Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Targówek: Rusza drążenie pierwszego tunelu. Przed czasem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro na Targówek: Rusza drążenie pierwszego tunelu. Przed czasem
fot. UM Warszawa
Dzisiaj (5 maja) – znacznie wcześniej niż pierwotnie planowano – rozpoczął się rozruch pierwszej tarczy TBM o imieniu Maria, której zadaniem będzie wydrążenie jednego z dwóch tuneli ze stacji C18 Trocka do stacji C15 Dworzec Wileński. Zajmie jej to 10 miesięcy.

Pierwotnie rozpoczęcie drążenia tuneli na odcinku wschodnim, na Targówek zaplanowano na okres wakacyjny. Dobre tempo budowy pozwoliło jednak na przyspieszenie tego procesu.

Jak poinformowała dzisiaj (5 maja) Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawa, że rozpoczął się rozruch tarczy TBM Maria (nazwana po polskiej noblistce, Marii Skłodowskiej-Curie). To jedna z dwóch tarcz, która ma drążyć tunele szlakowe odcinka wschodniego II linii. Maszyna była już wykorzystywana przy drążeniu tuneli centralnego odcinka II linii. – Z kontraktowego punktu widzenia rozruch oznacza początek drążenia, choć oczywiście wszystko odbywa się znacznie wolniej. Musimy sprawdzić, czy wszystkie urządzenia pracują prawidłowo – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Astaldi.

Niebawem, po rozruchu, tarcza pełną parą wyruszy z szybu startowego na stacji C18 Trocka w kierunku stacji C15 Dworzec Wileński na końcu działającego od 2015 r. centralnego odcinka II linii. Maszyna będzie pracować w tunelu prawym (patrząc od strony Dworca Wileńskiego), którym w przyszłości będą kursować pociągi od strony centrum i Pragi. Dokładnie Maria będzie miała do wydrążenia 2244,42 m tunelu (bez części stacyjnych). Przyjęto średnie tempo budowy na poziomie 10 m na dobę, co oznacza, że tunel powstanie w ciągu ok. 10 miesięcy. W odstępie co najmniej miesiąca ma ruszyć druga z tarcz, która na tym samym odcinku będzie drążyć równoległy tunel szlakowy. Maszyna o nazwie Anna (na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) znajduje się również pod ziemią w szybie startowym.

Zadaniem tarcz jest nie tylko drążenie tuneli, ale także jego obudowywanie betonowymi tubingami i odprowadzanie za pomocą taśmociągów urobku. Długość każdej maszyny to 97 m, a masa to 615 ton. Tarcze składają się z głowicy skrawającej (czoła) o długości 12 metrów i masie ok. 400 ton oraz 85-metrowego zaplecza, gdzie zlokalizowane są wszystkie systemy pomocnicze tarczy – od pomp hydraulicznych, przez mieszalniki substancji, która jest natryskiwana na obudowę tunelu dla jej uszczelnienia czy piany, która uzdatnia grunt. Średnie tempo drążenia określane jest na prędkość powyżej 10 metrów na dzień. Na budowie centralnego odcinka II linii dobowy rekord wyniósł aż 43,5 m.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Przestrzeń

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Witold Urbanowicz 28 września 2022

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Przestrzeń

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Witold Urbanowicz 28 września 2022

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5