Aleje Jerozolimskie zmienią swoje oblicze przy okazji przebudowy linii średnicowej, planowanej przez PKP PLK. Arteria ma stać się prawdziwą miejską aleją. Ulica otrzyma nowy, węższy przekrój – po dwa pasy na kierunek, z czego jeden ma służyć jako buspas. Znikną ronda Dmowskiego i De Gaulle’a, pojawią się dodatkowe naziemne przejścia dla pieszych i zieleń. Celem zmian jest dostosowanie ulicy do faktycznego wykorzystania:
dominują tutaj piesi i niezmotoryzowani uczestnicy ruchu, jest to najbardziej
oblegany ciąg tramwajowy w stolicy. Więcej o założeniach piszemy
tutaj.
Dokumentacja podzielona zostanie na dwa zadania, co wynika z przebiegu tunelu średnicowego. Pierwsze obejmuje odcinek od Poznańskiej do ronda De Gaulle’a (ze skrzyżowaniem). Wykonawca musi opracować projekty budowlane i wykonawcze. Na tym odcinku Aleje zostaną rozkopane w związku z remontem tunelu średnicowego i ulica będzie już odtwarzana w nowym kształcie. Drugie zadanie obejmuje natomiast wykonanie szczegółowej koncepcji wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dwóch odcinków: od Poznańskiej do ronda Czterdziestolatka (z rondem) oraz od ronda De Gaulle’a do mostu Poniatowskiego (bez wiaduktu i mostu).
Oferty poznaliśmy pod koniec sierpnia. Wystartowały cztery podmioty z ofertami od 2,435 mln zł brutto do 6,796 mln zł brutto. To więcej, niż budżet, który został określony na kwotę 1,915 mln zł. Ostatecznie drogowcy zabezpieczyli dodatkowe środki i dziś (20 października) rozstrzygnęli postępowanie. Wygrała firma Meritum Projekt, która złożyła najtańszą propozycję. Teraz wybór musi się uprawomocnić.
Na realizację przeznaczono 30 miesięcy. Wykonawca będzie też sprawować nadzór autorski.