Arriva, Enigma, Egis, Decatur oraz AWL VIII złożyły oferty w postępowaniu dotyczącym budowy i zarządzania systemem car–sharingu we Wrocławiu. Teraz oferty zostaną zbadane, zanim miasto przystąpi do negocjacji technicznych z wybranymi firmami.
We wrocławskich planach car–sharingowych
pisaliśmy kilka tygodni temu. Stolica Dolnego Śląska jest najbardziej zaawansowanym polskim miastem jeśli chodzi o wprowadzenie takiej usługi dla mieszkańców, choć myśli o tym również Warszawa. Wrocławscy urzędnicy przejrzą oferty, a po negocjacjach dotyczących szczegółów systemu zaproszą wybrane firmy do właściwego przetargu. Zwycięzca ma zostać wybrany w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Wypożyczalnie samochodów, funkcjonujące podobnie jak znane już Polakom rowery miejskie, stają się coraz popularniejsze na całym świecie. Pomagają w usunięciu z centrów miast parkujących samochodów, bo zapewniają dostęp do nich bez konieczności ich posiadania. Wrocław planuje budowę systemu w pierwszej fazie złożonego z ok. 200 pojazdów. Wszystkie muszą być elektryczne. Punktów wypożyczeni ma być od 60 do 100. 30 lokalizacji zaproponuje miasto, resztę zorganizuje zarządca systemu.
Przed ewentualnymi zarządcami systemu (będą mieli swobodę w kształtowaniu cen usługi) postawiono wymóg posiadania doświadczenia w zarządzaniu podobnym, przynajmniej 50–samochodowym systemem. Ale branże które reprezentują są dość różne. Arriva, znana polskim pasażerom głównie z przewozów kolejowych w Wielkopolsce, we wrześniu uruchomiła w Kopenhadze system na 400 pojazdów we współpracy z BMW. Egis Group to francuski koncern specjalizujący się w zarządzaniu projektami infrastrukturalnymi i transportowymi, którego polskim przedstawicielstwem jest BikeU – firma która organizuje system roweru miejskiego m.in. w Bydgoszczy czy w Szczecinie. Enigma to z kolei firma zajmująca się systemami informatycznymi.
Wrocław dokładnie przemyślał funkcjonowanie systemu. Korzystał przy tym z doświadczeń innych miast, które sprawdziły, że pomysł działa dobrze, jeśli użytkownicy mają przywileje w ruchu miejskim. - Korzystający z wypożyczalni ekologicznych aut będą mieć również zapewnienie dodatkowe przywileje, np. możliwość korzystania z buspasów, wyznaczone bezpłatne miejsca parkingowe, uprawnienia do poruszania się po niektórych ulicach wyłączonych z ruchu kołowego – wylicza Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w tamtejszym ratuszu.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
