Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje dla Łodzi

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-12-19 16:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jakie tramwaje dla Łodzi
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
MPK w Łodzi prowadzi teraz przetarg na dostawę 12 tramwajów. W pełni niskopodłogowe tramwaje, mogące przewieźć co najmniej 200 pasażerów, w tym min. 50 na miejscach siedzących, mają zostać dostarczone do końca września 2018 r.

Przedmiotem przetargu, organizowanego przez MPK-Łódź, jest dostawa – jak już pisaliśmy – 12 tramwajów wraz z podstawowym pakietem eksploatacyjno-naprawczym oraz specjalistycznym wyposażeniem obsługowym. Łódź nie dopuszcza prototypowych pojazdów, niemających jeszcze homologacji. Termin realizacji zamówienia wyznaczono do 30 września 2018 r.

Tramwaj musi być wagonem wieloczłonowym, przegubowym, jednokierunkowym, z całkowicie niską podłogą, napędzanym silnikami prądu przemiennego. Pojazd musi być przystosowany do 30-letniej eksploatacji przy średnim rocznym przebiegu 70 tys. km.

Długie jak Swingi

Długość pojazdu określono na 28-32 m, a szerokość 2,4 m. Pojazd musi być przystosowany do przewozu minimum 200 pasażerów (przy założeniu 5 osób na m2 podłogi). MPK wymaga co najmniej 50 miejsc siedzących, w tym 40 stałych i maksymalnie 10 rozkładanych. Szerokość przejścia wewnątrz wagonu nie może być mniejsza niż 750 mm (nie może być żadnych elementów na wysokości powyżej 100 mm).

Okna powinny być umieszczone w jednej linii. Wszystkie okna powinny posiadać przesuwną część górną. Otwierana część ma stanowić 40-50% wysokości okna. Założono też ogrzewanie, wentylację i klimatyzację. Dla motorniczego przewidziano zarówno lusterka, jak i kamery do obserwacji obszarów po bokach pojazdu.

W pełni niskopodłogowe

Pojazd musi być w całości niskopodłogowy, pozbawiony stopni – w strefie drzwiowej wysokość podłogi nie może przekraczać 350 mm nad poziomem główki szyny, w strefie nad wózkami nie może przekraczać 480 mm, a w pozostałych strefach – 375 mm. Maksymalne nachylenie we wnętrzu może wynieść 9 stopni.

Wymagana liczba drzwi zewnętrznych wynosi sześć, z czego co najmniej 4 o szerokości min. 1300 mm. Drzwi muszą być odskokowo- przesuwne. Przy pierwszych drzwiach dwuskrzydłowych tramwaj musi posiadać rozkładaną ręcznie platformę dla niepełnosprawnego. Zamawiający wymaga co najmniej jednego stanowiska do przewozu wózka dla niepełnosprawnych i dziecięcego, a także co najmniej jedno stanowisko do przewozu rowerów w pozycji poziomej z odpowiednimi urządzeniami umożliwiającymi unieruchomienie roweru. W środku przewidziano poręcze ze stali nierdzewnej – te pionowe powinny być wyposażone w system oświetlenia (np. diodowy LED), w odległości 400-500 mm od sufitu, wskazujący położenie poręczy w tramwaju.

Wymagania co do niezawodności

Prędkość maksymalną określono na 70 km/h (przy czym ograniczenie elektroniczne ma zostać ustalone na wartości 55 km/h), a przyspieszenie ma być nie mniejsze niż 1,1 m/s2. Baterie akumulatorowe mają umożliwić przejazd napełnionych tramwaju na długości min. 200 m bez zasilania.

MPK postawiło też wymagania dotyczące niezawodności. W pierwszym okresie, po dostawie sześciu tramwajów, wskaźnik defektów nie może być większy niż cztery na 10 tys. km, a w kolejnym okresie, po dostawie 12 wozów, nie może być większy niż jeden. Wskaźnik dobowy gotowości technicznej musi być większy niż 85%, a w skali miesiąca ma przekraczać 93%.

Cena najważniejsza

W postępowaniu mogą brać firmy, które zrealizowały w ostatnich trzech latach dostawy co najmniej 10 sztyk nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości minimalnej 28 m. Z polskich firm to kryterium spełniają jedynie Pesa i Solaris, startujący teraz w konsorcjum ze Stadlerem. Termin składania ofert mija 3 stycznia. O wyborze zadecydują cena (60%), parametry techniczno-użytkowe (30%) oraz funkcjonalność wagonu i rozwiązania techniczne (10%).

W przypadku parametrów techniczno-użytkowych pod uwagę będą brane stosunek masy do długości (10 punktów), gwarancja na podzespoły (10 punktów), gwarancja na nadwozie (5 punktów), gwarancja na lakier (5 punktów). MPK wymaga generalnie minimum 36-miesięcznego okresu gwarancji. Przy czym w przypadku konstrukcji szkieletu nadwozia wymagana jest gwarancja 120-180 miesięcy, zewnętrznych powłok lakierniczych 72-120 miesięcy, a podzespołów (silniki trakcyjne, przekładnie, przetwornice, przekształtniki trakcyjne, baterie akumulatorów i hydrogerety 36-72 miesięcy).

Jeżeli chodzi o funkcjonalność i rozwiązania techniczne pod uwagę brane będą cztery kryteria. Sześć punktów można otrzymać za zastosowanie osi sztywnych. Wymagane jest jedno miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy i jedno miejsce do przewożenia rowerów. Za utworzenie kolejnego miejsca do przewozu wózków lub rowerów można otrzymać jeden punkt, a za utworzenie kolejnego miejsca do przewozu wózków oraz rowerów dwa punkty. Zgodnie z wymaganiami w kabinie motorniczego powinien być wieszak umożliwiający pozostawienie minimum dwóch okryć wierzchnich. Za zamykaną szafkę z wieszakiem wykonawca otrzyma jeden punkt. Tak samo punktowane jest stosowanie antybakteryjnych siedzeń pasażerskich.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź ogłosiła przetarg na 12 tramwajów

Prawo & Finanse

Łódź ogłosiła przetarg na 12 tramwajów

Jakub Dybalski 25 listopada 2016

Ozorków: 46 wróci na Cegielnianą

Komunikacja

Ozorków: 46 wróci na Cegielnianą

Kasper Fiszer 03 sierpnia 2016

Tramwaj w Ozorkowie idzie do skrócenia. Do odwołania

Przestrzeń

Tramwaj w Ozorkowie idzie do skrócenia. Do odwołania

Witold Urbanowicz 29 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS