Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Chiny: Tramwaje na ogniwa wodorowe

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-03-11 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chiny: Tramwaje na ogniwa wodorowe
FoshanBy easy4444, CC BY 3.0, commons.wikimedia.org
CRRC Qingdao Sifang zamierza dostarczyć 8 tramwajów zasilanych ogniwami wodorowymi. Pojazdy znajdą zastosowanie na budowanej w Foshan (południowe Chiny, prowincja Guangdong) linii Gaoming (długość 17,4 km, 20 przystanków). Pierwszy odcinek o długości nieco ponad 6 km ma zostać otwarty w przyszłym roku.

Tramwaje będą mogły przewozić 285 pasażerów i rozwijać prędkość 70 km/h. Ogniwa do ich napędu dostarczyła kanadyjska firma Ballard Power Systems, specjalizującą się w produkcji ogniw do celów transportowych. Wartość kontraktu wyniosła 6 milionów dolarów kanadyjskich.

Obiecująca technologia

Napęd z wykorzystaniem ogniw wodorowych jest całkowicie bezemisyjny: jako produkt uboczny reakcji powstaje wyłącznie woda. W przypadku chińskiego tramwaju reakcja będzie zachodziła w stałej temperaturze 100 stopni Celsjusza, dzięki czemu podczas jazdy nie będą wydzielały się tlenki azotu Inną zaletą jest możliwość łatwego pozyskiwania wodoru z szeregu źródeł, zarówno nieodnawialnych, jak i odnawialnych, i związane z tym zmniejszenie kosztów transportu publicznego.

Producent wagonów jest przedsiębiorstwem kontrolowanym przez chińską państwową korporację CRRC, dla której produkuje m. in. elektryczne zespoły trakcyjne i wagony pasażerskie. Jej wyroby, oprócz wewnętrznego rynku chińskiego, są sprzedawane w państwach takich, jak Singapur, Argentyna czy Irak, a także w Stanach Zjednoczonych.

Qingdao było pierwsze

Zamówione dla Foshan tramwaje nie będą pierwszymi chińskimi wagonami wykorzystującymi taki sposób napędu. Pierwszy na świecie pojazd z takim napędem, wykonany przez tego samego producenta, zaprezentowano w kwietniu 2015 r. W marcu ubiegłego roku 7 tramwajów na ogniwa wodorowe, zmontowanych również przez CRRC Qingdao Sifang na licencji Škoda Transportation (jednak ogniwa także wtedy pochodziły od Ballarda), weszło do służby liniowej w Qingdao w prowincji Shandong nad Morzem Żółtym. Trzyczłonowe, dwukierunkowe pojazdy typu 15T wyposażono w zbiornik paliwa możliwy do napełnienia w ciągu 3 minut. Zasięg wynosi ok. 100 kilometrów.

Na pokonanie trasy o długości 8,8 km wodorowy tramwaj w Quingdao potrzebuje pół godziny. Na wydzielonym torowisku może rozwinąć prędkość do 70 km/h. Normalnotorowa linia, jedna z trzech mających docelowo tworzyć miejską sieć, zaczęła być budowana w grudniu 2014 r. Co ciekawe, część trasy jest zelektryfikowana prądem stałym o napięciu 750 kV.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Przegubowe trolejbusy na wodór. Nowość Solarisa dla Rygi

Komunikacja

Przegubowe trolejbusy na wodór. Nowość Solarisa dla Rygi

jd/inf. pras. 07 listopada 2016

Solaris na ogniwa paliwowe. Będzie ich więcej?

Komunikacja

Solaris na ogniwa paliwowe. Będzie ich więcej?

Jakub Dybalski 04 października 2016

Solbus zbudował z Holendrami autobus na ogniwo wodorowe

Komunikacja

Solbus zbudował z Holendrami autobus na ogniwo wodorowe

Jakub Dybalski 06 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS