Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Nowe przejścia na Kruczej? Piesi na około – w trosce o powietrze

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-10-01 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Nowe przejścia na Kruczej? Piesi na około – w trosce o powietrze
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Jeden ze stołecznych radnych złożył interpelację o uczynienie ulicy Kruczej bardziej przyjazną dla pieszych poprzez wyznaczenie brakujących przejść na skrzyżowaniach oraz dodatkowych, między skrzyżowaniami. Odpowiedź Roberta Soszyńskiego, wiceprezydenta Warszawy, nie daje nadziei na szybką realizację postulatów – pasy wymagałaby wielu analiz, w tym wpływu na koordynację sygnalizacji w całym ciągu. Jeśli natomiast miałaby się pojawić przejścia pomiędzy skrzyżowaniami, to koniecznie ze światłami – inaczej przechodzący piesi „zaburzą prawidłową koordynację” oraz „wpłyną na zwiększenie zanieczyszczenia powietrza przez zatrzymujące się i ruszające pojazdy”.

Układ ulicy Kruczej podporządkowany jest przede wszystkim ruchowi samochodowemu. Choć ulica ma charakter przede wszystkim lokalny, kierowcy mają po dwa pasy ruchu na kierunek. Na części skrzyżowań nie ma też kompletu przejść dla pieszych, co odpowiada niegdyś modnemu podejściu drogowców do pieszych – tak jakby piesi mieli ochotę i czas chodzić na około.

W tej sprawie interpelację złożył radny Piotr Żbikowski (PO), który wnosi o wytyczenie brakujących przejść na skrzyżowaniu ze Wspólną (po południowej stronie), Hożą (po północnej stronie) i Wilczą (po południowej stronie). Ponadto, opierając się o postulaty zgłaszane przez mieszkańców Śródmieścia, radny zwraca się o rozważenie wyznaczenia dodatkowych przejść w połowie drogi między Hożą a Wilczą oraz Wilczą a Piękną.

Odpowiedź Roberta Soszyńskiego, wiceprezydenta Warszawy, nie pozostawia złudzeń: raczej nie należy się spodziewać szybkiego wyznaczenia dodatkowych pasów. Jak odpowiada Soszyński, wyznaczenie dodatkowego przejścia na skrzyżowaniu ze Wspólną „nie jest wskazane ze względów geometrycznych skrzyżowania”. Jak wyjaśnia – wymagałoby sygnalizowania wyjazdu z parkingu przy hotelu i odsunięcia linii zatrzymań pojazdów. Ponadto konieczne byłoby dodanie dodatkowej fazy ruchu – to spowodowałoby „znaczne obniżenie przepustowości” skrzyżowania oraz „sprawności funkcjonowania całego ciągu ul. Kruczej”. Zdaniem wiceprezydenta niewykluczone byłoby przeprojektowanie wszystkich pozostałych sygnalizacji na Kruczej.

Nieco łaskawszym okiem wiceprezydent patrzy na przejścia przy Hożej i Wilczej. Zaznacza jednak, że wyznaczenie tych przejść wymagałoby „przeprowadzenia szczegółowej analizy ruchowej i bezpieczeństwa ruchu drogowego w celu oceny możliwości i zasadności wprowadzenia takiego rozwiązania, na podstawie natężeń ruchu pojazdów (ze szczególnym uwzględnieniem struktury kierunkowej), natężeń ruchu pieszych oraz prognozy ruchu pieszych”. Jak dodaje, należałoby też sprawdzić wpływ zmian na „funkcjonowanie koordynacji sygnalizacji świetlnych na ciągu ul. Kruczej, w szczególności wykorzystania powierzchni akumulacji pomiędzy skrzyżowaniami Krucza – Hoża i Krucza – Wspólna”.

Okazuje się, że wyznaczenie przejść poza skrzyżowaniami również nie będzie proste. Jeśli jednak miałyby się pojawić, to koniecznie z sygnalizacją. Pasy pozbawione świateł „zakłócą prawidłową koordynację oraz wpłyną na zwiększenie zanieczyszczenia powietrza przez zatrzymujące i ruszające pojazdy”. Jednocześnie Soszyński zaznacza, że dalsze analizy ws. przejść powinny być prowadzone po przebudowie pl. Pięciu Rogów (którego realizacja cały czas odsuwa się w czasie).

Jednym zdaniem wiceprezydent odniósł się do postulatu zmniejszenia szerokości jezdni i uzupełnienia ulicy o drogi rowerowe, dodatkową zieleń, małą architekturę bądź małe pawilony usługowe. „Ograniczenie przekroju ul. Kruczej należy poprzedzić analizą wpływu takiego rozwiązania na otaczający ją obszar pod względem ruchowym, zarówno dla ruchu indywidualnego, jak i transportu zbiorowego”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5