W tym roku Wrocławskim Rowerem Miejskim będzie wciąż zarządzała firma NextBike. Ale miasto szuka nowego operatora i w tym celu ogłosiło dialog techniczny. Wrocław wydaje się być idealnym miejscem dla miejskiego roweru, jeśli tylko urzędnicy nie będą na nim oszczędzać.
Dialog techniczny to urzędowa nazwa konsultacji jakie miasto przeprowadzi z różnymi operatorami systemów rowerowych, by lepiej przygotować właściwe zamówienie przetargowe. Urzędnicy będą od 19 maja spotykać się z przedstawicielami firm i korespondować z nimi. Czego chcą się dowiedzieć? Po pierwsze jak firmy wyobrażają sobie charakter i wielkość systemu we Wrocławiu, tzn. gdzie i ile ma docelowo powstać stacji. Po drugie jakie rozwiązania technologiczne mogą miastu zaproponować operatorzy.
Wrocław swój system uruchomił w 2011 r. I choć od tego czasu nie obyło się bez problemów, to w porównaniu z innymi polskimi miastami dolnośląski system działa całkiem sprawnie i jest popularny. WRM to dziś 35 stacji i ponad 200 rowerów. 17 stacji i 140 rowerów jest własnością miasta, resztę ufundowali prywatni inwestorzy. To niewiele w porównaniu np. w warszawskim Veturilo (ok. 200 stacji i ok. 3 tys. rowerów), ale tylko w zeszłym roku rowery wypożyczano 191 tys. razy, co oznacza, że jeden rower był przeciętnie wypożyczany osiem razy dziennie. Przeciętna w Europie to dwa–trzy razy. W systemie zarejestrowało się już 50 tys. wrocławian.
I choć dotychczasowy operator od dawna powtarza, że Wrocław ma olbrzymi potencjał rowerowy i jest tam miejsce na dużo więcej stacji, to władzom miasta nie udaje się go rozbudować, a raczej zdają się szukać w nim oszczędności. W zeszłym roku planowały sprzedać rowery i stacje, ale nie znalazł się chętny, by zapłacić za nie żądane 200 tys. zł. W tej sytuacji miasto ogłosiło przetarg na tegorocznego operatora. Trzeba go było powtarzać, bo za pierwszym razem jedyny oferent – NextBike – zażądał sporo więcej pieniędzy niż planowało miasto. Ostatecznie obie strony porozumiały się, że NextBike będzie w tym roku zarządzał systemem za niecałe 0,5 mln zł. Rower wrócił na wrocławskie ulice 1 kwietnia.
Ale na przyszły rok znów trzeba wybrać operatora. Wciąż nie wiadomo jaką przyszłość dla WRM widzą władze miasta. Pod koniec zeszłego roku Daniel Chojnacki, odpowiedzialny w ratuszu za rowery przyznawał, że urzędnicy muszą się nad tym zastanowić, bo po czterech latach funkcjonowania systemu rowery i tak powinny zostać wymienione.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.