Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Jakie inwestycje rowerowe w 2024 r.?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Jakie inwestycje rowerowe w 2024 r.?
fot. ZDM Warszawa
Drogowcy zamierzają pozyskać dodatkowe środki na realizację nowych projektów związanych z infrastrukturą rowerową. To m.in. domknięcie dróg rowerowych w ciągu Trasy Łazienkowskiej czy al. „Solidarności”. – Skończyły się łatwe i tanie projekty, teraz coraz częściej przebudowujemy kawałek miasta – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.

Obecnie w Warszawie jest 757 km infrastruktury rowerowych. Z tego 532 km to drogi rowerowe, 90 km kontraruch, 82 km ciągi pieszo-rowerowe i 53 km pasy rowerowe. – Są jeszcze tacy, którzy twierdzą, że kontraruch jest niebezpieczny. W tym roku przekroczyliśmy magiczną wartość 500 odcinków ulic jednokierunkowych z dopuszczonym ruchem rowerowym o łącznej długości 90 km (ok. 50% ulic jednokierunkowych). Pamiętam obawy, gdy je wdrażaliśmy 7-8 lat temu. W zasadzie nie mamy potwierdzonego żadnego wypadku z powodu organizacji ruchu – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.

W tej chwili w budowie jest 26 km infrastruktury. To m.in. pl. Na Rozdrożu, Jana Kazimierza, Ordona, Kasprowicza, Marymoncka. Jak przypomniał dyrektor, część infrastruktury powstaje w ramach innych inwestycji. Przykładowo tramwaj do Wilanowa wiąże się z przebudową i budową 8 km dróg rowerowych.

Tanio już było

Choć tempo budowy dróg spadło, Puchalski podkreśla, że skończyły się łatwe projekty. – W tym przypadku długość absolutnie nie ma znaczenia. Są tematy nierozwiązane, mierzymy się z nimi w centrum miasta – mówi dyrektor. Przywołuje m.in. pl. Pięciu Rogów z ok. 0,5 km infrastruktury rowerowej, Rondo Dmowskiego z 400 m dróg rowerowych, Marszałkowska z 800 m infrastruktury.

– Podnosimy standard dróg i prac, ale to wszystko kosztuje. Widać to w kosztach inwestycji. Rozmawiamy o chowaniu skrzynek technicznych, ale to też koszty. Trzeba się liczyć tym, że budowa km drogi rowerowej za 1 mln zł przeszła do historii, a każdy kolejny projekt będzie coraz droższy – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM. Jak dodaje, teraz często trzeba zrobić miejsce na infrastrukturę – jak na Marszałkowskiej, gdzie konieczna była przebudowa układu drogowego, czy Trasie Łazienkowskiej, gdzie niezbędna była budowa nowych wiaduktów. – Coraz częściej przebudowujemy cały układ komunikacyjny. Tworzymy miejsca parkingowe, wymieniamy oświetlenie, budujemy nową sygnalizację świetlną, sadzimy drzewa, wynosimy przejścia i przejazdy, poprawiając bezpieczeństwo ruchu – mówi Puchalski.

Co w planach

– Na najbliższej sesji Rady Miasta chcemy prosić o środki na wybudowanie infrastruktury rowerowej pomiędzy Wisłostradą a wiaduktem nad Agrykolą po stronie północnej. Mamy nadzieję, że w ciągu półtora roku będziemy mieli cały ciąg komunikacyjny na Rembertów gotowy – mówi Puchalski. Drogowcy będą starali się też o środki unijne na kolejne projekty.

W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ZDM zamierza realizować rondo Zesłańców Syberyjskich (niebawem przetarg na dokumentację projektową), remont i brakujące odcinki al. Jana Pawła II, Woronicza, al. Waszyngtona, Patriotów, Lucerny, Strażacka. Oprócz tego – Łazienkowska, al. „Solidarności” (od Leszna i Górczewskiej do al. Jana Pawła II), Andersa (od Muranowa w kierunku Żoliborza), Okrzei, Krucza, Wenedów, Sanguszki, Wólczyńska, Warszawska, al. Stanów Zjednoczonych, Mickiewicza. – W przypadku Andersa spodziewamy się kosztów na poziomie kilkudziesięciu mln złotych – mówi Łukasz Puchalski.

Drogowcy przejmą też od dzielnicy projekt wytyczania kontrapasów na terenie dzielnicy Praga Północ. Jej władze dość niechętnie podchodziły propozycji z budżetu obywatelskiego w tym zakresie. – Ten projekt składa się z kilkudziesięciu mniejszych zadań. Zaczniemy go wdrażać w przyszłym roku – wskazuje Puchalski.

Dyrektor pytany był o odśnieżanie infrastruktury rowerowej. Jak mówi, obecnie odśnieżanych jest ponad 200 km dróg rowerowych i odpowiada za to ZOM.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław chce mieć nową kładkę rowerową w centrum

Mobilność

Wrocław chce mieć nową kładkę rowerową w centrum

Jakub Rösler 28 listopada 2023

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 listopada 2023

Berlin. Rower elementem wojny kulturowej. Rośnie samochodowe lobby

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

inf. pras. UM Warszawa 05 października 2023

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Zobacz również:

Wrocław chce mieć nową kładkę rowerową w centrum

Mobilność

Wrocław chce mieć nową kładkę rowerową w centrum

Jakub Rösler 28 listopada 2023

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

Mobilność

Bydgoszcz. Umowa na Wielką Pętlę Fordonu podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 listopada 2023

Berlin. Rower elementem wojny kulturowej. Rośnie samochodowe lobby

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

Mobilność

Warszawa coraz bardziej rowerowa. Wyniki pomiarów

inf. pras. UM Warszawa 05 października 2023

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5