Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenia na użytkowanie dla kolejnych trzech stacji centralnego odcinka II linii metra i dwóch wentylatorni. Kontrolę przeszedł przystanek C-13 Centrum Nauki Kopernik, z którym budowniczowie mieli najwięcej problemów. W sumie już siedem obiektów, w tym pięć stacji, dysponuje pozwoleniami na użytkowanie.
Jak dowiedział się portal Transport-publiczny.pl, dzisiaj (20 lutego) trzy stacje otrzymały pozwolenie na użytkowanie – C-11 Świętokrzyska, C-12 Nowy Świat-Uniwersytet i C-13 Centrum Nauki Kopernik. Podobne dokumenty wydano dla dwóch wentylatorni szlakowych, sąsiadujących ze stacją Centrum Nauki Kopernik – V-12 i V-13. – Mamy kolejne pozwolenia na użytkowanie – potwierdza Bartosz Milczarczyk, rzecznik Urzędu Miasta.
To właśnie ze stacją Centrum Nauki Kopernik budowniczowie mieli najwięcej problemów. Jej konstrukcja jest nietypowa – składa się z dwóch korpusów znajdujących się po dwóch stronach drogowego tunelu Wisłostrady i połączonych pod tym tunelem, na poziomie peronu, trzema równoległymi tunelami. W sierpniu 2012 r. podczas drążenia pierwszego z nich doszło do poważnej awarii. Na teren budowy przedostały się nawodnione masy gruntu spod tunelu Wisłostrady, który tym samym został pozbawiony stabilnego podłoża. Wymusiło to wstrzymanie dalszych prac i zamknięcie tunelu. Stacja została zalana wodą dla zrównoważenia ciśnień. Wykonawca musiał wypełnić pustkę pod podziemną drogą, a także ustabilizować i wzmocnić grunt.
Prace przy budowie stacji musiały być wstrzymane na wiele miesięcy. Dopiero pod koniec marca 2014 r. przebito pierwszy z trzech łączników. Budowniczowie zmagali się z czasem – stacja poważnie odstawała stopniem wykończenia od pozostałych przystanków. Ostatecznie jednak udało się: 30 września 2014 r. wykonawca zgłosił gotowość całej inwestycji do odbiorów.
Stacja zmaga się też z
problemem przecieków – nie zagrażają one bezpieczeństwu konstrukcji i przyszłych użytkowników. Podobne problemy występują na kilku stacjach I linii metra i są typowe dla budownictwa podziemnego.
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego ma w sumie do wydania 14 pozwoleń na użytkowanie dla wszystkich obiektów centralnego odcinka II linii metra – siedmiu stacji, sześciu wentylatorni szlakowych i tunelu łącznikowego między I a II linią. W tej chwili wydano siedem pozwoleń – dla dwóch wentylatorni i pięciu stacji. Jako pierwsza – na początku lutego – pozwolenie otrzymała
stacja C-9 Rondo Daszyńskiego. Następna była stacja C-15 Dworzec Wileński na drugim końcu centralnego odcinka. Ze stacji na kontrole i pozwolenia czekają stacje C-10 Rondo ONZ i C-14 Stadion Narodowy.
Nadzór Budowlany zapowiada, że jest szansa na to, że kontrole mogą skończyć się jeszcze w lutym. Później Metro będzie potrzebowało jeszcze ok. dwóch tygodni na jazdy próbne wg normalnego rozkładu, ale bez pasażerów (rozruch na sucho). Oznacza to, że centralny odcinek mógłby zostać otwarty w połowie marca br.