W grudniu br., wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, Arriva RP przejmie od Przewozów Regionalnych obsługę ruchu pociągów na większości linii zelektryfikowanych w woj. kujawsko-pomorskim. Wiadomo już, że ceny biletów na liniach, na których nastąpi zmiana przewoźnika, nie ulegną zmianie.
Arriva pozostanie przy taryfie REGIO, co w kontekście podpisanego porozumienia z Przewozami Regionalnymi zapewni podróżnym możliwość zakupienia jednego biletu na przejazd dwoma przewoźnikami w dotychczasowej cenie. Nierozstrzygniętą jest natomiast w tym momencie kwestia utrzymania promocyjnej taryfy „WiT City”, integrującej kolej z komunikacją miejską w Toruniu i Włocławku.
Przewoźnik ten świadczy od 2007 r. usługi na liniach niezelektryfikowanych w woj. kujawsko-pomorskim – kontrakt Arrivy na realizację tych usług wygasa w 2020 r. Na początku tego roku prywatny przewoźnik pokonał Przewozy Regionalne w przetargu na realizację większości zadań także na większości linii zelektryfikowanych w latach 2013-15. Od grudnia br. Arriva przejmuje przewozy na liniach z Torunia w kierunku Włocławka i Kutna, Jabłonowa Pomorskiego i Iławy, a także z Bydgoszczy w kierunku Nakła nad Notecią i Piły oraz w kierunku Laskowic Pomorskich i Tczewa. Wiadomo już, jaka taryfa będzie obowiązywać na liniach przejmowanych przez Arrivę: będzie to Taryfa Regio, stosowana w Przewozach Regionalnych.
Taniej na niezelektryfikowanych
Arriva na obecnie obsługiwanych przez siebie liniach stosuje promocyjną Taryfę Kujawsko-Pomorską, która jest znacznie korzystniejsza cenowo dla podróżnych od Taryfy Regio, stosowanej w Przewozach Regionalnych. Np. bilet jednorazowy z Bydgoszczy Gł. do Nakła wystawiony w Taryfie Regio kosztuje 8,20 zł; gdyby natomiast ten sam bilet móc wystawić w Taryfie Kujawsko-Pomorskiej, kosztowałby on zaledwie 4,60 zł. Przewozy Regionalne nie honorują biletów wystawianych w Taryfie Kujawsko-Pomorskiej, za wyjątkiem krótkim odcinków obsługiwanych wspólnie przez obu przewoźników (takich jak np. Toruń Gł. – Toruń Miasto).
Pod koniec września zarząd Arrivy podjął decyzję, że na liniach zelektryfikowanych, które zostaną w grudniu br. przejęte od PR, obowiązywać będzie Taryfa Regio – wraz z jej wszystkimi elementami promocyjnymi, czyli np. ofertą Razem, umożliwiającą zakup biletu w obniżonej cenie dla drugiego, trzeciego i czwartego pasażera w przypadku wystawienia go na jednym blankiecie.
- Taryfą bazową na nowych liniach obsługiwanych przez naszą spółkę od 15 grudnia br. będzie dotychczas obowiązująca REGIO. – potwierdza Damian Grabowski, prezes Arrivy RP. – Zdajemy sobie sprawę, jak ważne są dla naszych podróżnych ceny biletów, rozważamy zatem różne możliwości uzupełniania taryfy wyjściowej ofertami specjalnymi, tam gdzie będzie to potrzebne i ekonomicznie uzasadnione. W warunkach krótkiego, dwuletniego okresu umowy na świadczenie usług, specyfiki przejmowanych linii, jak również mając na celu utrzymanie spójności i wzajemnego honorowania biletów na przejazdy ze spółką Przewozy Regionalne, zachowanie cennika REGIO jako podstawowego, jest rozwiązaniem optymalnym – dodaje Grabowski.
Bartosz Nowacki, dyrektor Departamentu Transportu Publicznego w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Kujawsko-Pomorskiego, poinformował nas, że wprowadzenie Taryfy Kujawsko-Pomorskiej leży wyłącznie w gestii przewoźnika.
- Stosowanie taryf promocyjnych, jako narzędzia uatrakcyjniającego ofertę przewozową, jest zależne od polityki firmy. Jako organizator przewozów nie ograniczamy operatorów w zakresie stosowania taryf promocyjnych, wręcz przeciwnie: namawiamy ich do współpracy oraz zachęcamy do wykorzystania najnowszych rozwiązań marketingowych w celu pozyskiwania podróżnych. Wpływy z biletów stanowią przychód operatorów, zatem w ich interesie jest skonstruowanie takiej oferty przewozowej, biorąc pod uwagę zarówno rozkład jazdy, jak i taryfę, żeby przyciągnąć jak najwięcej pasażerów. Ze względu na trwające jeszcze rozmowy z województwami ościennymi w zakresie oferty przewozowej, jest zbyt wcześnie, by przekazać konkretne informacje na temat taryf promocyjnych stosowanych na liniach zelektryfikowanych – mówi Bartosz Nowacki.
Co dalej z „WiT City”?
Nierozwiązaną jest natomiast kwestia utrzymania oferty promocyjnej „WiT City”, będącej jednym z najciekawszych w Polsce rozwiązań taryfowych integrujących różne środki transportu. „WiT City” pozwala obecnie na podróżowanie z jednym, „zintegrowanym” biletem pociągiem Przewozów Regionalnych pomiędzy Toruniem i Włocławkiem oraz komunikacją miejską w obu tych miastach.
W sprzedaży są obecnie dwa warianty biletów WiT City: na przejazd pociągiem i komunikacją miejską w jednym mieście bądź w obu miastach. W obu przypadkach, sprzedaje się bilety jednorazowe (uprawniające do podróżowania komunikacją miejską przez 60 minut) oraz miesięczne (ważne na 1 linię). Ich ceny są niezwykle atrakcyjne dla podróżnych: np. bilet miesięczny (normalny) ważny na oba miasta i pociąg pomiędzy nimi kosztuje 290 zł, a gdyby kupować trzy bilety miesięczne osobno, ich łączna cena wyniosłaby prawie 430 zł.
Identyczna oferta jak WiT City – w zakresie rodzajów biletów i ich cen – obowiązuje pomiędzy Toruniem i Bydgoszczą. WiT City i BiT City to jedyne oferty taryfowe w Polsce, w których funkcjonują bilety zintegrowane pomiędzy koleją i komunikacją miejską, ważne jednocześnie w dwóch miastach nie tylko nie przylegających do siebie, ale oddalonych od siebie o kilkadziesiąt kilometrów.
Czy oferta WiT City zostanie po przejęciu trasy przez Arrivę utrzymana? - Spółka Arriva RP rozpoczęła rozmowy ze stronami umowy, na podstawie której działa oferta WiT City. Ostateczna decyzja w zakresie stosowania taryfy regionalnej zostanie podjęta przez operatora, po uprzedniej analizie warunków finansowania oferty – informuje Bartosz Nowacki.
Damian Grabowski dodaje natomiast, że Arriva rozpoczęła rozmowy z podmiotami zaangażowanymi w realizacje oferty WiT City, jednak ostateczne decyzje w tej kwestii nie zostały jeszcze podjęte.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.