Tarcza Maria rozpoczęła dzisiaj (25 lipca) rano drążenie kolejnego odcinka tunelu na odcinku wschodnim-północnym II linii metra. Wykonawca zakłada, że wykonywanie tuneli do stacji C16 Szwedzka potrwa do września, a wszystkie tunele na całym odcinku będą gotowe na przełomie grudnia i stycznia.
Dzisiaj rano, o godz. 9:42, tarcza TBM Maria ruszyła ze stacji C17 Targówek w kierunku stacji C16 Szwedzka. Jej zadaniem jest wydrążenie tunelu południowego – dla pociągów z centrum na Targówek.
Druga tarcza, Anna, która drąży tunel północny dla pociągów w kierunku centrum, ma wystartować z około trzytygodniowym przesunięciem. Na razie maszyna jest przesuwana przez stację. Wykonawca wykorzystuje tutaj nową technologię. – Mamy specjalny wózek, na którym umieszczana jest tarcza, następnie ten wózek dzięki siłownikom hydraulicznym jest przesuwany do przodu po ułożonych torach –
wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy firmy AGP Metro.
Jak informował wykonawca, realizacja odcinka D17 (do stacji C16 Szwedzka) ma potrwać do września. Budowa ostatniego odcinka – D16 do stacji C15 Dworzec Wileński – ma natomiast zakończyć się na przełomie grudnia i stycznia.
Drążenie tuneli na odcinku wschodnim-północnym
rozpoczęło się na początku maja – o dwa miesiące wcześniej niż pierwotnie zakładano. Pierwsza ze stacji C18 Trocka wystartowała Maria, a 19 czerwca, po przejściu 420 m, przebiła się na stację Targówek. W sumie do stacji C15 Dworzec Wileński tarcza ma do przejścia 2224,42 m. Anna, która wykonuje tunel dla pociągów z Targówka do centrum, wystartowała z Trockiej na przełomie maja i czerwca, a do stacji Targówek dotarła 5 lipca. Tarcza ma do pokonania dystans blisko 2239 m.