Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Radni przyjęli plan zrównoważonej mobilności dla aglomeracji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W czwartek warszawska Rada Miasta głosowała nad przyjęciem planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej (tzw. SUMP). To pierwszy od lat nowy dokument w zakresie mobilności w mieście.

Przyjmowane teraz w różnych miastach SUMP-y to dokumenty strategiczne. Ich celem ma być pomoc w planowaniu transportu i mobilności. Dokument dla warszawskiej aglomeracji został opracowany przez Trako Projekty Transportowe na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Opracowanie obejmuje Warszawę, powiat grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, wołomiński.

Zaproponowano osiem celów operacyjnych: spójna polityka zrównoważonej mobilności, planowanie przestrzenne zorientowane na transport zbiorowy i mobilność aktywną, spójny i dostępny dla wszystkich transport metropolitalny, optymalizacja ruchu samochodowego, mobilność aktywna podstawowym sposobem realizacji podróży niedalekich, przyjazna środowisku logistyka towarów, digitalizacja jako wsparcie transportu, akceptacja społeczna zrównoważonej mobilności.

Wśród działań znalazły się m.in. analiza zasadności budowy parkingów przesiadkowych poza obszarem centralnym, wytyczania buspasów i korytarzy wysokowydajnego transportu, transport na życzenie, integracja taryfowo-biletowa, opracowanie standardu obsługi komunikacyjnej (minimalna liczba kursów), zapewnienie mieszkańcom możliwości dojazdu co najmniej do siedziby gminy oraz węzłów przesiadkowych, tworzenie połączeń przyspieszonych i ekspresowych, tworzenie węzłów i punktów przesiadkowych, zwiększanie udziału transportu kolejowego – także dzięki wsparciu samorządów, uruchomienie komunikacji nocnej poza Warszawą, analiza i realizacja tras tramwajowych i metra w obszarze centralnym, a także na terenie gmin graniczących z Warszawą, zakup taboru niskoemisyjnego, w tym elektrycznego, wodorowego i napędzanego gazem (dotyczy także kolei), kompleksowa realizacja tras rowerowych w oparciu o warszawskie standardy, likwidowanie miejsc niebezpiecznych w ruchu pieszym i rowerowym, priorytet dla pieszych w centrach miast, rozbudowa sieci chodników, budowa wiat i garaży rowerowych.

Jeżeli chodzi o samochody, założono m.in. wdrożenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie i analizę zasadności takich stref w pozostałych miastach i miejscowościach, wdrażanie stref uspokojonego ruchu, wprowadzenie zróżnicowanych stawek za parkowanie w oparciu o strefowość, zapobieganie parkowaniu w miejscach niedozwolonych, w tym na chodnikach, analizę zasadności legalizowania parkowania na obszarach przekształconych i zdegradowanych, a także przekształcania pasów ruchu na ulicach z dwoma pasami ruchu na miejsca parkingowe, budowę nowych oraz przebudowę istniejących skrzyżowań kolejowo-drogowych na bezkolizyjne, budowę obwodnic miast i obszarów śródmiejskich w celu wyprowadzenia ruchu tranzytowego, wsparcie służb i egzekwowanie przepisów w zakresie prędkości, emisji spalin, nacisku na oś, podniesienie poziomu brd poprzez usunięcie billboardów w pasie drogowym, rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów.

W środę 16 listopada radni mieli głosować także nad budzącą emocje uchwałą ustanawiającą Strefę Czystego Transportu – w wersji poszerzonej, ale z dodatkowymi ulgami i włączeniami. Na razie głosowanie przesunięto na 7 grudnia. Wśród nieoficjalnych powodów zmiany harmonogramu głosowania są obawy o możliwe działanie nadzorcze obecnego wojewody mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego, który sprzeciw wobec strefy czystego transportu, jak i wszelkich zmian, które mogą być odebrane jako godzące w interes kierowców (poszerzenie strefy płatnego parkowania itp.) bierze na sztandary walki politycznej. W prasie Bocheński wymieniany jest jako potencjalny kontrkandydat Rafała Trzaskowskiego w przyszłych wyborach samorządowych.









Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Prawo & Finanse

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Roman Czubiński 05 czerwca 2023

Metropolia warszawska konsultuje plan mobilności

Przestrzeń

Metropolia warszawska konsultuje plan mobilności

Witold Urbanowicz 13 marca 2023

Metropolia Poznań pracuje nad planem mobilności

Prawo & Finanse

Metropolia Poznań pracuje nad planem mobilności

Redakcja/inf. pras. 30 stycznia 2023

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

Mobilność

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

inf. pras oprac. JM 06 lipca 2021

Zobacz również:

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Prawo & Finanse

Gorzów Wielkopolski: ZDG TOR przygotował plan mobilności

Roman Czubiński 05 czerwca 2023

Metropolia warszawska konsultuje plan mobilności

Przestrzeń

Metropolia warszawska konsultuje plan mobilności

Witold Urbanowicz 13 marca 2023

Metropolia Poznań pracuje nad planem mobilności

Prawo & Finanse

Metropolia Poznań pracuje nad planem mobilności

Redakcja/inf. pras. 30 stycznia 2023

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

Mobilność

Powstaje plan mobilności miejskiej dla GZM

inf. pras oprac. JM 06 lipca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5