Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wydane dotąd karty PEKA ważyły 2 tony

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wydane dotąd karty PEKA ważyły 2 tony
fot. Jakub MadrjasAutobus w Poznaniu
4000 czytników, 700 pojazdów, 20 km kabli, 10 partnerów projektu, 20 serwerów, 10 zintegrowanych systemów IT. Tak w liczbach wygląda Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna – PEKA. Jej dotychczasowe funkcjonowanie zostało podsumowane dziś podczas Kongresu Transportu Publicznego w Bydgoszczy.

System rozpoczął funkcjonowanie w 2011 r. (we wrześniu 2011 r. rozpoczęto przyjmowanie wniosków na wydawanie kart PEKA). Do dziś wydano ponad 312 tys. kart. Miesięczny rekord przyjmowania wniosków to prawie 22 tys. – Łączna waga wydanych kart przekracza 2 tony. Odnotowujemy 10 tys. zapytań w call center związanych z PEKA. Szacujemy, że ok. 1 mln osób wynosi liczba potencjalnych użytkowników – wyliczył Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM Poznań.

1 lipca br. nastąpiła, nierozerwalnie połączona z projektem PEKA, rewolucja taryfowa w komunikacji miejskiej w aglomeracji poznańskiej. Do najważniejszych zmian należy zaliczyć m.in. wprowadzenie dowolnej, według wyboru pasażera, długości obowiązywania biletu okresowego (od 14 do 366 dni) oraz wdrożenie „elektronicznej t-portmonetki”, wyliczającej cenę biletu jednorazowego zgodnie z liczbą przejechanych przystanków. „T-portmonetka” działa na zasadzie zbliżonej do pre-paid (karta musi być każdorazowo aktywowana przy wsiadaniu i wysiadaniu). Jej głównym atutem jest preferencyjne traktowanie pasażerów przesiadających się pomiędzy różnymi pojazdami: zasada taryfowa polega na tym, że im więcej przystanków przejeżdża się, tym cena biletu wolniej rośnie, a przesiadkę trwającą nie dłużej niż 20 min system traktuje jako kontynuację podróży, a nie jako rozpoczęcie nowej podróży.

– Biorąc pod uwagę, jak bardzo zakorkowany jest Poznań, wdrożenie taryfy zakładającej płatność za odległość, a nie za czas przejazdu, jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom pasażera – zauważył Bogusław Bajoński. Dodatkowo, „T-portmonetka” zlikwidowała podział na strefy taryfowe.

W ramach rewolucji taryfowej, wprowadzono mechanizm zbliżony zasadami do Karty Warszawiaka. Bilet okresowy dla osób płacących podatki w gminach aglomeracji poznańskiej objętych porozumieniem międzygminnym jest tańszy od biletu dla osób płacących podatki w innych gminach. Dla przykładu, bilet 30-dniowy kosztuje 99 zł dla „poznaniaków” i 115 zł dla pozostałych pasażerów.

W przyszłości funkcjonalność kart PEKA ma zostać rozszerzona m.in. o możliwość wykonywania nią opłat za parkowanie, korzystanie z systemu roweru miejskiego oraz inne płatności w instytucjach publicznych, a także o program lolajnościowy Obecnie trwają negocjacje z podmiotami, które w przyszłości mogą wprowadzić systemy zniżek dla posiadaczy PEKA. Z kolei system IT nadzorujący PEKA ma zostać zintegrowany z systemem zarządzania ruchem (ITS). – To jest kierunek zmierzający do realizacji idei Smart City – ocenił Bajoński.

Jakie są wady nowego systemu? W pierwszych tygodniach po wdrożeniu rewolucji taryfowej pasażerowie składali liczne skargi związane z błędnym naliczaniem liczby przystanków. – W lipcu wykonawca systemu istotnie miał duże kłopoty. Obecnie system jest już jednak właściwie ustabilizowany. To jest zresztą tak jak z Windowsem, który, mimo iż ładny i funkcjonalny, zawsze będzie poprawiany. Zawsze może zawodzić jeden czy drugi kasownik. Wskaźniki wadliwości jednak znacznie spadają – podkreślił Bogusław Bajoński.

PEKA jest nie tylko nośnikiem biletu, ale też m.in. nośnikiem podpisu elektronicznego, przepłaconą kartą płatniczą oraz kartą biblioteczną w Bibliotece Raczyńskich.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wymiana Kart Miejskich ZTM na System FALA dobiega końca

Komunikacja

Wymiana Kart Miejskich ZTM na System FALA dobiega końca

InnoBaltica 23 maja 2025

Nowe systemy biletowe. Jak pogodzić to z RODO i bezpieczeństwem?

Prawo & Finanse

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Przestrzeń

Toruń. Karta miejska coraz bliżej

Przestrzeń

Toruń. Karta miejska coraz bliżej

UM Toruń 12 kwietnia 2024

Toruń chce mieć bilet elektroniczny

Komunikacja

Toruń chce mieć bilet elektroniczny

MZK Toruń 11 marca 2024

Wielkopolskie: Będziemy stawiać na kolej jeszcze silniej niż dotychczas

Felietony i komentarze

Zobacz również:

Wymiana Kart Miejskich ZTM na System FALA dobiega końca

Komunikacja

Wymiana Kart Miejskich ZTM na System FALA dobiega końca

InnoBaltica 23 maja 2025

Nowe systemy biletowe. Jak pogodzić to z RODO i bezpieczeństwem?

Prawo & Finanse

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Przestrzeń

Toruń. Karta miejska coraz bliżej

Przestrzeń

Toruń. Karta miejska coraz bliżej

UM Toruń 12 kwietnia 2024

Toruń chce mieć bilet elektroniczny

Komunikacja

Toruń chce mieć bilet elektroniczny

MZK Toruń 11 marca 2024

Wielkopolskie: Będziemy stawiać na kolej jeszcze silniej niż dotychczas

Felietony i komentarze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij