system będziemy przerzucać na konkretne linie, gdzie na przykład sprawdzimy, czy ich częstotliwość kursowania jest odpowiednia dla potoków podróżnych – wyjaśnia Krzysztof Miler.

W którą stronę rozwinie się CSKM?

CSKM w drugim etapie to przede wszystkim rozwinięcie możliwości Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej, która z nośnika biletu miesięcznego ma się stać e–portmonetką i zupełnie zastąpić bilety papierowe. Ale także m.in. systemy informacji pasażerskiej w pojazdach oraz uzupełnienie systemu informacji o rzeczywistym czasie odjazdu z przystanków. Wdrażany przez GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. Warszawa i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A.U. Madryt za kwotę ponad 54 mln zł (z czego 37,5 mln zł to pomoc w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) projekt jest z założenia na tyle innowacyjny, że pozwala na rozwój systemu w przyszłości.

Oznacza to m.in. monitorowanie innych pojazdów komunalnych, np. odpowiedzialnych za odśnieżanie ulic zimą. Nowinką będzie też budowa, w oparciu o CSKM, modelowego transportu mikrobusowego (podobnego nieco do systemu krakowskiego), który w określonych godzinach, na żądanie, dowoziłby do centrów przesiadkowych pasażerów z peryferyjnych rejonów miasta. Co należy podkreślić – nie są to projekty odłożone w czasie, bowiem prace nad nimi już trwają.

Warto przypomnieć, że projektem, który ma być realizowany w ciągu następnych siedmiu lat, będzie budowa w Szczecinie kolei aglomeracyjnej. Zdaniem producenta i ZDiTM nie istnieją specjalne logistyczne problemy, aby do systemu CSKM włączyć także kolej. Co ciekawe, w woj. zachodniopomorskim od wielu miesięcy dyskutuje się na temat jednego zarządu transportowego nad całym województwem. Być może Szczecińska Karta Aglomeracyjna i CSKM ma szansę w następnych latach stać się narzędziem do integracji transportu na całym Pomorzu Zachodnim?

Więcej na temat Forum przeczytasz tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdańsk rozwija informację pasażerską dzięki Tristarowi

Komunikacja

Gdańsk rozwija informację pasażerską dzięki Tristarowi

Witold Urbanowicz 06 maja 2015

Rzeszów rozbuduje system informacji pasażerskiej

Komunikacja

Rzeszów rozbuduje system informacji pasażerskiej

Witold Urbanowicz 29 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5