Partnerzy serwisu:
Mobilność

Czy automatyczne samochody ograniczą liczbę wypadków?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Czy automatyczne samochody ograniczą liczbę wypadków?
fot. Alan/FlickrFlota automatycznych samochodów Google
Według Instytutu Techniki Mechanicznej (IMechE) automatyczne samochody mogą ograniczyć liczbę wypadków o 95 proc., co Polsce pozwoliłoby na uratowanie ponad 3000 osób rocznie!

Analizując raport brytyjskiego Instytutu możemy dojść do wniosku, że receptą na śmiertelne wypadki drogowe jest powszechne wprowadzenie automatycznych aut. Pozwoliłoby to na uratowanie tysięcy osób w samej Europie i prawdopodobnie milionów na całym świecie. Dlaczego więc instytucje zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego nie forsują pomysłu szybkiego wprowadzenia automatycznych samochodów na nasze drogi?

Nowa kategoria wypadków

Inżynierowie zakładają, że 95 proc. wypadków wynika z błędu kierowcy. Stąd wniosek, że zastąpienie kierowcy układem scalonym pozwoliłoby uniknąć tych błędów. Nic bardziej mylnego. W przypadku tych pojazdów pojawia się nowa kategoria: wypadek z przyczyn technicznych. I nie chodzi o awarię hamulców czy przebitą oponę, ale awarię układu sterowania samochodem. Samych przyczyn nieracjonalnego zachowania automatycznego samochodu może być wiele, np. zakrycie kamery mierzącej odległość od poprzedzającego pojazdu czy sczytującej znaki drogowe. Złe warunki atmosferyczne a także utrata zasięgu GPS czy innego systemu pozycjonowania także mogą być przyczyną kolizji. W sytuacjach krytycznych automatyczne pojazdy mogą okazać się mniej przewidywalne niż prawdziwi kierowcy.

Kolejnym problemem może być fakt, że jeszcze przez wiele lat nie dojdziemy do systemu z pełnym udziałem pojazdów automatycznych. Okres przejściowy, w którym współuczestniczyć będą pojazdy kierowane automatycznie i te prowadzone przez ludzi potrwa bardzo długo. Dbałość automatów o dokładne przestrzeganie przepisów ruchu drogowego może być przyczyną nerwowych zachowań wśród kierowców. A więc zamiast zmniejszyć liczbę wypadków mogą ją zwiększyć.

Automatyczny samochód nie uniknie wypadku

Automatyczne samochody nie będą potrafiły uniknąć wypadków spowodowanych przez kierujących. Bo co ma zrobić pojazd, gdy będzie świadkiem, spotykanego często na naszych drogach “wyprzedzania na czołówkę”, czy “na trzeciego”? Jechać wprost na nadjeżdżający samochód, zjechać na przydrożne drzewo czy po prostu zatrzymać się. Od zastosowanego algorytmu, w takich sytuacjach często będzie zależało ludzkie życie.

IMechE postuluje w swoim raporcie wprowadzenie nowych regulacji dotyczących automatycznych pojazdów takich jak specjalne szkolenie kierowców.

- Musimy koniecznie rozwiązać problemy prawne, technologiczne i ubezpieczeniowe aby szybko wprowadzić takie pojazdy na rynek - pisze IMechE w swoim raporcie.

Inżynierowie wskazują również na konieczność dostosowania infrastruktury drogowej i ustalenie jednolitego standardu komunikacji pomiędzy znakami drogowymi, oznakowaniem i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu a samochodem.

Warto dodać, że w połowie lutego doszło do pierwszego wypadku z winy pojazdu Google'a. Auto wymijało przeszkodę na drodze. System ocenił, że jadący wolno autobus zatrzyma się, jednak stało się inaczej i pojazdy zderzyły się. Nikomu nic się nie stało. Google zapowiedział zmiany w oprogramowaniu. Jeśli analiza zdarzenia potwierdzi się, będzie to pierwszy udokumentowany wypadek od sześciu lat z winy Google'a.

Pełny raport jest dostępny na stronie IMechE
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Przestrzeń

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Jakub Dybalski 26 października 2018

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Mobilność

Autonomiczne samochody „uratują” setki tysięcy ludzi?

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Przestrzeń

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Jakub Dybalski 26 października 2018

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Mobilność

Autonomiczne samochody „uratują” setki tysięcy ludzi?

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5