Nie wszystkie przystanki tramwajowe i autobusowe w Warszawie są dostępne dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Jednym z takich miejsc są przystanki tramwajowe nad stacją metra Pole Mokotowskie, w pasie dzielącym jezdnie al. Niepodległości.
Warszawskie metro od momentu uruchomienia w 1995 r. jest dostępne dla osób niepełnosprawnych. Możemy mówić o sporym szczęściu, gdyż w czasach, gdy projektowano stołeczną kolej podziemną, takie rozwiązania nie były jeszcze standardem na świecie. Na starszych stacjach windy bądź pochylnie istnieją tylko z jednej strony stacji, co dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się oznacza konieczność nadrabiania drogi.
Najgorzej sytuacja wygląda na otwartej w 1995 r. stacji Pole Mokotowskie i znajdujących się nad nią przystanków tramwajowych w ciągu al. Niepodległości. Dostęp do nich możliwy jest wyłącznie poprzez przejścia podziemne z dwóch głowic stacji metra. Na antresolę stacji metra można dostać się za pomocą wind w głowicy południowej, zlokalizowanych po obydwu stronach al. Niepodległości. Niestety, o podobnych udogodnieniach nie pomyślano w przypadku przystanków przystanków tramwajowych zlokalizowanych w pasie dzielącym jezdnie. Zbudowanie wind przy obecnym układzie jezdni jest niemożliwe, gdyż schody na przystanki zajmują całą ich szerokość.
Od dawna pojawiają się postulaty zwiększenia dostępności komunikacji tramwajowej w rejonie stacji metra Pole Mokotowskie. Wnioski dotyczą najczęściej wytyczenia przejść przez jezdnie po północnej stronie skrzyżowania al. Niepodległości i Rakowieckiej (obecnie tę relację – w przeciwieństwie do wszystkich innych na tym skrzyżowaniu – pokonać wyłącznie pod ziemią). Jest szansa, że przystanki tramwajowe staną się wreszcie dostępne, choć nie tak, jak wyobrażaliby sobie to aktywiści.
Jak informują władze miasta, postulat ułatwienia dostępu do tych przystanków zostanie zrealizowany w ramach projektu budowy dróg rowerowych na Polu Mokotowskim i związanej z tym przebudowy skrzyżowania al. Niepodległości i ul. Batorego. „Przygotowany projekt organizacji ruchu przewiduje wykonanie chodnika w pasie dzielącym między jezdnią al. Niepodległości i torowiskiem tramwajowym. Chodnik połączy przejście dla przez al. Niepodległości przy ul. Batorego w przystankami tramwajowymi” – informuje w odpowiedzi na interpelację radnych Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. Jak dodaje, projekt jest teraz analizowany przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu. „Należy się spodziewać, że zostanie wdrożony jeszcze w tym roku” – informuje wiceprezydent.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.