Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Joanna Erbel: Analitycy Deloitte’a w paradygmacie z lat 60-tych

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Joanna Erbelsocjolożka

Socjolożka, działaczka miejska, publicystka. Członkini Zarządu Koordynacyjnego Kongresu Ruchów Miejskich, należy do inicjatywy Kładką na Pragę, Otwarty Jazdów i Targowa 2.0. Członkini Rady ds. budżetu partycypacyjnego przy Prezydent m.st. Warszawy. Bierze udział w pracach aktualizacji strategii rozwoju Warszawy ¬ Warszawa 2030. Założycielka Fundacji Blisko działającej na rzecz wspierania rozwoju więzi lokalnych oraz promocji nowych rozwiązań w obszarze polityki mieszkaniowej. Po mieście zawsze porusza się rowerem.

Felietonista:

Joanna Erbel

Autor:

Joanna Erbel

Data publikacji:
03-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Joanna Erbel: Analitycy Deloitte’a w paradygmacie z lat 60-tych
fot. Piotr KałaJoanna Erbel
„Rozwiązaniem problemu korków, po stronie użytkowników, jest zmiana przyzwyczajeń transportowych. Po stronie samorządów inwestycja w transport publiczny oraz infrastrukturę rowerową i pieszą, a nie oddawanie kolejnych fragmentów miasta samochodom” – komentuje wczorajszy raport Deloitte na temat korków w polskich miastach Joanna Erbel, jedna z najbardziej znanych aktywistek miejskich w Polsce, socjolożka i była kandydatka na urząd prezydenta Warszawy.

Zaskakujące są rekomendacje firmy Deloitte w sprawie korków. Zwłaszcza te, które sugerują, że rozwiązaniem problemu korków jest zajmowanie terenów zielonych. Parafrazując autorów tej rekomendacji można powiedzieć, że w miastach grunty są zbyt cenne, żeby oddawać je w pełni samochodom. Ton tego raportu dziwi tym bardziej, że obecnie polskie miasta stopniowo odchodzą od samochodocentryzmu stawiając na ruch pieszy oraz rowerowy. Jeśli mówimy o przyszłości polskich miast to będzie ona nakierowana na stopniowe ograniczanie dostępu i wręcz wyrzucanie transportu indywidualnego z centrum miasta. Jest to zresztą zgodne z trendami europejskimi. Np. władze Helsinek w 2014 r. podjęły decyzję, żeby w ciągu najbliższych 10 lat tak usprawnić system transportowy w mieście, żeby nie było potrzeby korzystania z samochodów.

Rozwiązaniem problemu korków, po stronie użytkowników, jest zmiana przyzwyczajeń transportowych. Po stronie samorządów inwestycja w transport publiczny oraz infrastrukturę rowerową i pieszą, a nie oddawanie kolejnych fragmentów miasta samochodom.

Rekomendacje z raportu o korkach dziwią w kontekście innego raportu firmy Deloitte – o przyszłości transportu – gdzie przyszłość mobilności jest utożsamiana z pojawieniem się samochodów autonomicznych, które zastąpią obecnie kierowane przez człowieka. To oznacza, że samochodów będzie mniej, będą zajmowały mniej miejsca w miastach (są bardziej precyzyjne i wystarczają im węższe pasy) i staną się elementem złożonego systemu transportowego.

Ta zmiana to tylko kwestia czasu i wie o tym branża motoryzacyjna. Zaczynają to również rozumieć władze miast, które chcą inwestować z miejskie systemy car sharingowe. Wygląda na to, że jedynie polscy analitycy Deloitte’a pozostają w paradygmacie rodem z lat 60-tych, w którym samochód jest źródłem prestiżu i całe życie miasta ma zostać podporządkowane kierowcom - kosztem jakości powietrza, jakości przestrzeni publicznej i likwidacji terenów zielonych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Komunikacja

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Paweł Ziniewicz/Zielone Mazowsze 03 marca 2019

Pozostałe z wątku:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Komunikacja

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Paweł Ziniewicz/Zielone Mazowsze 03 marca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5