Partner serwisu
Przestrzeń

Warszawa: Rusza przetarg na projekt tramwaju na Zieloną Białołękę. Budowa do 2030 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Tramwaje Warszawskie ogłosiły dziś przetarg na zaprojektowanie trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców dzielnicy inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.

– Po latach oczekiwania na decyzję środowiskową i po tym, jak wreszcie poprawia się sytuacja finansowa samorządów, mam dobrą informację – rozpoczynamy przetarg na projektowanie tramwaju na Zieloną Białołękę – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Wykonawca wybrany w przetargu przygotuje kompletną dokumentację projektową, umożliwiającą przeprowadzanie robót budowlanych, łącznie z budową drogi na odcinku od ul. Rembielińskiej do ul. Zaułek.. Uzyska też pozwolenie na budowę w trybie specustawy. Wykonawca będzie też pełnił nadzór autorski nad późniejszą realizacją prac. W ramach opcji przewidziano opracowanie dokumentacji dla parkingów przesiadkowych w rejonie stacji metra Kondratowicza (C20), ronda Małej Brzozy i ul. Zaułek. Oferty można składać do 30 kwietnia. O wyborze zdecydują cena (95%) oraz doświadczenie personelu (5%).  Szacowana wartość zamówienia to 36,3 mln zł netto.

Jak pojadą tramwaje?

Trasa będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.

Kiedy ruszy budowa?

Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał około 42 miesięcy na realizację zamówienia. W pierwszym etapie wykona analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza (z uwzględnieniem możliwości wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej). Kolejny krok po wyborze jednego z trzech wariantów to opracowanie projektów budowlanych. Będą to projekty architektoniczno–budowlane i projekty wykonawcze dla samej trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury – takie, jak m.in. podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej, budynki techniczne i socjalne. Wykonawca opracuje także dokumenty wymagane do pozyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Pozwoli to na przyśpieszenie rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej. Firma, która zbuduje tramwaj na Zieloną Białołękę, dysponując kompletem uzgodnień z właścicielami podziemnych sieci i zarządcami dróg, będzie mogła wcześniej rozpocząć budowę.

W trakcie tych 42 miesięcy wykonane zostanie nie tylko opracowanie dokumentacji projektowej – to również czas na wszystkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Najwięcej czasu może zabrać przeprowadzanie procedury ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

Realizacja robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej i pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, zaplanowana jest na lata 2028-2030. Trwają prace nad zapewnieniem finansowania budowy.


mat. TW

Dlaczego tak długo?

Tramwaje Warszawskie aż trzy lata czekały na wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony w lipcu 2020 r. Czas oczekiwania na wydanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzgodnienia dla tramwaju na Zieloną Białołękę był bardzo długi – w porównaniu z inną, o wiele większą inwestycją, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny. Ten projekt decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach uzyskał w 9 miesięcy, po złożeniu wniosku w październiku 2022 roku i wydaniu decyzji w lipcu 2023 roku.

Kalendarium prac nad tramwajem na Zieloną Białołękę:
  • 2017-2018: prace koncepcyjne, w tym badania geotechniczne, wstępne pomiary ruchu oraz koncepcja układu geometrycznego torów;
  • 2018: przetarg na koncepcję wiaduktu tramwajowego nad trasą S8 wraz z dojazdami o długości ponad 1 km;
  • 2018-2020: opracowanie dokumentacji środowiskowej, w tym raportu oddziaływania inwestycji na środowisko;
  • lipiec 2020: złożenie wniosku o decyzję środowiskową;
  • lipiec 2023: uzyskanie decyzji środowiskowej, wydawanej na podstawie uzgodnienia m.in. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska;
  • lipiec 2023-luty 2024: przygotowanie przetargu na projektowanie z uwzględnieniem zaleceń z decyzji środowiskowej;
  • 2024: wybór wykonawcy dokumentacji projektowej i rozpoczęcie prac projektowych wraz z pozyskaniem pozwolenie na budowę w trybie specustawy;
  • 2028-2030: budowa tramwaju na Zieloną Białołękę.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa otworzyła trasę tramwajową na Kasprzaka [zdjęcia]

Przestrzeń

Warszawa otworzyła trasę tramwajową na Kasprzaka [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 05 marca 2024

Warszawa: Tramwaje na Kasprzaka już od wtorku

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje na Kasprzaka już od wtorku

Redakcja/inf. pras. 29 lutego 2024

Warszawa: W wakacje wielka przeprowadzka do zajezdni Annopol

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa otworzyła trasę tramwajową na Kasprzaka [zdjęcia]

Przestrzeń

Warszawa otworzyła trasę tramwajową na Kasprzaka [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 05 marca 2024

Warszawa: Tramwaje na Kasprzaka już od wtorku

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje na Kasprzaka już od wtorku

Redakcja/inf. pras. 29 lutego 2024

Warszawa: W wakacje wielka przeprowadzka do zajezdni Annopol

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5