Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Zachodniopomorskie: Most kolejowy – między Polską a Niemcami – otworzy się na rowerowych turystów

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-01-25 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UWMZ

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zachodniopomorskie: Most kolejowy – między Polską a Niemcami – otworzy się na rowerowych turystów
fot. UMWZ
To będzie jedna z największych atrakcji zachodniopomorskich tras rowerowych, ale i całego polsko-niemieckiego pogranicza nastawionego na turystykę rowerową. Po wielu latach marzeń i starań, dawny most kolejowy Siekierki – Neurüdnitz w końcu stanie się ścieżką pieszo-rowerową. Partnerzy projektu, czyli Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego oraz niemiecki Urząd Barnim-Oderbruch podpisali umowę na realizację projektu.

– Ten most autentycznie łączy i to nie tylko Polskę i Niemcy, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię, ale i naszą ideę. Chcemy, by nasi mieszkańcy mogli się odwiedzać i poznawać podróżując rowerem. Bardzo się cieszę, że w końcu udało się podpisać tę umowę. Było to możliwe dzięki wsparciu wszystkich tutaj obecnych. Most jest wciąż własnością PKP PLK, ale wojewoda wspiera nas w tym, by został skomunalizowany. W przyszłości obiekt będzie utrzymywany przez burmistrza Cedyni, ale my w tym pomożemy – podkreślał Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Punkt obserwacji rzadkich gatunków ptaków, rozlewisk Odry, ale i prawdziwe wrota do rowerowych tras Pomorza Zachodniego lub przystanek na rowerowej drodze do Berlina czy wzdłuż Odry. Liczący 660 metrów most Siekierki – Neurüdnitz stanie się nie tylko ścieżką pieszo-rowerową, ale zostanie także wzbogacony o platformę widokową. Całkowita wartość projektu to 15,36 mln zł, z czego wartość inwestycji po stronie polskiej wyniesie 7,38 mln zł. Inwestycja otrzymała 3,6 mln euro dofinansowanie z programu INTERREG Va.

– Inwestycję wykonujemy z poszanowaniem środowiska. Zbudowaliśmy platformy, którym Bubo Bubo (puchacz zwyczajny – dop. redakcji) się teraz przygląda, a na których na czas prac budowlanych będzie mógł zamieszkać. We wrześniu, z wymogów środowiskowych będziemy mogli rozpocząć prace budowlane. Wierzę, że do tego czasu uda nam się wyłonić wykonawcę i rozpocząć inwestycję, która będzie w przyszłości dobrze służyć naszym mieszkańcom i wypoczywającym u nas turystom – wyjaśniał Jarosław Rzepa, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Gminy Barnim-Oderbruch wspólnie zmodernizują dwa, liczące 330 m odcinki mostu. Strona niemiecka zrealizuje swoją część w technologii, która umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła dla celów transportu wodnego na Odrze, warunkiem jest oczywiście zawarcie w przyszłości odpowiednich porozumień na poziomie rządu Polski i Niemiec. – Wpisujemy się w ten nurt przestrzeni dla kultury, społeczeństwa i gospodarki. Bierzcie i korzystajcie z unijnego Interregu, który gwarantuje 85% dofinansowania – mówił Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego.

Partnerzy aktualnie przygotowują przetarg na realizację inwestycji. Jej rozpoczęcie powinno nastąpić pod koniec bieżącego roku, a zakończenie prac modernizacyjnych planowane jest na 2021 r. W trakcie prowadzenia prac zaplanowano działania ochrony czynnej dla sowy-puchacza poprzez zainstalowanie w promieniu 10 km od mostu sztucznych platform lęgowych. To wszystko na wypadek opuszczenia przez Bubo-Bubo obiektu na czas remontu.

– Nad tym projektem pracowaliśmy od 5 lat. Mamy piękne krajobrazy, wspaniałą naturę i dwie metropolie: Szczecin i Berlin. Nasi mieszkańcy uwielbiają aktywny wypoczynek. Ten most świetnie wpisze się w nasze trasy rowerowe, ale i umożliwi poznanie regionów – mówił Karsten Birkholz z Urzędu Gminy Barnim-Oderbruch. Karsten Birkholz. Karsten Birkholz. – Bardzo się cieszę, jest to dla mnie projekt osobisty, wielokrotnie tamtędy spacerowałem. To projekt symbolizujący Europę i europejskie wartości. To szansa na zaktywizowanie lokalnego potencjału, okazja do lepszego poznania siebie nawzajem, do spotkań. A więc do zobaczenia na moście – dodawał Marco Büchel, deputowany Landtagu Brandenburgii.

Projekt zakłada również przeprowadzenie specjalnych warsztatów dla lokalnej społeczności, celem jak najlepszego wykorzystania potencjału turystycznego tej atrakcji. Powstanie także film reklamowy oraz zaplanowane zostaną spoty w mediach celem promocji mostu jako produktu turystycznego w regionie. Zmodernizowany obiekt będzie swoistą bramą do poznania tras rowerowych po obu stronach Granicy. Warto przypomnieć, ze w ubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego w ramach Szlaku Pojezierzy Zachodnich zrealizował m.in. 36 km odcinek trasy rowerowej z Siekierek do Trzcińska-Zdroju, a w jej otwarciu wzięło udział blisko pół tysiąca rowerzystów. Okoliczne samorządy nie ukrywają, że to inwestycja, która ożywi lokalny potencjał turystyczny.

Zbudowany w 1892 r. most jest najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r. Znajduje się w odległości 77 km od Szczecina oraz 66 km od Bramy Brandenburskiej w Berlinie. Ma znaczenie symboliczne zarówno w wymiarze historycznym, jaki i politycznym. Most był świadkiem tragicznych wydarzeń II Wojny Światowej i następstwem Zimnej Wojny. W 1945 został wysadzone przez wycofujące się wojska niemieckie. Po wojnie na skutek ofensywnych planów strategicznych wojsk radzieckich został odbudowany jednak do zamknięcia i likwidacji linii kolejowej w 1999 r. nie przejechał po nim żaden pociąg poza przejazdami służącymi dynamicznym testom obciążeniowym. Dzisiaj jest symbolem wspólnej europejskiej historii, przyrody oraz pojednania Polski i Niemiec, a także inspiracją do współpracy polsko-niemieckiej dla obecnych i przyszłych pokoleń. Od roku 2004 r. po obu stronach Odry czynione były starania, aby obiekt przywrócić do życia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Totemy i „zielona fala” dla rowerzystów już za rok

Komunikacja

Warszawa. Totemy i „zielona fala” dla rowerzystów już za rok

Jakub Dybalski 11 stycznia 2019

Łódź zamówiła stojaki i... trzyma je w magazynie

Mobilność

Łódź zamówiła stojaki i... trzyma je w magazynie

Roman Czubiński 07 stycznia 2019

Poznań. Powstaną kolejne 2,5 km Wartostrady

Przestrzeń

Poznań. Powstaną kolejne 2,5 km Wartostrady

jd/inf. pras. 21 grudnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5