Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zbadają cały ruch w Warszawie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zbadają cały ruch w Warszawie
fot. Cyrkiel-network, lic. CC0 1.0 Wikimedia commons
Warszawa zleciła wykonanie wielkich badań ruchu, które odpowiedzą na pytanie, jak poruszają się warszawiacy i posłużą do stworzenia modelu ruchu. Stanie się on jednym z narzędzi planowania inwestycji, co jest istotne w kontekście środków UE. Władze miasta przekonują, że zamknięcie mostu Łazienkowskiego nie wypaczy wyniku.

To już szóste badania ruchu. Poprzednie wykonywano w latach 1969, 1980, 1993, 1998 i 2005. – Ostatnie takie badania były przeprowadzane 10 lat temu. Zakres i skala takich badań są takie, że wykonuje się je co kilka lat. Ostatnie 10 lat to bardzo duże zmiany w układzie transportowym miasta. Skończono budowę I linii, otwarto II linię. Model z 2005 r. staje się coraz bardziej nieaktualny – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Inne zmiany dotyczą m.in. otwarcia mostu Północnego i znacznej części obwodnicy.

Warszawskie badanie ruchu będzie realizować wybrane w wyniku dialogu technicznego konsorcjum pod przewodnictwem firmy PBS. W jego skład wchodzą także Politechniki Warszawska i Krakowska. Dzięki badaniom i modelowi Warszawa uzyska obraz rozkładania się strumieni ruchu i materiał, dzięki któremu będzie można prognozować ruch oraz efekty zmian w komunikacji.

W skład badań wchodzą badania ankietowe. Przepytanych zostanie aż 17 tys. osób. Wywiad kwestionariuszowy zająć ma ok. 10 minut. Badania przewidują też wypełnienie dzienniczka podróży. Zebrane dane, w tym dotyczące adresu rozpoczęcia i skończenia podróży, zostaną zagregowane do rejonów komunikacyjnych. Badanie jest dobrowolne, ale miasto gorąco zachęca do wzięcia udziału. – Powinniśmy mieć z tyłu głowy cel społeczny, jakim jest poprawa funkcjonowania systemu transportowego – mówi Tomasz Woźniczka z firmy PBS. Badania ruszają po Wielkanocy i potrwają niemal do końca czerwca.

Drugim elementem badań są pomiary w mieście. Wyznaczono ponad 200 punktów pomiarowych na granicy aglomeracji, granicy Warszawy, w centrum miasta, na mostach i na ulicach przecinających linię średnicową. Ponadto policzeni zostaną pasażerowie komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Oprócz tego, co jest nowością w kraju, będą wykonywane pomiary dot. ruchu towarowego i rowerowego.

Dane te posłużą do stworzenia modelu ruchu. – To matematyczny zapis podróży, które zachodzą w Warszawie i jej otoczenie. Próbujemy znaleźć rodzaj symulatora, w jaki mieszkańcy poruszają się po mieście. Podstawową cechą jest odwzorowanie stanu istniejącego. Model będzie w stanie przewidzieć niemal wszystkie sytuacje i scenariusze rozwoju systemu transportowego – zamknięcie mostu, otwarcie linii tramwajowej czy metra – mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej. Jak dodaje, taki model jest niezbędny dla inwestycji, dla których miasto ubiega się o dofinansowanie unijne.

Do modelu zostaną wprowadzone dane wejściowe w postaci podaży, czyli modelu sieci, będącego odwzorowaniem całego układu drogowego i transportowego, popytu, czyli danych ankietowych oraz danych pomiarowych, które służą sprawdzeniu, czy model działa właściwie. Opracowany model będzie w stanie oszacować, ile osób przesiądzie się do komunikacji np. w przypadku zamknięcia mostu, jakie będą efekty zmian tras i częstotliwości komunikacji miejskiej. Określi też efektywność nowych inwestycji oraz posłuży analizie oddziaływania na środowisko.

Czy zasadne jest przeprowadzanie badań właśnie w trakcie zamknięcia mostu Łazienkowskiego? – Braliśmy pod uwagę sytuację po zamknięciu mostu, dlatego też przesunęliśmy rozpoczęcie badań. Teraz sytuacja jest ustabilizowana. Model powinien odzwierciedlać rzeczywisty ruch po otwarciu mostu – mówi Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji w Urzędzie Miasta. – Warszawa jest miastem, w którym cały czas coś się dzieje. Biorąc pod uwagę możliwości symulacyjne i doświadczenie, jesteśmy w stanie uwzględnić zamknięcie mostu. O wpływ zamknięcia będziemy też pytać w ankietach. Ponadto dysponujemy badaniami sprzed zamknięcia mostu, co pomoże w weryfikacji modelu – zapewnia Szarata. – Będziemy uzupełniać badanie w kluczowych miejscach po otwarciu mostu, więc dane będą uaktualnione – dodaje wiceprezydent Wojciechowicz.

Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r. Koszt przeprowadzenia badań i wykonania modelu to ok. 1,8 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Mobilność

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Witold Urbanowicz 16 listopada 2016

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Mobilność

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Witold Urbanowicz 16 listopada 2016

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5