Plany stolicy Czech, związane z nową perspektywą unijną, obejmującą lata 2014-2020, są dosyć ambitne. Dopravní podnik, operator komunikacji, wylicza dziewięć projektów związanych z budową nowych tras tramwajowych, a także pierwszy odcinek czwartej linii metra, której realizacja ma rozpocząć się na przełomie 2017 i 2018 r.
Praga planuje intensywnie rozbudowywać infrastrukturę komunikacji publicznej z wykorzystaniem funduszy unijnych. Na tapecie jest dziewięć projektów budowy nowych linii tramwajowych o łącznej długości ok. 27 km. W sumie przewidziano do realizacji na tych trasach 55 par przystanków.
Najdłuższa trasa, relacji Chodovská – Spořilov – Opatov – Háje, osługiwać będzie dzielnicę Jižní Město i zapewni dojazd do stacji metra linii C. Jej długość to ok. 6,5 km. Zaplanowano 13 par przystanków. Kolejna, 5,5-kilometrowa linia – tym razem na północy – połączy Kobylisy i Bohnice, również zapewniając dojazd do linii metra C. Tutaj również przewidziano 13 par przystanków. Następna pod względem długości jest 4,48-kilometrowa trasa Nádraží Podbaba – Suchdol z siedmioma parami przystanków w północnej części Pragi, która zapewni dojazd do akademii rolniczej. Zaplanowano także parking Park&Ride.
Dalsze projekty są już mniejsze w skali: Divoká Šárka – Dědinská (ok. 2,3 km i pięć par przystanków), Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec (ok. 1,6 km i trzy pary przystanków), Sídliště Modřany – Libuš (ok. 1,8 km z czterema parami przystanków), zapewniając skomunikowanie z planowaną stacją czwartej linii metra (D), Na Veselí – Pankrác – Budějovická (ok. 1,5 km i trzy pary przystanków), Zlíchov – Dvorce z mostem przez Wełtawę (ok. 0,8 km i jedna para przystanku), Počernická do obsługi osiedla Malešice (ok. 2,1 km i sześć par przystanków).
Planowana jest też budowa pierwszego, 7,9-kilometrowego odcinka czwartej linii metra (D) z ośmioma stacjami na odcinku Pankrác – Depo Písnice. – Projekt znajduje się w fazie przygotowawczej. Budowa ruszy na przełomie 2017 i 2018 r. – informuje Jiří Došlý z biura prasowego Dopravní podnik hl. m. Prahy. Będzie ona obsługiwać osiedla Libuš, Lhotka i Krč na południu. W strefie obsługi znajduje się 175 tys. mieszkańców i 127 tys. miejsc pracy. W tym kształcie linia zapewniać będzie dojazd do stacji Pankrác. Dojazd do centrum będzie możliwy z przesiadką na linię C. W przyszłości linia D zostanie wydłużona w kierunku centrum, do stacji Náměstí Míru i w kolejnym etapie do Náměstí Republiky.
Unijne plany nie obejmują w zasadzie taboru. – Tabor metra został zmodernizowany w ciągu ostatnich 15 lat, nie planujemy realizować nowego projektu. Jeżeli chodzi o tramwaje, jesteśmy w trakcie kontraktu na dostawę 250 nowych tramwajów typu 15T, które dostarcza Škoda Transportation. Mamy już ok. 160 wagonów. Co roku, bez udziału środków unijnych, kupujemy też nowe autobusy, żeby – zgodnie z unijnymi i czeskimi regulacjami – średnia wieku taboru nie przekraczała dziewięciu lat. – wyjaśnia Jiří Došlý. Do obsługi linii D, jak wskazują przedstawiciele organizatora, przewidziano 17 trzywagonowych składów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.