Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wiedeń: To samochód jest problemem

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2018-08-01 09:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasz Malinowski/ Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiedeń: To samochód jest problemem
Wiedeń Fot. Łukasz Malinowski
Wiedeń: To samochód jest problemem
Wiedeń: To samochód jest problemem
Wiedeń: To samochód jest problemem
Wiedeń: To samochód jest problemem
Wiedeń: To samochód jest problemem
Wiedeń od wielu lat okupuje czołowe miejska rankingów miast o najwyższej jakości życia. Jedną z przewag stolicy Austrii jest sprawnie funkcjonujący transport publiczny. W aktualnej strategii Wiedeń stawia na rozwój ekologicznych środków transportu i maksymalne ograniczenie ruchu samochodowego.

Wiedeń zainteresował się po raz pierwszy elektrycznymi samochodami 10 lat temu, ale strategia dotycząca rozwoju elektromobilności została przyjęta dopiero w roku 2015 i jest ona częścią strategii mobilności miasta. Głównym celem tej ostatniej jest zaś udział transportu indywidualnego w całości podróży w mieście na poziomie 20% w roku 2025. Pozostałe 80% ma stanowić tzw. transport ekologiczny, na który składa się ruch pieszy, rowerowy oraz transport publiczny. Obecnie w Wiedniu transport indywidualny odpowiada za 27% podróży, transport publiczny za 39%, ruch rowerowy za 7%, zaś reszta przypada na poruszających się pieszo. 

Samochód to problem, a nie jego napęd

Założeniem nie jest elektryfikacja ruchu indywidualnego, ale ograniczenie roli samochodu do możliwego minimum. – Uczymy się na błędach innych miast. Widzieliśmy, co stało się w Oslo, gdzie samochodom elektrycznym pozwolono parkować za darmo, czy korzystać z buspasów. Znamy problemy wiążące się z wpuszczaniem elektryków do stref czystego powietrza. Mamy świadomość, że podstawowym problemem jest samochód jako taki, a dopiero w drugiej kolejności sposób w jaki jest napędzany – mówi Dieter Hӓusler z referatu strategii mobilności Wiednia.

Wiedeń nie ma przyjętych oficjalnych dokumentów w zakresie logistyki miejskiej, ale można je znaleźć w strategii mobilności. Miasto współpracuje jednak z władzami regionalnymi i organizacjami skupiającymi firmy logistyczne nad usprawnieniem przewozu ładunków w całym regionie. Wspólnie ustalane są m.in. potencjalne lokalizacje centrów logistycznych. Najpoważniejszym problemem pozostają jednak rosnące liczby przejazdów wykonywanych przez firmy kurierskie i to często na bardzo podobnych trasach. Z punktu widzenia miasta dobrym rozwiązaniem byłaby współpraca firm kurierskich w zakresie dostaw, ale to może być bardzo trudne do osiągnięcia.

Wiedeń stawia na flotę

Władze miasta uznały więc, że strategia rozwoju elektromobilności powinna opierać się o rozwiązania flotowe, tzn. skupia się ona na tych podmiotach, które dysponują dużą liczbą pojazdów i często wykorzystują je na trasach wewnątrz miasta generujący przy tym bardzo duży ruch. Miasto stara się zachęcać takie firmy do stosowania elektryków, ale nie ma na to przeznaczonych odrębnych środków, są to więc głównie działania miękkie. W sukurs władzom przychodzą jednak sami Austriacy, którzy od lat świadomie dbają o środowisko oraz sytuacja rynkowa, która sprawia, że same firmy zainteresowane są wymianą pojazdów na elektryczne. Taką decyzję podjęły już m.in. austriacka poczta i miejscowy DHL.

– Ważnym elementem naszych działań jest jednak ograniczanie ruchu firm kurierskich. Już teraz dostawy samochodowe na niektórych ulicach czy deptakach są ograniczone tylko do godzin porannych. Zachęcamy także do korzystania z rowerów towarowych, co poczta robi już od jakiegoś czasu. Chcielibyśmy przetestować też pomysł micro hubów, do których trafiałyby przesyłki kurierskie i z których rozwożone lub roznoszone byłyby dalej. Jednym z ciekawszych pomysłów jest np. zlokalizowane w takich miejscach przymierzalnie. Z danych firm wynika bowiem, że wiele przesyłek to zakupione w sklepach internetowych ubrania, które też są często zwracane. Można by więc było uniknąć na każdym zamówieniu dwóch podróży wykonywanych samochodem – tłumaczy Hӓusler. Wzorem mają być podobne rozwiązania wprowadzane w Belgii czy Holandii.

