Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: ZTM wyjaśnia dlaczego wspólny bilet kosztuje więcej

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2013-02-18 15:37
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: ZTM wyjaśnia dlaczego wspólny bilet kosztuje więcej
Od kwietnia zmieniają się zasady funkcjonowania wspólnego biletu na kolei w Warszawie i jej okolicach. ZTM chce, by więcej dokładały się okoliczne samorządy. - Bez ich zwiększonego udziału w finansowaniu Warszawie trudno będzie zapewnić jego dalsze funkcjonowanie - wyjaśnia organizator komunikacji.

Jak przekonuje ZTM, zmiany są konieczne z uwagi na "kryzysową sytuację", w jakiej znalazła się warszawska komunikacja miejska po ograniczeniu środków budżetowych na jej funkcjonowanie. Wspólny bilet, z którego korzystają głównie podwarszawscy mieszkańcy, jest sporym obciążeniem dla budżetu stolicy - okoliczne samorządy pokrywają jedynie od 27 do 40% jego kosztów na swoim terenie.

Jednym z problemów jest wzrost stawki za pociągokilometr, jaką ZTM płaci Kolejom Mazowieckim z tytułu rekompensaty za honorowanie biletów komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku ZTM do rozliczeń z samorządami stosował stawkę 19,20 zł, choć jednocześnie Kolejom Mazowieckim organizator płacił 22,02 zł. Taka stawka obowiązuje już od początku roku w rozliczeniach z większością samorządów (w przypadku powiatu wołomińskiego nadal obowiązuje zeszłoroczna stawka), ale jednocześnie KM-y zażyczyły sobie 24,02 zł - po negocjacjach z udziałem marszałka województwa Adama Struzika i wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza udało się ją obniżyć do 22,90 zł. "Promocja" ta obowiązuje jednak tylko do końca czerwca.


ZTM chce, by w rozliczeniach ze wszystkimi samorządami obowiązywała jedna, "kolejowa" stawka za pociągokilometr - 22,90 zł. Jednocześnie organizator dąży do wyrównania poziomu dopłat ze strony okolicznych samorządów do 40%. Dla niektórych samorządów - jak w przypadku linii wołomińskiej - oznacza to wzrost kosztów blisko o połowę. Wydaje się, że taki wydatek dla wielu gmin i miast, także dotkniętych kryzysem, może okazać się ponad miary. Samorządy dostały czas do końca lutego na zdeklarowanie się w sprawie finansowania wspólnego biletu w II kwartale. Aby oferta została utrzymana także w II połowie roku, potrzebne będą dalsze rozmowy z Kolejami Mazowieckimi.

Jak wzronsą koszty

Pruszków i Piastów
Teraz - koszt roczny ok. 5,4 mln zł, stawka 22,02 zł, udział - 32 proc., ok. 144 tys. zł miesięcznie
Od 1 kwietnia br. - koszt roczny ok. 5,6 mln zł, stawka 22,90 zł, udział 40 proc., ok. 187 tys. zł miesięcznie
Sulejówek
Teraz - koszt roczny ok. 2,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział - 35 proc., ok. 62 tys. zł/mies.
Od 1 kwietnia - koszt ok. 2,2 mln zł, stawka 22,90 zł, udział - 40 proc., ok. 73 tys./mies.
Otwock i Józefów
Teraz - koszt ok. 4,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział - 30 proc., ok. 104 tys. zł/mies.
Od 1 kwietnia - koszt ok. 4,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział - 40 proc., ok. 145 tys. zł/mies.
Jabłonna
Teraz - koszt ok. 1,41 mln zł, stawka 22,02 zł, udział - 40 proc., ok. 47 tys. zł/mies.
Od 1 kwietnia - koszt ok. 1,46 mln zł, stawka 22,90 zł, udział - 40 proc., ok. 48 tys. zł/mies.
Legionowo
Teraz - koszt ok. 6,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział - 27 proc., ok. 137 tys. zł/mies.
Od 1 kwietnia - koszt ok. 6,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział 40 proc., ok. 212 tys. zł/mies.
Ożarów Maz.
Teraz - koszt ok. 5,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział - 40 proc., ok. 170 tys. zł/mies.
Od 1 kwietnia - koszt ok. 5,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział - 40 proc., ok. 177 tys. zł/mies.
Lesznowola i Piaseczno
Teraz - koszt ok. 4,8 mln zł, stawka 22,02 zł, udział - 40 proc., ok. 160 tys. zł/mies.
Od 1 kwietnia - koszt ok. 5 mln zł, stawka 22,90 zł, udział - 40 proc., ok. 167 tys. zł/mies.
Powiat wołomiński
Teraz - koszt ok. 17 mln zł, stawka 19,20 zł, udział - 32,5 proc., ok. 462 tys. zł/mies.
Od 1 kwietnia - ok. 20 mln zł, stawka 22,90 zł, udział - 40 proc., ok. 678 tys. zł/mies.
Wyliczenia: ZTM Warszawa




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bliżej do wspólnego biletu w aglomeracji łódzkiej

Prawo & Finanse

Bliżej do wspólnego biletu w aglomeracji łódzkiej

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2014

Tczew chce dołączyć do integracji taryfowej w Trójmieście

Prawo & Finanse

Tczew chce dołączyć do integracji taryfowej w Trójmieście

Paweł Rydzyński 31 lipca 2014

KM-y montują kasowniki w Elfach lotniskowych

Komunikacja

KM-y montują kasowniki w Elfach lotniskowych

Witold Urbanowicz 28 czerwca 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5