Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje dla Łodzi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jakie tramwaje dla Łodzi
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
MPK w Łodzi prowadzi teraz przetarg na dostawę 12 tramwajów. W pełni niskopodłogowe tramwaje, mogące przewieźć co najmniej 200 pasażerów, w tym min. 50 na miejscach siedzących, mają zostać dostarczone do końca września 2018 r.

Przedmiotem przetargu, organizowanego przez MPK-Łódź, jest dostawa – jak już pisaliśmy – 12 tramwajów wraz z podstawowym pakietem eksploatacyjno-naprawczym oraz specjalistycznym wyposażeniem obsługowym. Łódź nie dopuszcza prototypowych pojazdów, niemających jeszcze homologacji. Termin realizacji zamówienia wyznaczono do 30 września 2018 r.

Tramwaj musi być wagonem wieloczłonowym, przegubowym, jednokierunkowym, z całkowicie niską podłogą, napędzanym silnikami prądu przemiennego. Pojazd musi być przystosowany do 30-letniej eksploatacji przy średnim rocznym przebiegu 70 tys. km.

Długie jak Swingi

Długość pojazdu określono na 28-32 m, a szerokość 2,4 m. Pojazd musi być przystosowany do przewozu minimum 200 pasażerów (przy założeniu 5 osób na m2 podłogi). MPK wymaga co najmniej 50 miejsc siedzących, w tym 40 stałych i maksymalnie 10 rozkładanych. Szerokość przejścia wewnątrz wagonu nie może być mniejsza niż 750 mm (nie może być żadnych elementów na wysokości powyżej 100 mm).

Okna powinny być umieszczone w jednej linii. Wszystkie okna powinny posiadać przesuwną część górną. Otwierana część ma stanowić 40-50% wysokości okna. Założono też ogrzewanie, wentylację i klimatyzację. Dla motorniczego przewidziano zarówno lusterka, jak i kamery do obserwacji obszarów po bokach pojazdu.

W pełni niskopodłogowe

Pojazd musi być w całości niskopodłogowy, pozbawiony stopni – w strefie drzwiowej wysokość podłogi nie może przekraczać 350 mm nad poziomem główki szyny, w strefie nad wózkami nie może przekraczać 480 mm, a w pozostałych strefach – 375 mm. Maksymalne nachylenie we wnętrzu może wynieść 9 stopni.

Wymagana liczba drzwi zewnętrznych wynosi sześć, z czego co najmniej 4 o szerokości min. 1300 mm. Drzwi muszą być odskokowo- przesuwne. Przy pierwszych drzwiach dwuskrzydłowych tramwaj musi posiadać rozkładaną ręcznie platformę dla niepełnosprawnego. Zamawiający wymaga co najmniej jednego stanowiska do przewozu wózka dla niepełnosprawnych i dziecięcego, a także co najmniej jedno stanowisko do przewozu rowerów w pozycji poziomej z odpowiednimi urządzeniami umożliwiającymi unieruchomienie roweru. W środku przewidziano poręcze ze stali nierdzewnej – te pionowe powinny być wyposażone w system oświetlenia (np. diodowy LED), w odległości 400-500 mm od sufitu, wskazujący położenie poręczy w tramwaju.

Wymagania co do niezawodności

Prędkość maksymalną określono na 70 km/h (przy czym ograniczenie elektroniczne ma zostać ustalone na wartości 55 km/h), a przyspieszenie ma być nie mniejsze niż 1,1 m/s2. Baterie akumulatorowe mają umożliwić przejazd napełnionych tramwaju na długości min. 200 m bez zasilania.

MPK postawiło też wymagania dotyczące niezawodności. W pierwszym okresie, po dostawie sześciu tramwajów, wskaźnik defektów nie może być większy niż cztery na 10 tys. km, a w kolejnym okresie, po dostawie 12 wozów, nie może być większy niż jeden. Wskaźnik dobowy gotowości technicznej musi być większy niż 85%, a w skali miesiąca ma przekraczać 93%.

Cena najważniejsza

W postępowaniu mogą brać firmy, które zrealizowały w ostatnich trzech latach dostawy co najmniej 10 sztyk nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości minimalnej 28 m. Z polskich firm to kryterium spełniają jedynie Pesa i Solaris, startujący teraz w konsorcjum ze Stadlerem. Termin składania ofert mija 3 stycznia. O wyborze zadecydują cena (60%), parametry techniczno-użytkowe (30%) oraz funkcjonalność wagonu i rozwiązania techniczne (10%).

W przypadku parametrów techniczno-użytkowych pod uwagę będą brane stosunek masy do długości (10 punktów), gwarancja na podzespoły (10 punktów), gwarancja na nadwozie (5 punktów), gwarancja na lakier (5 punktów). MPK wymaga generalnie minimum 36-miesięcznego okresu gwarancji. Przy czym w przypadku konstrukcji szkieletu nadwozia wymagana jest gwarancja 120-180 miesięcy, zewnętrznych powłok lakierniczych 72-120 miesięcy, a podzespołów (silniki trakcyjne, przekładnie, przetwornice, przekształtniki trakcyjne, baterie akumulatorów i hydrogerety 36-72 miesięcy).

Jeżeli chodzi o funkcjonalność i rozwiązania techniczne pod uwagę brane będą cztery kryteria. Sześć punktów można otrzymać za zastosowanie osi sztywnych. Wymagane jest jedno miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy i jedno miejsce do przewożenia rowerów. Za utworzenie kolejnego miejsca do przewozu wózków lub rowerów można otrzymać jeden punkt, a za utworzenie kolejnego miejsca do przewozu wózków oraz rowerów dwa punkty. Zgodnie z wymaganiami w kabinie motorniczego powinien być wieszak umożliwiający pozostawienie minimum dwóch okryć wierzchnich. Za zamykaną szafkę z wieszakiem wykonawca otrzyma jeden punkt. Tak samo punktowane jest stosowanie antybakteryjnych siedzeń pasażerskich.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5