Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wojkowice: co pozostało po tramwaju?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-02-06 15:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wojkowice: co pozostało po tramwaju?
fot. KF
Historia połączenia tramwajowego z Będzina do Wojkowic zakończyła się już ostatecznie. Torowisko, z którego korzystała zlikwidowana przed ośmioma laty linia 25, zostało zdemontowane, a w jego śladzie na części trasy powstała... droga rowerowa. Pasażerów komunikacji miejskiej wozi natomiast stary autobus.

Na fali likwidacji kilku tras tramwajowych w ostatnich latach pierwszej dekady XXI wieku w 2006 roku z górnośląskiej sieci tramwajowej zniknęła linia 25 łącząca Dąbrowę Górniczą z Wojkowicami i Żychcicami. Spowodowało to całkowite zawieszenie przewozów pomiędzy Będzinem a krańcem w Żychcicach. Zamiast wagonów 105N pasażerów zaczęły wozić autobusy nowej linii o przejętym od tramwajów numerze.

Agonia odcinka do Grodźca trwała kilka miesięcy dłużej. W czerwcu na skróconą trasę Będzin Muzeum – Grodziec Kopalnia wyjechał wagon 4N. Zaledwie kilka kursów w ciągu doby nie przyciągnęło jednak pasażerów i linię ponownie zlikwidowano. Po ośmiu latach od zawieszenia ruchu do Wojkowic i po siedmiu od końca połączenia z Grodźcem na wielu fragmentach trasy trudno bez znajomości dziejów po zakończeniu ruchu odtworzyć jej przebieg – tor rozebrano, zdemontowano sieć energetyczną.

Zastępczym autobusem na pętlę do taniego sklepu

Dawna pętla tramwajowa zniknęła pod powierzchnią spożywczego dyskontu, a nieużyteczny pas ziemi po torowisku pomiędzy Będzinem a Grodźcem zamieniony został w 2012 roku w drogę rowerową. Jedyne, co odróżnia ją od pozostałych ścieżek, to przebieg względem ulic – w charakterystyczny dla śląskiej sieci tramwajowej sposób tor biegł w niektórych miejscach w pewnym oddaleniu od drogi.

„Zastępczy” autobus 25 funkcjonuje nadal i jest jednym z licznych połączeń autobusowych pomiędzy Będzinem a Wojkowicami. Przebieg linii jednak nie odzwierciedla już pierwotnego, który niemal pokrywał zlikwidowaną trasę tramwajową. Jeszcze w 2006 roku autobusy przestały docierać do Dąbrowy Górniczej – tworzyły w ten sposób połączenie do innego miejsca niż pozostałe linie, i to do istotnego węzła przesiadkowego – ale wjeżdżają do centrum Będzina, gdzie kończą bieg – jedynie dublują więc istniejącą i tak ofertę.

Rzadziej i nie spod domu


To prawda, że 25 nadal obsługuje część spośród dawnych przystanków tramwajowych, które pomijają inne linie – np. w Wojkowicach przy Morcinka i Fabrycznej, ale inne – choćby w Grodźcu przy kopalni czy niektóre w Wojkowicach – są pozbawione obsługi.

Znacznie spadła też częstotliwość kursów. Tramwajowe 25 pojawiało się na przystankach co 30 minut, co zostało utrzymane w pierwszym okresie funkcjonowania kołowego zastępstwa. Rozkład został jednak stopniowo okrojony. Już kilka miesięcy po starcie na linii przestał obowiązywać sztywny takt, a liczba kursów spadła na tyle, że dziś w dni robocze autobusy odjeżdżają w odstępach 45 do nawet 60 minut.

Kilkunastoletni autobus nie jest wygodniejszy

Nie został utrzymany także początkowo wysoki standard autobusów, który miał wyraźnie odróżniać pojazdy drogowe od zlikwidowanych wysłużonych tramwajów. Choć linia wciąż obsadzana jest wyłącznie wozami niskopodłogowymi, obsługujące połączenie konsorcjum Irex – Meteor wystawia do jego obsługi np. 14-letni autobus Jelcz M121M, który trudno uznać za odpowiadający współczesnym standardom uzasadniającym zastąpienie tramwaju w trosce o komfort podróżnych.

Tramwaj do Wojkowic został zastąpiony autobusem, do którego część podróżujących ma znacznie dalej niż do torów. Obsługujące linię pojazdy nie są szczególnie bardziej komfortowe, kursują znacznie rzadziej i na mniej dogodnej trasie. Można więc ocenić, że podróżujący zwłaszcza z Wojkowic czy Grodźca do Dąbrowy Górniczej znacznie stracili na zmianach sprzed lat, a do dziś ich sytuacja nie uległa ponownej poprawie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Cegielski wraca do gry ws. Tramwajów Śląskich

Prawo & Finanse

Cegielski wraca do gry ws. Tramwajów Śląskich

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2014

Tramwaje Śląskie wybrały wozy Modertransu, Cegielski wykluczony

Prawo & Finanse

Tramwaje Śląskie wybrały wozy Modertransu, Cegielski wykluczony

Witold Urbanowicz 16 lipca 2014

Cegielski dostarczy tramwaje dla GOP-u?

Komunikacja

Cegielski dostarczy tramwaje dla GOP-u?

Witold Urbanowicz 03 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5