10 marca znowelizowany został jeden z aktów wykonawczych ustawy Prawo Budowlane. Mowa o rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zmianie uległy m.in. zapisy związane z projektowaniem infrastruktury rowerowej.
Chociaż wymieniony wyżej dokument nie jest powiązany z wciąż
wyczekiwanymi przez rowerzystów zmianami przepisów wykonawczych Prawa o Ruchu Drogowym, to jego nowelizację należy uznać za krok w dobrym kierunku.
Pasy rowerowe na nowych drogachZatwierdzona 10 marca zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne – oprócz uporządkowania szerokości pasów ruchu ogólnego na drogach publicznych – likwiduje oczywisty absurd, jaki tworzył §46 ust. 3 dokumentu. Wcześniejszy zapis zezwalał na wyznaczanie pasów rowerowych jedynie przy przebudowach lub remontach dróg, nie dopuszczając ich projektowania na nowo budowanych ulicach. Teraz będzie to możliwe, bowiem w wyniku nowelizacji wadliwy przepis uzyskał brzmienie:
„Na drogach klasy G, Z, L i D na terenie zabudowy dopuszcza się wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m i nie większej niż 2,0 m każdy, przy czym dopuszcza się jej zwiększenie w obrębie skrzyżowania do 3,0 m. Pas ruchu dla rowerów oddziela się od sąsiedniego pasa ruchu znakami poziomymi lub wyspą dzielącą”.Pewne wątpliwości budzić może fakt, iż rozporządzenie w nowej formie dopuszcza tworzenie pasów rowerowych wyłącznie na terenie zabudowy. Udogodnienie w postaci pasów mogłoby okazać się przydatne także na terenach zamiejskich, szczególnie tam, gdzie odseparowany linią poziomą ciąg o szerokości 2 m (maksymalna szerokość pasów rowerowych) byłby dla rowerzysty dużo bardziej komfortowy i bezpieczny, niż przestrzeń o szerokości 1,5 m (tyle maksymalnie może mieć pobocze).
Uwagi cyklistów nieuwzględnioneLikwidacja absurdu związanego z art. 46 to niewątpliwy pozytyw, jednak warto zauważyć, iż nowelizacja nie uwzględnia kilku innych problemów związanych z projektowaniem infrastruktury rowerowej. W trakcie prac nad nowelizacją organizacje rowerowe zgłaszały postulaty dotyczące uregulowania kwestii związanych m.in. z minimalnymi promieniami łuków poziomych, sposobami oddzielania dróg rowerowych od chodnika, skrajni poziomej na łukach i odcinkach o pochyleniu podłużnym czy dopuszczalnych konstrukcji tras.
Dodatkową nieścisłość tworzy uchylenie załącznika nr 5 określającego rodzaj nawierzchni na drogach rowerowych (asfalt lub kostka betonowa) połączone ze zmianą wprowadzoną w §152 ust. 1, który uzyskał następujące brzmienie:
„Konstrukcje nawierzchni jezdni dróg publicznych oraz nawierzchni przeznaczonych do postoju pojazdów,ruchu pieszych i rowerzystów mogą być projektowane indywidualnie lub według katalogów typowych konstrukcji, z zastrzeżeniem ust. 5”.Oznacza to, że rowerzyści jeszcze bardziej niż do tej pory będą zdani na wiedzę projektantów oraz urzędników wdrażających standardy budowy dróg rowerowych w poszczególnych jednostkach administracyjnych.
Nowe przepisy wejdą w życie 25 marca bieżącego roku.