Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Węzeł Wyścigi przejezdny rowerem

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2018-07-04 13:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Węzeł Wyścigi przejezdny rowerem
fot. Jakub Dybalski
Warszawa. Węzeł Wyścigi przejezdny rowerem
Warszawa. Węzeł Wyścigi przejezdny rowerem
Warszawa. Węzeł Wyścigi przejezdny rowerem
Warszawa. Węzeł Wyścigi przejezdny rowerem
Warszawscy urzędnicy chwalą się inwestycjami w infrastrukturę rowerową, które potrafią być efektowne. Właśnie oddano rowerzystom węzeł rowerowy w pobliżu węzła Wyścigi, czyli miejsce, które przez lata było w praktyce nieprzejezdne i straszyło cuchnącym kanałem. Dziś jest tam małe jezioro i rowerowy zawijas.

Miejsce leży na styku ważnych szlaków komunikacyjnych, lecz do tej pory stanowiło barierę praktycznie nie do pokonania – nie tylko rowerem, ale także pieszo, zwłaszcza dla osób z ograniczoną mobilnością. Za 5,8 mln zł powstały tu pochylnia dla rowerów prowadząca do kładki nad ul. Gintrowskiego (przed ustawową zmianą nazwy – Rzymowskiego), obustronne, łagodnie nachylone rampy dla pieszych i rowerów do przejścia podziemnego pod ul. Puławską oraz przejazd rowerowy i chodnik pod ul. Puławską wzdłuż Potoku Służewieckiego wraz z pochylniami.

Węzeł można już pokonać rowerem i pieszo. Choć rowerzyści, którzy są tam pierwszy raz, mogą się pogubić, to w orientacji pomagają umieszczone tam drogowskazy. W ten sposób powstało szybkie i komfortowe połączenie Ursynowa ze Służewcem, Mokotowem oraz z centrum. A dzięki trwającej obecnie budowie drogi dla rowerów wzdłuż ul. Puławskiej (po obu stronach ulicy do granicy miasta) rowerzyści zyskają połączenie sięgające aż do Piaseczna.

100 kilometrów tras

– Tegoroczny sezon rowerowy jest rekordowy. Od początku roku oddano do użytku kilkanaście kilometrów tras, zaś w budowie i remoncie jest obecnie aż 100 km infrastruktury dla rowerów. Ruch rowerowy na nowych trasach sięga nawet 8-11 tys. jednośladów na dobę a w maju rowery Veturilo były wypożyczane ponad milion razy – mówi wiceprezydent Warszawy, Renata Kaznowska.

Jak zaznacza szef ZDM, Łukasz Puchalski, dziś w Warszawie są 544 kilometry tras rowerowych. W trakcie budowy jest kolejne 100 kilometrów. Warszawa tworzy sieć dróg rowerowych wzdłuż najważniejszych arterii komunikacyjnych nie tylko korzystając z własnego budżetu, ale też wykorzystując do tego środki unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To mechanizm, dzięki któremu finansuje się inwestycje transportowe poprawiające spójność aglomeracji i w tym przypadku wykorzystywane są m.in. do budowy ciągów rowerowych w stolicy i w podwarszawskich gminach.

To dziś 19 tras o łącznej długości 70 km. Dodatkowo samorządy metropolii budują ponad 300 km dróg rowerowych, w ramach partnerstw międzygminnych. Największe projekty: Legionowo, Czosnów, Jabłonna, Łomianki, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew (74 km), Józefów, Halinów, Sulejówek, Wiązowna, Otwock, Karczew (49 km), Piaseczno, Konstancin-Jeziorna (17 km), Grodzisk Mazowiecki, Michałowice, Żyrardów, Podkowa Leśna, Pruszków, Milanówek (33 km).

W samej Warszawie dzięki ZIT powstały ważne arterie rowerowe. – Dzięki ZIT udało się już wybudować lub wyremontować ponad 30 kilometrów tras wzdłuż takich ulic jak: Powsińska, Ostrobramska, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirki i Wigury oraz wiele innych. Powstała też sieć tras rowerowych na Polu Mokotowskim oraz ciesząca się coraz większą popularnością kładka pieszo-rowerowa pod mostem Łazienkowskim. Wciąż toczą się prace wzdłuż ulic Połczyńskiej, Wiertniczej, Okopowej, Towarowej, Radzymińskiej, Szaserów czy Jagiellońskiej. W budowie bądź remoncie jest ponad 22 kilometrów tras a w przygotowaniu kolejne inwestycje o łącznej długości 14 kilometrów – wylicza Puchalski.

Ruch rowerowy rośnie

Nowe odcinki tworzą coraz bardziej spójną sieć tras i zachęcają kolejne osoby do przesiadki na rower. Dziś ruch rowerowy stanowi ok. 6 proc. podróży nie pieszych w mieście i zwiększa się nawet o 20-30 proc. każdego roku. Z „rowerostrady” wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych w ciągu 2,5 roku skorzystało 800 tys. rowerów, zaś wyremontowaną trasą wzdłuż Belwederskiej przejechało w tym czasie 730 tys. jednośladów. Jeszcze więcej rowerów jest na ul. Żwirki i Wigury – przez 2 lata odnotowano aż 1 mln 150 tys. przejazdów. Dużą popularnością cieszy się też trasa wzdłuż ul. Czerniakowskiej i Powsińskiej – od początku roku jechało tędy blisko 300 tys. rowerów, a ten wynik z pewnością jeszcze się poprawi po przedłużeniu trasy do Wilanowa. Wówczas będzie to najdłuższy korytarz rowerowy w Warszawie, liczący niemal 30 km.

Inwestycje w ramach ZIT służą nie tylko rowerzystom. Zarząd Dróg Miejskich korzysta z tej okazji, aby zmodernizować kompleksowo infrastrukturę drogową. W ten sposób powstało kilkadziesiąt kilometrów nowych chodników, wymieniono oświetlenie uliczne (nie tylko jezdni, ale też chodników i dróg rowerowych), a modernizacja sygnalizacji świetlnej pozwoliła na wprowadzenie „zielonej fali” m.in. na ul. Żwirki i Wigury czy Powsińskiej. ZDM wyznacza również nowe przejścia dla pieszych, uzupełnia zieleń uliczną i małą architekturę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nextbike z nowym szefem. Pierwsze wyzwanie tuż tuż

Prawo & Finanse

Nextbike z nowym szefem. Pierwsze wyzwanie tuż tuż

Jakub Dybalski 26 czerwca 2018

Olsztyński Rower Miejski w pośpiechu i z poślizgiem

Komunikacja

Olsztyński Rower Miejski w pośpiechu i z poślizgiem

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS