Pasażerowie skarżą się na duchotę w nowych pociągach metra Skoda Varsovia. Metro ocenia, że to typowe usterki wieku dziecięcego i pociągi pod tym względem nie różnią się od innych składów w początkowym okresie ich eksploatacji. Metro zleciło producentowi poprawki, a ten analizuje system rozprowadzania powietrza.
Warszawiacy
mogą korzystać z nowych składów Varsovia od października zeszłego roku. Ich liczba w ruchu sukcesywnie zwiększa się. Uwidaczniają się też i mankamenty. Powtarzające się uwagi dotyczą duchoty w składach – zwłaszcza w przypadku większego tłoku. – Otrzymaliśmy zgłoszenia pasażerów na brak odczuwalnego przepływu powietrza. Zwróciliśmy się więc do producenta o niezwłoczną reakcję i podjęcie intensywnych działań zmierzających do poprawy wentylacji. W celu poprawy sytuacji producent wykonuje analizę systemu rozprowadzenia powietrza do wnętrza przedziału pasażerskiego – informuje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Varsovia nie jest pierwszą serią pociągów, w których występuje ten problem. Podobnie było z nowymi pociągami rosyjskimi (wyróżniającymi się zmienionym przodem), zakupionymi do obsługi wydłużonej w 2008 r. do Młocin I linii metra. Pasażerowie również skarżyli się na duchotę. Okazało się, że choć wymuszony nawiew spełnia wszystkie założone parametry, to powietrze nie jest właściwie rozprowadzane po wagonie. Wówczas sprawa zakończyła się na wykonaniu dodatkowych otworów w podsufitce wagonów.
Jak przypomina Metro, składy Varsovia zostały poddane sprawdzeniu pod względem technicznym w czasie trwania procesu certyfikacji, który zakończył się wydaniem przez UTK świadectwem dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu. – Obecnie pociągi są w okresie gwarancyjnym i wszystkie ewentualne uwagi co do eksploatacji składów oraz obserwacje powodują wprowadzenie korekty przez producenta. Scenariusz wymagający transportu pojazdów do producenta nie jest brany pod uwagę. Potencjalne korekty techniczne będą wprowadzane przez producenta w okresie gwarancji – odpowiada Bartoń.
Metro przekonuje, że nowe pociągi metra nie odbiegają od innych nowo wdrażanych składów w stołecznym metrze. – W pojazdach Varsovia nie występują istotne usterki. Występujące zdarzenia są typowe dla okresu tzw. „choroby wieku dziecięcego”. Dostępność i bezawaryjność pojazdów Varsovia kształtuje się na zbliżonym poziomie jak inne eksploatowane pojazdy w Metrze Warszawskim w okresie tzw. „choroby wieku dziecięcego” – twierdzi Anna Bartoń.
Spółka nie odpowiada jednak wprost na pytanie o porównanie – pod względem bezawaryjności i dostępności – z innymi obecnie eksploatowanymi pociągami. Nietrudno zauważyć, że dostępność nowych pociągów Varsovia jest zmniejszona – zwłaszcza na I linii metra.