Częstochowa poszukuje wykonawcy budowy trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych. Termin otwarcia ofert w trwającym przetargu niedawno przesunięto na 12 października.
Częstochowa od połowy 2014 roku
przymierzała się do wybudowania trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych zlokalizowanych
przy trzech dworcach kolejowych w mieście, tj. w samym centrum przy ul. Piłsudskiego koło dworca Częstochowa Osobowa, na obrzeżach centrum przy ul. Pułaskiego koło dworca Częstochowa Stradom i poza centrum wokół dworca Częstochowa Raków.
Inwestycja ma być realizowana z wykorzystaniem dofinansowania unijnego w kwocie 27,5 mln zł przy całkowitym koszcie 42,2 mln zł. Od powstania koncepcji mija trzeci rok, a idea wkracza w przedostatni etap, czyli przetarg na budowę.
Trzy place budowyZ końcem sierpnia br. Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ogłosił przetarg na budowę węzłów. Budowa pierwszego – przy dworcu Częstochowa Osobowa obsługujący ruch na linii kolejowej nr 1 – wiąże się z przebudową całej ul. Piłsudskiego, przy której zreorganizowane zostaną miejsca parkingowe. To, zdaniem społeczników, jest zbędne, tak samo, jak budowa pasów rowerowych, które tylko utrudnią rowerzystom uczestnictwo w i tak spokojnym ruchu kołowym.
Dodatkowo wycięta zostanie zieleń i przebudowane sieci deszczowe, wodociągowe, energetyczne i teletechniczne. Do wykonania będą perony autobusowe z dodatkowym miejscem dla obsługi taksówek oraz miejsc podwozowych, a także obszerny parking z systemem zliczania wolnych miejsc.
Pozytywnie należy odnotować zmianę w projekcie zakładającym pierwotnie całkowitą rozbiórkę muru okalającego projektowany plac parkingowy. Mur jest pamiątką po starych zabudowaniach dworcowych Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Po konserwacji, w dużej mierze, zostanie zachowany, z wyjątkiem likwidacji kilku przęseł dla potrzeb skomunikowania parkingu z ulicą.
Bez kolizji z tramwajemPrzy południowym węźle zlokalizowanym po obu stronach dworca Częstochowa Raków (linia kolejowa nr 1) przebudowane zostaną istniejące układy drogowe pętli autobusowych i placów parkingowych. Negatywnie należy jednak postrzegać planowaną wymianę kostki granitowej na asfalt. Dodatkowo nie zdecydowano się na przysunięcie pod wejście na dworzec pobliskiej pętli tramwajowej służącej do zawracania większości kursów szczytowych. Po oddaniu obiektu pasażerowie będą musieli iść na przełaj przez parking pomimo że warunki terenowe pozwalają na lokalizację pętli torowej wokół placu postojowego. Szczególnie, gdy zachowana zostanie rezerwa pod przyszłe torowisko w ul. Łukasińskiego, przewidywane do wybudowania w bliżej nieokreślonej przyszłości.
Pozytywnie z kolei ocenić należy rezygnację z pierwotnych planów odtworzenia zlikwidowanego przed ponad pół wieku wlotu ul. Leśmiana w skrzyżowanie al. Pokoju z ul. Kuncewiczowej. Wiązałoby się to z przeprowadzeniem jezdni przez cztery tory tramwajowe, bowiem przechodziłaby ona przez odgałęzienie z głównego szlaku tramwajowego do pętli przy dworcu. Ponadto mieszkańcy bloków stojących obok obawiali się wzrostu ruchu na obecnej osiedlowej uliczce oraz likwidacji miejsc parkingowych.
Mniejsze parkingi i rondoPrzy dworcu Częstochowa Stradom obsługującym ruch kolejowy na linii 61 nie powstanie duży plac parkingowy. Zamiast jednego dużego placu postojowego powstaną dwa mniejsze po obu stronach budynku dworca.
Przebudowany zostanie układ drogowy dwujezdniowej ulicy Pułaskiego, na której pojawi się rondo turbinowe ze ślimakiem prowadzącym do ul. Bohaterów Monte Cassino, co powinno uspokoić niemal nieokiełznany obecnie ruch. Do tego wymiana sieci energetycznych, sanitarnych i teletechnicznych oraz roślinności.
Każdy z węzłów zostanie objęty monitoringiem wizyjnym z funkcją nadzoru nad miejscami parkingowymi. Do tego celu w siedzibie MZDiT zostanie wybudowane centrum nadzoru z czterema miejscami dla operatorów, co oznacza, że będzie on działać niezależnie od głównego systemu monitoringu wizyjnego miasta. Na przystankach pojawią się elektroniczne tablice odjazdów. W odróżnieniu od pierwotnych założeń nie pojawią się efektowne zadaszenia peronów. W każdym z przypadków wykonana zostanie sieć dróg rowerowych rozprowadzonych w okolicznych ulicach.
Wykonanie i gwarancjaPrzetarg przewiduje zatrudnienie przez wykonawcę określonej ilości osób bezrobotnych wskazanych przez lokalny Powiatowy Urząd Pracy. MZDiT wymaga udzielenia minimum 60 miesięcznej, a maksymalnie 72 miesięcznej gwarancji i rękojmi na przedmiot zamówienia.
Oferty będą rozpatrywane według wag: cena 60%, termin rękojmi i gwarancji powyżej minimum – 40%. Z uwagi na dużą ilość pytań dotyczących szczegółów techniczno-budowlanych przesunięto pierwotny termin składania i otwarcia ofert na 12 października.