Od kliku dni mieszkańców Moskwy na linii 17 mogą korzystać z nowych pojazdów z rodziny Witjaź-M. To pierwsze w pełni niskopodłogowe tramwaje, które wyprodukowano w Rosji. W sumie do 2019 r. pojawić się ma 300 takich pojazdów.
Od piątku 17 marca po ulicach Moskwy
jeżdżą z pasażerami nowe w pełni niskopodłogowe tramwaje z rodziny Witjaź-M, wyprodukowane przez konsorcjum firm Metrowagonmasz i PK Transportnyje Systiemy. Kursują one na linii nr 17 łączącej Ostankino i Miedwiedkowo. Nowe pojazdy bazują na tramwaju 71-931М Witjaź-M, oferowanym przez założoną w 2013 r. firmę PK Transportnyje Systiemy. To następca modelu prototypowego 71-931 Witjaź, który powstał w 2014 r.
Zgodnie ze specyfiką, prezentowaną przez producenta, długość tramwaju Witjaź-M złożonego z trzech członów wynosi 27,5 m, a szerokość to 2,5 m. Wejście znajduje się na wysokości 370 mm. Tramwaje, które są dostarczane do Moskwy, mogą pomieścić ok. 260 pasażerów (przy 8 os. na m2), w tym 60 na miejscach siedzących.
W pojeździe znajdują się cztery dwuskrzydłowe drzwi o szerokości 1300 mm i dwa jednoskrzydłowe drzwi o szerokości 730 mm. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, monitoring i dynamiczną informację pasażerską. Wyróżnikiem tramwajów ma być niski poziom emisji hałasu.
Masa pojazdu nie przekracza 37 ton, a prędkość konstrukcyjna to 75 km/h. Do 40 km/h tramwaj rozpędza się w 14 sekund. Producent chwali się też możliwością autonomicznej jazdy (bez zasilania z sieci trakcyjnej) na dystansie 1500 m. Tramwaje są wyposażone w sześć baterii o pojemności 160 Ah. W każdym pojeździe znajduje się sześć silników elektrycznych, a ich moc wynosi 72 kW.
W sumie zwycięskie konsorcjum ma dostarczyć do 2019 r. trzysta takich tramwajów – po sto sztuk rocznie. Wcześniej nowe tramwaje do Moskwy dostarczała Pesa. Fokstroty zaczęły wozić pasażerów w 2014 r. Kontrakt na 120 tramwajów został jednak przerwany po dostawie 60 wozów. W zeszłym roku udało się
uzgodnić dostawę kolejnych 10 tramwajów.