Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Będą tramwaje niskopodłogowe. „Odrobiliśmy lekcję”

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław. Będą tramwaje niskopodłogowe. „Odrobiliśmy lekcję”
fot. MOs810, lic. CC A-SA 3.0 Unported
– Lepiej żyć wygodniej, niż mniej wygodnie. Sam jestem przecież pasażerem komunikacji miejskiej i wiem, że wejście do tramwaju z wysoką podłogą jest utrudnione, ułatwiajmy sobie życie – mówi Krzysztof Balawejder, nowy szef wrocławskiego MPK.

Balawejder, wcześniej prezes przewoźnika autokarowego Polbus PKS, od kwietnia zarządza Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym we Wrocławiu. Nowy prezes, podczas niedawnego Kongresu Regionów w tym mieście nie ukrywa swojego zapału do BRT i dużych pojemnych autobusów elektrycznych, ale nie oznacza to, że w stolicy Dolnego Śląska tramwaje nagle znajdą się na cenzurowanym. Co więcej miasto zapowiada wycofanie się z praktyki, która od lat wzbudzała duże protesty.

Jakub Dybalski, "Transport Publiczny": Mam wrażenie, że woli pan elektryczne BRT od tramwajów, tymczasem we Wrocławiu niedawno duża „bitwa” o skomunikowanie Nowego Dworu z miastem skończyła się po myśli zwolenników transportu szynowego…

Krzysztof Balawejder, prezes MPK: Jeśli chodzi o Nowy Dwór to sprawa jest już przesądzona. Ale cóż… Tramwaj jest zdecydowanie droższy w eksploatacji. Każda awaria powoduje, że konieczne jest zatrzymanie całego ruchu…

Ale jest czystszy, bardziej pojemny…

Ale w jakim sensie czystszy? Raczej niespecjalnie bardziej niż autobus elektryczny, czy nawet gazowy. Zresztą póki co, w Polsce prąd nie jest czysty, więc autobus gazowy może uchodzić za czystszy niż tramwaj.

A co do pojemności to widziałem w miastach Ameryki Południowej trójczłonowe, bardzo długie autobusy. Pojemność jest kwestią dostosowania odpowiedniego taboru. Warto pokazywać mieszkańcom wady i zalety każdego rozwiązania, co może trochę „odmitologizować” tramwaj.

Czy w mieście zmienią się proporcje? Wrocław dziś wydaje na sieć tramwajową duże pieniądze. Modernizuje kilka odcinków linii tramwajowych i buduje nowe.

I to trzeba zrobić. Przez lata miasto nie inwestowało tyle, ile powinno w sieć tramwajową. Sieć, którą mamy, musi być odnowiona. Tu nie ma dyskusji. Natomiast musimy się zastanowić co z nowymi inwestycjami. Rozmawiamy dziś o tramwaju na Jagodno, tramwaju na Maślice, czy tramwaju na Psie Pole. Ktoś wspomniał niedawno o tramwaju do Radwanic. Jeśli chodzi o Psie Pole to sprawa jest rozstrzygnięta. Ale np. pojawił się temat dojazdu na lotnisko i naprawdę uważam, że wydzielone buspasy, być może z możliwością korzystania z nich przez pojazdy elektryczne, byłyby dobrym pomysłem. Dzięki temu dodatkowo moglibyśmy promować te najczystsze sposoby poruszania się po mieście.

Czyli szeroko dyskutowany problem związany z zakupem przez miasto tramwajów w zasadzie wysokopodłogowych z komponentem niskopodłogowym można rozwiązać, przekonując wrocławian do niskopodłogowych elektrobusów, czy to w formie zwykłej, czy BRT?

Na pewno zrozumieliśmy i odrobiliśmy lekcję, jeśli chodzi o tabor tramwajowy. Te zakupy, które planujemy, zakładają, że w części pasażerskiej będzie to tabor niskopodłogowy. Co prawda, jeszcze dziesięć Moderusów Beta z jedną czwartą niskiej podłogi dojedzie do nas w tym roku, ale to realizacja wcześniejszego zamówienia.

Ale będziemy się starali rozwiązywać ten problem również przebudowując infrastrukturę tak, by poziom przystanku wyrównać z poziomem tramwaju – takim przykładem jest Rondo Reagana – po to, by zrobić cywilizacyjny krok. Bo to nie dotyczy tylko osób na wózkach, czy z wózkami. Lepiej żyć wygodniej, niż mniej wygodnie. Sam jestem przecież pasażerem komunikacji miejskiej i wiem, że wejście do takiego tramwaju jest utrudnione, ułatwiajmy sobie życie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przemysław Farsewicz 30 maja 2025

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przemysław Farsewicz 30 maja 2025

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij