Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wspólny bilet ZTM tańszy? Nie wszędzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wspólny bilet ZTM tańszy? Nie wszędzie
Fot. Rynek Kolejowy/ Bartek BanaszakKoleje Mazowieckie na warszawskiej średnicy
Mieszkasz w Józefowie, Piastowie albo Sulejówku i korzystasz z biletu ZTM na I i II strefę? Zastanów się nad zmianą nawyków. Kupienie osobno biletów miesięcznych ZTM i KM wyjdzie taniej.

Bilet wspólny, ale droższy

Autor tekstu przez lata dojeżdżał do Warszawy z Józefowa i dzięki wspólnemu biletowi sporo oszczędzał. Taki bilet rozwiązywał problem osób, które mieszkają tuż za granicą miasta i choć potrzebują biletu miesięcznego, by poruszać się po stolicy, to muszą jeszcze do niej jakoś się dostać. Bilet na I i II strefę, choć znacznie droższy od zwykłego, pozwalał nie płacić osobno za miesięczny bilet miejski i za dojazdy spod Warszawy.

Ale okazuje się może warto zmienić nawyki, bo po styczniowych zmianach w taryfie Kolei Mazowieckich wielu podróżnym bardziej opłaca się kupić bilet ZTM na I strefę (110 zł dla tych, którzy nie mają Karty Warszawiaka) i bilet miesięczny na określoną trasę, który – jeśli ta wynosi najwyżej 5 km – kosztuje w normalnej taryfie 91 zł. Czyli mieszkaniec Józefowa, który do Falenicy (granica strefy biletowej) ma koleją niecałe 3,5 km za codzienne dojazdy i jeżdżenie po mieście zapłaci 201 zł na miesiąc. Bilet ZTM na I i II strefę kosztuje 210 zł. Niewiele więcej, ale więcej.

To samo dotyczy mieszkańców Sulejówka Miłosnej, którzy do granicy strefy biletowej też mają ok. 3,5 km, Piastowa (2 km), Ożarowa (5 km), Piaseczna (5 km) i Legionowa (5 km). Co prawda w takim układzie mieszkaniec np. Piastowa pozbawia się możliwości podróży dajmy na to między Legionowem a Choszczówką, ale raczej niewielu na tym by zależało.


porównanie zsumowanych cen biletów na popularnych trasach wokół Warszawy

Inni śladem Ząbek?

O ile pasażerom taka kombinacja pozwoli zaoszczędzić tylko kilka złotych miesięcznie, to może mieć istotny wpływ na dalsze istnienie wspólnego biletu. Podwarszawskie gminy pokrywają 40 proc. kosztów jego funkcjonowania. Po co mają to robić, jeśli ich mieszkańcom korzystanie z niego się nie opłaca? Z podobnego założenia wyszły w zeszłym roku władze Ząbek. Po przesunięciu I strefy do stacji Warszawa Zacisze–Wilno, okazało się, że podróżnym bardziej opłaca się kupować bilet do tej stacji, a potem korzystać z biletu ZTM w granicach I strefy. – Przy braku oszczędności ze strony mieszkańców dalsze dofinansowanie wspólnego biletu ze strony Ząbek nie ma uzasadnienia ekonomicznego – tłumaczył burmistrz Ząbek Robert Perkowski. W efekcie na „linii wołomińskiej” bilety ZTM obowiązują tylko do wspomnianej stacji Zacisze–Wilno.

Powyższe rozważania dotyczą tylko tych, którzy muszą poruszać się po Warszawie. Pasażer, którego pociąg dowiezie tam gdzie chce i przywiezie do domu, w ogóle nie zainteresuje się wspólnym biletem ZTM. Kupując tylko bilet miesięczny Kolei Mazowieckich z Piastowa czy Sulejówka do centralnie położonej stacji Warszawa–Śródmieście, zapłaci 161,7 zł. Na linii Otwock – Warszawa Zachodnia KM kuszą specjalną ofertą biletu miesięcznego za 121 zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 10 września 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zobacz również:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 10 września 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zobacz również:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5