Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa Służewiec: Zamiast smaru na peronie odpadająca barierka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa Służewiec: Zamiast smaru na peronie odpadająca barierka
fot. Mordor na Domaniewskiej
Nierozwiązany pozostaje problem bezpieczeństwa na przystanku Warszawa Służewiec, na którym pasażerowie masowo skracają sobie drogę do biur, zeskakując na tory. Ostatnio krawędź peronu została wymazana smarem, ale – jak wyjaśniały PKP PLK – była to oddolna inicjatywa jednego z pracowników. Teraz, po latach od przebudowy stacji, zarządca infrastruktury postanowił przetestować inne rozwiązanie i postawił na krańcu peronu barierki. Te jednak nie zdały próby czasu – i odpadają wraz z… krawędzią peronu. Zdaniem kolejarzy to efekt celowego działania pasażerów.

Przystanek Warszawa Służewiec obsługuje zagłębie biurowe, zwane Mordorem. Od lat nierozwiązanym problemem pozostaje duża liczba pasażerów skracających sobie drogę – zeskakujących z peronu za odjeżdżającym, przed stojącym albo nawet wjeżdżającym pociągiem. Wysokie schody dowiązane do wiaduktu drogowego, wymuszające nadkładania drogi, nie stanowią atrakcyjnej dla pasażerów propozycji w codziennych dojściach do biur. Niestety, rozwiązania zastosowane przez zarządcę kolejowego, odpowiadające niezwykle skromnym standardom budowy wielu przystanków kolejowych, nie sprawdzają się przy występującej tutaj liczbie podróżnych.

PKP PLK, które prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd i walczą z dzikimi przejściami, od lat nie są w stanie poradzić sobie ze Służewcem. Działania ograniczały się przez długi czas do akcji ulotkowych i plakatowych, stawiania tablicy z informacją o zakazie przechodzenia przez tory czy wysyłania sporadycznych patroli SOK-u. Żadne z tych kroków nie stanowią jednak propozycji realnego rozwiązania problemu, które zwiększałoby także wygodę korzystania z przystanku.

W zeszłym miesiącu pojawiły się zdjęcia… krańca peronu wymazanego smarem. Jak tłumaczyli się kolejarze, jeden z pracowników PKP PLK dokonał tego… samowolnie. – W ten sposób chciał powstrzymać chętnych do łamania przepisów i zeskakiwania z peronu na tory w miejscu niedozwolonym. Nie akceptujemy takich sposobów. Apelujemy do pasażerów o rozsądek, lecz nie w ten sposób – przekonywał wówczas Karol Jakubowski z biura prasowego PKP SA.

Teraz na krańcach peronu ustawiono barierki (pierwszego dnia nie wszyscy pasażerowie, jak się okazało, doczytali, że są one świeżo malowane). Po kilkunastu dniach rozwiązanie okazało się nietrwałe – jedna z barierek zaczęła odchodzić wraz z płytą krawędziową. – Barierka została ustawiona zgodnie z wymogami. Uszkodzenie, zniszczenie powstało przez celowe działanie. Takie szkody jak najszybciej naprawiamy – wyjaśnia Łukasz Kwasiborski z biura prasowego PKP PLK.

Jednocześnie barierka nie obejmuje całej szerokości peronu, nadal pozostawiając sporo miejsca dla zeskakujących pasażerów. – Barierka obejmuje taką krawędź peronu jaką określają przepisy m.in. zachowanie skrajni – wyjaśnia Kwasiborski.

Pojawia się szereg pomysłów, jak poprawić bezpieczeństwo i wygodę podróżnych. Dotyczą one dobudowy np. peronu bocznego, dzięki któremu spora część pasażerów w ogóle nie musiałaby nadrabiać drogi przez wiadukt. Kolejna propozycja dotyczy budowy przejścia podziemnego (np. ze schodami ruchomymi), w którym pasażerowie mieliby znaczie mniej stopni do pokonania niż w przypadku istniejącego przejścia nad torami, a dodatkowo wychodziliby prosto na biura. Całość mogłaby zostać obudowana halą peronową, co zbliżyłoby nas do standardów zachodnich węzłów przesiadkowych i przystanków kolejowych występujących w miejscach dużych potoków podróżnych. Kolejne propozycje zakładają zupełnie odwrotne rozwiązanie w postaci usankcjonowania stanu istniejącego i wprowadzenia przejścia przez tory z sygnalizacją.

PKP PLK nie widzą jednak potrzeby jakichkolwiek zmian. – Przystanek Warszawa Służewiec spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa i zapewnia bezpieczeństwo wszystkim, którzy właściwie z niego korzystają. Podróżni mogą korzystać z wygodnego, bezpiecznego i bezkolizyjnego dojścia do peronów. Jest ono również dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. W obrębie stacji znajdują się również oznaczenia informujące o tym, jak się poruszać, a także ostrzegające, że przechodzenie przez tory poza wyznaczonymi przejściami jest wzbronione – wyjaśnia Łukasz Kwasiborski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Komunikacja

Gdańsk Główny. Dwie spółki PKP podają dwa różne rozkłady jazdy

Komunikacja

Warszawa Zachodnia. Pierwsze windy na perony uruchomione

Przestrzeń

Zobacz również:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Komunikacja

Gdańsk Główny. Dwie spółki PKP podają dwa różne rozkłady jazdy

Komunikacja

Warszawa Zachodnia. Pierwsze windy na perony uruchomione

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5