Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich do 2022 r. chce zbudować sieć turystycznych tras rowerowych za łączną kwotę 200 mln zł. Zachodniopomorskie to drugie województwo w Polsce podejmujące się realizacji podobnego projektu.
Jako pierwsze budowę wojewódzkiego systemu tras rowerowych zapowiedziało małopolskie. Tamtejsi samorządowcy oznajmili, iż do 2020 r. wydadzą aż 200 mln zł na stworzenie 650 km turystycznych ścieżek rowerowych przecinających cały region oraz łączących najważniejsze ośrodki miejskie. Projekt zostanie sfinansowany z funduszy Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (ok. 100 mln zł) i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (ok. 60 mln zł). Resztę pieniędzy wyłożą poszczególne gminy.
Koncepcję realizacji podobnego zamierzenia przedstawiło również województwo zachodniopomorskie. Powstanie tam łącznie dziesięć tras: cztery priorytetowe (o łącznej długości ponad 1000 km) oraz sześć tematycznych. Szlaki zostaną wyposażone w infrastrukturę w postaci miejsc obsługi rowerzystów i tablic informacyjnych.
Zachodniopomorskie dla turystów
Opracowaniem koncepcji zajęło się Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego. Jako cel nadrzędny obrano wyznaczenie głównych tras rowerowych pozwalających na kanalizację ruchu rowerowego oraz polepszenie i dywersyfikację oferty turystycznej regionu. Cel strategiczny stanowiło wskazanie kierunków rozwoju sieci dróg dla cyklistów w województwie, ustalenie przebiegu szlaków głównych i tematycznych oraz stworzenie platformy koordynującej realizację zadań przez różne podmioty.
Autorzy dokumentu założyli, iż nowe szlaki powinny przebiegać przez tereny o odpowiednich walorach przyrodniczych i łączyć największe miasta w województwie. Koncepcja przewiduje wykorzystanie w możliwie dużym stopniu istniejącej infrastruktury, jednak priorytet stanowi bezpieczeństwo i komfort – trasy mają omijać ruchliwe ciągi i zapewniać wygodę podróżowania (unikanie dróg nieutwardzonych). Uwzględnione zostanie również zapotrzebowanie na bazę noclegową i gastronomiczną.
W ramach prac nad projektem przeprowadzono inwentaryzację kilkuset kilometrów potencjalnych tras i naniesiono je na interaktywną mapę. Po analizie zebranych materiałów wyznaczono 12 najistotniejszych korytarzy oraz wybrano 4 trasy główne. Część dalszą obejmowały spotkania konsultacyjne oraz przejazdy, które umożliwiły szczegółowe opracowanie szlaków priorytetowych. Całość zwieńczył raport końcowy zawierający spójną, całościową koncepcję.
Nadmorska i Tysiąca Jezior
Cztery priorytetowe przewidziane do realizacji trasy to: Nadmorska (R-10) – 214 odcinków, Pojezierna (Tysiąca Jezior) – 397 odcinków, Bałtyk-Wałcz – 194 odcinki oraz Myśla-Tywa-Odra-Zalew – 214 odcinków. Zostaną one dodatkowo uzupełnione sześcioma trasami tematycznymi.
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje zrealizować projekt do 2022 r. Całość pochłonie niemal 200 mln zł. Większość kwoty pokryją fundusze Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Część pieniędzy pochodzić będzie z programu Interreg. Na obszarach zabudowanych połowę kosztów poniosą jednostki samorządu terytorialnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.