Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ozorków: Czy zagrożenia tramwaju dało się uniknąć?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ozorków: Czy zagrożenia tramwaju dało się uniknąć?
Fot. Kasper FiszerTramwaj linii 46 w Łodzi
Lokalna organizacja społeczna, która działa na rzecz zachowania komunikacji tramwajowej pomiędzy Łodzią a Ozorkowem, twierdzi, że obecnego impasu dało się uniknąć. Gminy miały być bowiem informowane – zarówno przez samo stowarzyszenie, jak i przez MPK – o pogarszającym się stanie technicznym trasy. Kilka lat temu do zapewnienia jej przyszłości mogłyby natomiast wystarczyć kwoty dużo niższe niż te, które wydają się niezbędne obecnie.

Mimo deklaracji władz Ozorkowa, że są gotowe wziąć kredyt pod inwestycję w podmiejski tramwaj do Łodzi, losy połączenia są wciąż bardzo niepewne. Podobnego stanowiska nie zajęły bowiem na razie gminy wiejska Zgierz i miasto Zgierz, przez które biegnie torowisko linii 46. Wydaje się, że aby trasa funkcjonowała nadal, samorządy musiałyby znaleźć w swoich budżetach porównywalne kwoty. Tymczasem np. wszystkie wpływy do kasy gminy wiejskiej Zgierz w 2017 r. miały wynieść według projektu budżetu zaledwie 52 mln 970 tys. 189 zł.

Sygnały o złym stanie technicznym płyną od sześciu lat

Jak twierdzą organizacje społeczne zaangażowane w obronę linii 46 przed likwidacją, obecnej sytuacji dałoby się uniknąć, gdyby odpowiedzialne za utrzymanie komunikacji jednostki samorządu terytorialnego nie zaniedbywały infrastruktury przez szereg ostatnich lat. Stowarzyszenie na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim, Fundacja Pro Kolej i Instytut Spraw Obywatelskich Inspro zorganizowały niedawno konferencję, podczas której wezwały gminy do przełamania impasu. – Mamy bowiem poważne powody, by sądzić, że za kilka tygodni linia 46 przestanie funkcjonować – mówił Adam Rembak z SOPKTRŁ. – Jeśli tak się stanie, trzeba będzie zadać pytanie, czy musiało do tego dojść – stwierdził.

Przedstawiciel organizacji podkreślił, że od 2012 r., kiedy przewozy przejęło od nieistniejącej Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej łódzkie MPK, gminy są na bieżąco informowane o rosnących problemach. – Już po kilku miesiącach ze strony Łodzi zaczęły dobiegać niepokojące informacje, że stan infrastruktury jest nieodpowiedni, że będą ograniczenia prędkości i cięcia w rozkładach – opisywał. Wówczas Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź miało przygotować wycenę najpilniejszych prac, która opiewała na ok. 2,5 mln zł w skali całego odcinka Helenówek (granica Łodzi) – Ozorków.

Poważne oskarżenia wobec lokalnych władz

Roboty te nie zostały podjęte. Reprezentowane przez Adama Rembaka stowarzyszenie składało więc w kolejnych latach wnioski o uwzględnienie w gminnych budżetach wydatków szacowanych na podstawie wspomnianej wyceny z 2012 r., które nie były jednak rozpatrywane pozytywnie. Tymczasem zdaniem organizacji kwoty rzędu kilkuset tysięcy złotych pozwoliłyby wówczas na zapewnienie niezmienionej częstotliwości i niewydłużonego czasu przejazdu tramwaju linii 46.

– Mamy więc wrażenie, że podłódzkie gminy po prostu czekają, aż połączenie tramwajowe zlikwiduje się samo – podsumował swoje wystąpienie Adam Rembak. Przypomnijmy przy tym, że zarówno gmina wiejska Zgierz, jak i miasto Zgierz deklarują poparcie dla zachowania komunikacji tramwajowej i przeprowadzenie pewnych inwestycji, których zakres nie wystarczy jednak do zagwarantowania przejezdności trasy nawet w średniej perspektywie czasowej. Wciąż nieznane są też wyniki ekspertyzy technicznej, którą zleciło niedawno łódzkie MPK, a która może zadecydować o najbliższym okresie funkcjonowania 46.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Komunikacja

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Roman Czubiński 30 czerwca 2023

Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?

Komunikacja

Łódź: Czterech chętnych na modernizację tramwaju do Konstantynowa

Komunikacja

Konstantynów: Są pieniądze na modernizację linii tramwajowej

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Komunikacja

Pabianice: Tramwaj na Górniak to za mało

Roman Czubiński 30 czerwca 2023

Tramwaje podmiejskie szansą dla polskich aglomeracji?

Komunikacja

Łódź: Czterech chętnych na modernizację tramwaju do Konstantynowa

Komunikacja

Konstantynów: Są pieniądze na modernizację linii tramwajowej

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5