Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak poprawić komunikację w powiecie olsztyńskim

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jak poprawić komunikację w powiecie olsztyńskim
fot. Mazaki, lic. CC BY-SA 3.0Olsztyn
Brak zintegrowanej taryfy, brak jakiegokolwiek zsynchronizowania kolei z innymi środkami transportu, niesatysfakcjonujący rozkład jazdy. To jedne z głównych mankamentów transportu zbiorowego w powiecie olsztyńskim. W debacie na ten temat, zorganizowanej we wtorek przez redakcję „Gazety Olsztyńskiej”, wzięli udział przedstawiciele ZDG TOR.

W dyskusji wzięli też udział m.in. kandydaci na prezydenta Olsztyna – Anna Wasilewska (PO, obecnie członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego) i Andrzej Ryński (SLD, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w przeszłości prezydent Olsztyna i marszałek woj. warmińsko-mazurskiego). Motywem przewodnim konferencji było zdiagnozowanie problemów komunikacyjnych powiatu olsztyńskiego, a w szczególności – gminy Stawiguda (położonej między Olsztynem i Olsztynkiem), która z roku na rok zaczyna coraz mocniej spełniać rolę olsztyńskiej „sypialni”.

– Mam nadzieję, że doczekam czasów, kiedy będę mógł ze wspólnym biletem podróżować pociągiem do Olsztyna i komunikacją miejską po Olsztynie – powiedział Piotr Różański, prezes stowarzyszenia „Stawiguda – Moja Gmina” i kandydat w nadchodzących wyborach na Wójta Gminy Stawiguda.

Kolej blokuje dostęp do usług wyższego rzędu

Brak zintegrowanej taryfy (a także nieatrakcyjne rozwiązania taryfowe w samym Olsztynie – w mieście brakuje biletu 60-minutowego) to nie jedyny mankament, na który zwrócono uwagę w debacie. Równie poważnym problemem jest też m.in. nieatrakcyjny rozkład jazdy. Obecnie ostatnie pociągi regionalne z Olsztyna (we wszystkich kierunkach – do Działdowa, Ełku, Szczytna, Elbląga i Braniewa) odjeżdżają ok. godz. 20.30-21, co nie pozwala mieszkańcom miejscowości położonych wzdłuż tych linii wracać do domu pociągami w sytuacji, w której chcieliby spędzić w Olszynie wieczór w teatrze czy w restauracji. Oznacza to, że brak atrakcyjnej oferty kolejowej utrudnia mieszkańcom woj. warmińsko-mazurskiego dostęp do usług wyższego rzędu.

Inne problemy, na które w dyskusji zwrócono uwagę, to m.in. fakt, że szereg miejscowości w powiecie olsztyńskim nie posiada żadnej komunikacji zbiorowej. Sygnalizowano też np. konieczność inwestycji w infrastrukturę „okołostacyjną” (m.in. w parkingi P&R – odpowiednio wyposażone: z systemem monitoringu, oświetleniem etc.), jak również konieczność tworzenia linii „dowozowych” do kolei. Wyraźnie podkreślono konieczność większego zaangażowania samorządów gminnych w organizację i finansowanie transportu zbiorowego.

Remont drogi szansą na wzrost roli transportu kolejowego

Zwrócono też uwagę, że w związku z planowanym remontem drogi krajowej nr 51 (Bezledy – Olsztynek), który znacząco utrudni podróżowanie pomiędzy Olsztynem i Olsztynkiem, powinna nastąpić znacząca poprawa oferty kolejowej na tej trasie. – To jest szansa dla tej relacji. Dzięki stworzeniu nowej atrakcyjnej oferty, będzie szansa, że pasażerowie powrócą do kolei. Przy czym niezwykle ważne jest, że rozwinięta oferta musi pozostać także po zakończeniu remontu drogi, gdyż jednym z atutów oferty przewozów pasażerskich na kolei powinna być przecież stabilność – mówi Leszek Ruta, ekspert ZDG TOR, uczestnik konferencji. – Trzeba zauważyć, że podczas debaty podjęte zostały tematy trudne, nieznane do końca opinii publicznej. Należy naświetlać sytuacje, w których w odległości 15 km od Olsztyna nie ma żadnej komunikacji, a kolej nie jest zsynchronizowana z żadnym innym środkiem transportu – dodaje Leszek Ruta.

Problematyka zasygnalizowana podczas debaty stanowi istotną część Białej Księgi Mobilności w Aglomeracjach (BKM), przygotowywanej z inicjatywy Stowarzyszenia Transportu Publicznego. Oficjalna prezentacja BKM zaplanowana jest za miesiąc, 30 października, w Bydgoszczy, podczas Kongresu Transportu Publicznego (KTP). Internauci, biorący udział w debacie „Gazety Olsztyńskiej” (konferencja była transmitowana, a część pytań była zadawana przez czytelników „GO”), zostali zaproszeni także do śledzenia przebiegu KTP.

Pełny zapis wideo z debaty można znaleźć tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Mobilność

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Magdalena Romanowska 13 sierpnia 2020

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Komunikacja

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Jakub Dybalski 07 października 2018

Bolesławiec. Przetarg na 13 autobusów unieważniony

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Jakub Dybalski 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Mobilność

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Magdalena Romanowska 13 sierpnia 2020

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Komunikacja

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Jakub Dybalski 07 października 2018

Bolesławiec. Przetarg na 13 autobusów unieważniony

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Jakub Dybalski 11 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5