Partner serwisu
Komunikacja

Szczecin. 8 lat i koniec “protezy” wspólnego biletu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecin. 8 lat i koniec “protezy” wspólnego biletu
fot. Jakub Rösler
W stolicy Pomorza Zachodniego od początku stycznia nie obowiązuje już honorowanie miejskich biletów okresowych w pociągach regionalnych na terenie miasta. Rozwiązanie, będące namiastką wspólnego biletu, funkcjonowało 8 lat. Dlaczego więc z niego zrezygnowano?

Do końca ubiegłego roku w Szczecinie funkcjonował swego rodzaju wspólny bilet na komunikację miejską oraz pociągi regionalne w granicach miasta. W praktyce umożliwiało to podróż pociągiem np. ze stacji Szczecin Podjuchy na stację Szczecin Główny na podstawie okresowego biletu na autobusy i tramwaje bez konieczności kupowania biletu kolejowego.

Wspólny bilet jako komunikacja zastępcza

Było to możliwe dzięki umowie samorządu, a dokładnie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, odpowiadającego za organizację komunikacji miejskiej w Szczecinie, a przewoźnikiem realizującym połączenia regionalne na Pomorzu Zachodnim – Polregio, dotyczącej honorowania miejskich biletów okresowych w pociągach na terenie stolicy Pomorza Zachodniego.

Niestety opisane rozwiązanie przestało funkcjonować z dnia na dzień, przez co na początku stycznia skutkowało to sporym zamieszaniem dla wszystkich podróżnych. Jak podkreśla ZDiTM opisywane rozwiązanie miało charakter komunikacji zastępczej.

– Komunikacja zastępcza organizowana była na bieżąco w ramach obowiązującego rozkładu jazdy pociągów przewoźnika POLREGIO w przypadku sytuacji losowych powodujących utrudnienia w ruchu komunikacji miejskiej, a także w celu wsparcia obsługi imprez masowych na podstawie zleceń wystawionych przez ZDiTM z punktami przesiadkowymi na stacjach w obrębie Gminy Miasto Szczecin. Do skorzystania z komunikacji zastępczej uprawnieni byli posiadacze biletu okresowego komunikacji miejskiej lub posiadacze uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Były to albo umowy roczne, albo do wyczerpania środków finansowych zabezpieczonych w ramach poszczególnych umów – mówi Kacper Reszczyński z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.

ZDiTM przekazał nam również, że rozwiązanie funkcjonowało nieprzerwanie od 2015 roku i łącznie, w tym okresie, kosztowało miasto około 2,009 mln złotych brutto.

Integracji nie ma, bo... czekamy na jej lepszą formę

Szczecin jest bardzo rozległym miastem, co szczególnie daje się we znaki podróżnym z prawobrzeża czy też z północnych dzielnic (Gocław, Warszewo, Skolwin – te dzielnice jak na razie nie mają dostępu do komunikacji szynowej, choć niedługo ma się to zmienić), dlatego możliwość podróży pociągiem z Podjuch czy stacji Szczecin Dąbie na główną stację w Szczecinie jest bardzo atrakcyjna, zwłaszcza, gdy nie trzeba posiadać dwóch różnych biletów:, kolejowego oraz miejskiego. Dlaczego więc zlikwidowano rozwiązanie zachęcające do codziennego wyboru komunikacji publicznej?

– W bieżącym roku ZDiTM wyszedł z propozycją zawarcia umowy obowiązującej do czasu uruchomienia tzw. „wspólnego biletu” w ramach uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przewoźnik, powołując się na organizatora regionalnych przewozów kolejowych tj. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego tłumaczył, że obecnie priorytetem jest wdrożenie biletu kolejowo-miejskiego – dodaje Kacper Reszczyński.

Obecne rozwiązanie niekorzystne dla województwa?

O powody rezygnacji z opisywanego rozwiązania zapytaliśmy więc Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego (UMWZ), który w pierwszym zdaniu przesłanej nam odpowiedzi podkreśla, że samorząd nigdy nie był stroną umowy pomiędzy miastem a Polregio.

– Miasto Szczecin ani bezpośrednio, ani poprzez ZDiTM nie prowadziło z organizatorem regionalnego kolejowego transportu pasażerskiego korespondencji w sprawie honorowania na terenie Szczecina w pociągach regionalnych biletów komunikacji miejskiej, mimo, że rozwiązanie takie w istotny sposób może wpływać na deficyt organizowanych i finansowanych przez

Województwo Zachodniopomorskie przewozów kolejowych – czytamy w dalszej części stanowiska Biura Prasowego UMWZ.
Województwo podkreśla też, że jego zdaniem brak racjonalności dotychczasowego rozwiązania – Stałe stosowanie doraźnego rozwiązania, mającego być z nazwy komunikacją zastępczą, kłóci się z logiką racjonalnego konstruowania taryfy. Bilet okresowy ZDiTM na linie zwykłe w cenie 80 zł miesięcznie, który nie upoważnia do przejazdu miejskim autobusem pospiesznym (bilet za 140 zł), miałby umożliwiać poruszanie się wszystkimi pociągami na terenie Szczecina – napisało Biuro Prasowe UMWZ.

Data wprowadzenia wspólnego biletu wielką niewiadomą

Przedstawiciele marszałka regionu podkreślili też, że następcą dotychczasowej „protezy” ma być wprowadzenie biletu metropolitalnego, kolejowo-autobusowego, będącego częścią projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, który będzie dedykowany wszystkim mieszkańcom Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

– Konstrukcja kolejowo-komunalnego biletu metropolitalnego została wypracowana przez organizatorów odpłatnego transportu publicznego na terenie SSOM i można uznać, że jest na etapie ostatnich roboczych uzgodnień. Bilet, w zależności od wariantu, pozwoli korzystać z przewozów kolejowych w granicach SOM oraz komunikacji miejskiej. Jego istotną cechą jest cena – znacznie niższa od sumy cen biletów kolejowego i komunalnego. Wiąże się to ze zmniejszeniem wpływów biletowych, a tym samym zwiększeniem deficytu pokrywanego przez poszczególnych organizatorów, adekwatnie do upustów zastosowanych względem pierwotnych cen, stosowanych w przewozach poszczególnych organizatorów – Partnerów SKM – przekazało Biuro Prasowe Urzędu.

Kiedy można się więc spodziewać wprowadzenia oficjalnego, wspólnego biletu?

– Wdrożenie zintegrowanego biletu SKM będzie możliwe po zakończeniu przygotowań techniczno-organizacyjnych prowadzonych przez ZDiTM – napisali przedstawiciele województwa.

Walka o powrót do poprzedniego rozwiązania trwa

Jednocześnie w odpowiedzi na nasze pytania Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przyznał, że likwidacja honorowania biletów okresowych spotkała się z negatywną reakcją mieszkańców Szczecina, tak więc Zarząd nie składa broni – ZDiTM ponownie wystąpił o rozpatrzenie współpracy. Zarząd nadal oczekuje na odpowiedź – napisał Kacper Reszczyński.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5