Wrocław złożył samorządowi województwa, spółkom Koleje Dolnośląskie i Polregio propozycję nowego modelu współpracy dot. honorowania Urbancard w pociągach przewoźników na terenie Wrocławia. Miasto jest gotowe płacić w oparciu o algorytm, uwzględniający liczbę zatrzymań pociągów.
Propozycja nowej umowy została wysłana przez miasto do UMWD 19 maja. – Wrocław chce zapewnić mieszkańcom komfortowe warunki korzystania zarówno z komunikacji miejskiej, jak i kolejowych połączeń na terenie Wrocławia. Stąd nasza kolejna propozycja długoterminowej umowy z przewoźnikami kolejowymi – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
– Podstawą nowej umowy jest transparentny algorytm, na podstawie którego Wrocław będzie płacił za przejazdy kolejowe. Ten system pozwala także skalować ofertę współpracy z kolejarzami wraz z rozwojem systemu połączeń. Mamy nadzieję, że dzięki temu przewoźnicy jeszcze odważniej będą rozwijać połączenia kolejowe na terenie aglomeracji wrocławskiej.
Propozycja miasta obejmuje to, na jakich zasadach osoby korzystające z Urbancard, będą mogły przemieszczać się w granicach Wrocławia. Miasto zaproponowało:
- Umowę opartą na klarownym algorytmie i uzależnioną od liczby zatrzymań pociągów we Wrocławiu.
- Honorowanie Urbancard na terenie Wrocławia na obecnych zasadach.
- Roczną opłatę 18 mln zł brutto, a jej wyliczenie na podstawie liczby zatrzymań pociągów na terenie Wrocławia.
- 600 tysięcy zatrzymań rocznie na terenie Wrocławia, co oznacza postoje pociągów na wszystkich obecnych i nowych stacjach kolejowych, które zaczną funkcjonować w najbliższym czasie – stacje i przystanki na linii 292 z Jelcza przez Wojnów, a także na linii 285 z Sobótki przez Partynice oraz postoje na przystankach Wrocław Szczepin oraz Iwiny.
- Trzyletnią umowę współpracy – od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2024 r.
18 mln złotych brutto wynagrodzenia w przeliczeniu na:
- 600 tysięcy zatrzymań w granicach Wrocławia (30 złotych za każdy postój),
- średnio 6 zł brutto za jeden przejazd (przy 3 milionach podróżnych na terenie Wrocławia – jak w 2020 r.),
- średnio 4,5 zł brutto za jeden przejazd (przy 4 milionach pasażerów – jak w 2019 r.).
Obowiązująca umowa wygasa 30 czerwca 2021 r. i wynosi 9 mln zł netto za sześć miesięcy. Miasto
przekonywał, że nowe propozycje stawek, proponowane wcześniej przez spółki kolejowe, były zbyt duże. Jak przypominał ratusz, w listopadzie 2020 r. pierwsza oferta KD i Polregio zakładała stawkę 26,5 mln zł netto rocznie (bez zwiększenia oferty przejazdowej i bez klarownego algorytmu). Natomiast nowa propozycja z kwietnia 2021 r. – 18 mln zł netto rocznie, ale także bez zwiększenia oferty przejazdowej (co oznacza, że po uruchomieniu połączeń na liniach 292 z Jelcza przez Wojnów, a także 285 Sobótki przez Partynice i dodatkowych przystanków Wrocław Szczepin oraz Iwiny kwota wzrosłaby do 27,2 mln zł netto).