Mieszkańcy Gdyni oraz turyści odwiedzający miasto mogą już sprawdzić dostępność miejsc parkingowych w bezpłatnej aplikacji mobilnej Comarch Smart Parking. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni podpisał porozumienie z firmą informatyczną na udostępnienie danych o zajętości miejsc postojowych, które są gromadzone w systemie Tristar.
Do tej pory informacje o dostępnej liczbie wolnych miejsc na najważniejszych dla miasta parkingach były wyświetlane na tablicach i znakach. Teraz znajdą się również w aplikacji mobilnej. Testy systemu już ruszyły i potrwają do końca grudnia 2018 roku.
– Na podstawie zawartego porozumienia Platforma Comarch Smart Parking testowo korzysta z danych działającego już w Gdyni systemu Tristar, który między innymi zbiera informacje o dostępności miejsc postojowych, na kilku najbardziej uczęszczanych parkingach w centrum miasta – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. – Będzie to spore ułatwienie dla mieszkańców i turystów, szczególnie w sezonie letnim, ale także kolejne działanie odciążające śródmieście Gdyni od ruchu samochodowego. Krótszy czas poszukiwania miejsca parkingowego to mniej aut na drodze i czystsze powietrze.
Projekt obejmuje monitoring miejsc postojowych na parkingach: przy Muzeum Miasta Gdynia (Plac Zawiszy), przed Urzędem Miasta Gdyni, za Urzędem Miasta Gdyni (od ul. Bema) oraz przy Bulwarze Nadmorskim (Skwer Arki Gdynia). System Comarch będzie działał 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, wskazując kierowcom w czasie rzeczywistym liczbę wolnych miejsc parkingowych.
Aplikacja dostępna jest na urządzeniach mobilnych z systemem Android, a wkrótce uruchomiona zostanie również wersja dla iOS. – Gdynia to kolejne polskie miasto, które zdecydowało się wdrożyć inteligentny system parkowania. Takie rozwiązanie to przede wszystkim wygoda dla mieszkańców i turystów, odwiedzających miasto. Po pierwsze dostarcza kierowcom na bieżąco informacje o wolnych miejscach parkingowych, co oznacza dużą oszczędność czasu, ponieważ nie muszą krążyć po mieście w poszukiwaniu wolnego miejsca parkingowego, o co jest szczególnie trudno w centrum miast. Dodatkowo rozwiązania ograniczają ruch, co przyczynia się także do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza związanego z emisją spalin. Aplikacja obejmuje nie tylko dane z Gdyni, znaleźć tam można również informację o stanie miejsc z miast takich jak Grudziądz, Kraków, czy nawet z Pelplina. W przypadku Gdyni dane dostarczane są przez system Tristar, w pozostałych miejscowościach Comarch wykorzystuje różne metody detekcji, by informacją dotyczyła nie tylko parkingu, ale każdego indywidualnego miejsca postojowego. Stosowane są w tym celu różne metody, np. sensory magnetyczne, ale także dużo wydajniejsze metody oparte o kamery i Inteligentne Analityki Wideo (IVA). System to nie tylko ułatwienie dla mieszkańców czy turystów, ale przede wszystkim narzędzie dla miast, dzięki któremu uzyskuje się w czasie rzeczywistym dostęp do wiedzy z danych, statystyk i raportów dzięki czemu może świadomie kształtować politykę parkingową w mieście – mówi Wojciech Dec, product manager Comarch Smart City.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.