Kilka lat temu w Austrii była możliwość uzyskania dotacji na poziomie 10 tys. euro do zakupu samochodu elektrycznego jeśli prowadziło się działalność gospodarczą i podpadało pod kategorię małego lub średniego przedsiębiorcy. Ten program nie cieszył się jednak zbyt dużą popularnością i został zamknięty. Teraz można starać się o dotację o połowę mniejszą, ale może to zrobić każdy.
  
Elektryczne autobusy i taksówki

Na razie autobusy elektryczne są w Wiedniu wykorzystywane tylko na dwóch liniach i ma to raczej formę testów czy sprawdzania ich możliwości. Jeszcze niedawno miasto pozyskało pojazdy spełniające normę Euro 6 i dopiero przy kolejnych zakupach będzie rozważało pojazdy na gaz czy właśnie elektryczne. Wiedeń nie ukrywa przy tym, że wolało poczekać aż technologie będą sprawdzone, a na rynku elektryków pojawią się najwięksi światowi producenci.
Elementem strategii w zakresie elektromobilności jest także wykorzystanie samochodów elektrycznych w systemach ca-sharingowych. Jak na razie żaden duży system w mieście nie powstał i nie ma planów na stworzenie takiego przez samorząd, ale dopuszczane jest możliwość wprowadzenia ich na zasadach komercyjnych. Preferowane będą jednak rozwiązania oparte o stałe, wyznaczone parkingi z ładowarkami, a nie takie, które pozwalają na pozostawianie pojazdu w dowolnym miejscu. Początkowo chciano się ograniczyć do garaży i wyznaczonych parkingów, żeby nie ustawiać ładowarek na chodnikach. Ostatecznie jednak chęć promowania elektryków wzięła górę i ładowarki będą instalowane.

Miasto razem z wiedeńskim uniwersytetem i przy wsparciu państwa uruchomiło także program e-taxi, który miał promować wprowadzanie pojazdów elektrycznych do firm przewozowych. Spotkał się on z dość dobrym przyjęciem, ale okazało się też, że wiele firm i kierowców uznaje już dostępne na rynku elektryki za bardziej efektywne kosztowo i rozpoczęło przesiadanie się na nowe samochody na własną rękę. Obecnie po mieście jeździ ok. 120 elektrycznych taksówek.

Działania związane z zachęcaniem firm kurierskich czy przewozowych do korzystania z cichych i przyjaznych elektryków dobrze wpisują się w strategię flotową Wiednia. Jednak samo miasto, którego podległe jednostki organizacyjne także dysponują znaczącą flotą aut, nie przesiadło się jeszcze na auta elektryczne. – Niestety nie jesteśmy jako miasto jeszcze dobrym przykładem. Obecnie we wszystkich jednostkach podległych miastu jest tylko ok. 30 samochodów elektrycznych – przyznaje Hӓusler.

Tylko ekologiczny transport

– Dla miasta najważniejsi są piesi, rowerzyści i transport publiczny. Nie zamierzamy promować samochodów, bo zajmują one za dużo przestrzeni, która mogłaby być lepiej wykorzystana. Istotną przesłanką za tym, żeby nie promować elektryków w ruchu miejskim były argumenty zwracające uwagę na to, że będzie to swego rodzaju uprzywilejowanie najbogatszych mogących pozwolić sobie na nowe, drogie samochody – podkreśla Hӓusler.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że Wiedeń jest miastem o bardzo czystym powietrzu. Jego władze nie zdecydowały się więc na ograniczenie wjazdu do miasta dla samochodów z silnikiem diesla, co ostatnio staje się rozwiązaniem popularnym w europejskich miastach. Nie ma też miejskich ograniczeń dotyczących spełniania europejskich norm – pojawiają się one na poziomie kraju związkowego, ale dotyczą tylko samochodów ciężarowych. Co więcej, dla Austriaków problemem nie jest też mix energetyczny – węgiel odgrywa bowiem tylko marginalną rolę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowy Jork wyłączył fotoradary, choć (prawie) wszyscy ich chcą

Prawo & Finanse

Nowy Jork wyłączył fotoradary, choć (prawie) wszyscy ich chcą

Jakub Dybalski 30 lipca 2018

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Przestrzeń

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Łukasz Malinowski 24 lipca 2018

Aż 28% podróży w centrum Krakowa odbywa się pieszo

Przestrzeń

Aż 28% podróży w centrum Krakowa odbywa się pieszo

Witold Urbanowicz 22 lipca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS