ZTM w Warszawie prowadzi kontrole przewoźników pod kątem efektywności działania klimatyzacji. Najlepiej wypadają Tramwaje Warszawskie, u których nie stwierdzono uchybień. Najgorzej sytuacja wygląda za to u prywatnych ajentów wykonujących przewozy autobusowe na zlecenie ZTM-u. W tym roku nałożono w sumie 109 tys. zł kar.
ZTM w Warszawie poinformował dzisiaj o wynikach kontroli jakości świadczonych przez przewoźników usług. – Kontrole ws. klimatyzacji są priorytetem dla naszych służb nadzoru. Każdy pracownik, wyjeżdżając na miasto, jest wyposażony w termometr elektryczny. Temperatura sprawdzana jest rutynowo przy okazji kontroli technicznej pojazdu, a także w wyniku zgłoszeń od pasażerów – mówi Grzegorz Strzelczyk, kierownik Kontroli Działu Przewozów w ZTM-ie.
Kontrole są wykonywane bezpośrednio po przyjeździe pojazdu na kraniec – na zewnątrz, wewnątrz i przy kratkach wentylacyjnych. – Jeśli klimatyzacja nie jest sprawna, wpisywane to jest do karty drogowej. Od tego momentu zaliczane są kary finansowe za każdy półkurs do czasu podmiany pojazdu bądź naprawy (20x stawka za wozokilometr). Chodzi o to, żeby zmotywować przewoźnika do jak najszybszej reakcji – mówi Strzelczyk
Organizator przekonuje, że kontrole przynoszą efekt. – W moim odczuciu mamy poprawę. Starzeje nam się tabor, zwłaszcza u przewoźników prywatnych, a nie mamy tendencji pogarszającej się – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM-u. W tym roku przeprowadzono 1877 kontroli, z czego w 187 przypadkach stwierdzono niesprawną klimatyzację (ok. 10%). Nałożono w sumie 109,7 tys. zł kary.
Najwięcej kontroli objęło Miejskie Zakłady Autobusowe – 800. W zaledwie 21 autobusach stwierdzono niesprawności (2,5%). Mobilis kontrolowano 443 razy, zastrzeżenia występowały w 61 przypadkach (ok. 14%). Przeprowadzono 344 kontroli pojazdów PKS Grodzisk Mazowieckich, stwierdzono 57 przypadków niesprawności (ok. 16%). Kontrole objęły 176 autobusów ITS Michalczewski – tutaj zgłoszono zastrzeżenia do 48 pojazdów (ok. 27%). Najlepiej wypadają Tramwaje Warszawskie – wykonano 113 kontroli i nie stwierdzono niesprawności klimatyzacji.
Dla porównania – w 2011 r. przeprowadzono 1427 kontroli i stwierdzono 523 przypadków niesprawności klimatyzacji (ok. 37%). W 2012 r. ZTM przeprowadził 5035 kontroli, zastrzeżenia zgłoszono w 1383 pojazdach (ok. 27%). Nałożono 410 tys. zł kar. W zeszłym roku przeprowadzono 2135 kontroli i stwierdzono 289 naruszeń (13,5%). Kary wyniosły w sumie 161 tys. zł.
Zgodnie z oczekiwaniami ZTM-u w pojazdach komunikacji miejskiej – wyposażonych w klimatyzację – temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Oznacza to, że klimatyzacja powinna uruchamiać się, gdy wewnętrzna temperatura przekroczy 25 stopni. Swingi z kolei wyposażone są w zintegrowany system, regulujący ogrzewanie, wentylację i chłodzenie. W przypadku, gdy temperatura osiągnie 25 stopni, automatycznie włączane jest chłodzenie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.