Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa docelowo w 2/3 ma być strefą Tempo 30

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-10-28 12:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa docelowo w 2/3 ma być strefą Tempo 30
fot. Michał Szymajda
Prezydent Rafał Trzaskowski opowiedział w poniedziałek o zmianach infrastrukturalnych w skali miasta, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach. Wśród nich jest m.in. docelowe objęcie wszystkich osiedli strefami Tempo 30, co spowodowałoby, że na 2/3 dróg w Warszawie obowiązywałoby ograniczenie prędkości do 30 km/h, a także konsekwentna zamiana skrzyżowań na ronda.

Plan jest dość obszerny mimo tego, że Trzaskowski na spotkaniu prasowym kilkakrotnie podkreślał, że stolica ma finansową trudność, bo m.in. przez zmiany w podatku PIT straci w każdym nadchodzącym roku ok. 1,5 mld zł (to 10 proc. budżetu). Stąd może być problem z taką inwestycją jak obwodnica śródmiejska.

– Podajecie często przykład Jaworzna. Tylko, że Jaworzno ma obwodnicę i ten najcięższy ruch objeżdża miasto. My mamy 6-7 dużych wielomilionowych inwestycji. Jedną z nich jest obwodnica śródmieścia. Przy takich stratach finansowych nie da się jej „okroić”, czy etapować – mówił prezydent, dodając, że szukane są różne rozwiązania, jeśli chodzi o finansowanie. M.in. Warszawa zwróciła się do rządu o współfinansowanie niektórych z nich, w ratuszu działa też zupełnie nowy zespół odpowiedzialny za partnerstwo publiczno-prywatne.

Ale również „małych” zmian, które maja mieć charakter systemowy, wydaje się być dużo.

W 2020 r. Warszawa skończy kilkuletni audyt wszystkich 4300 przejść dla pieszych. Przejścia są unowocześniane lub przebudowywane w efekcie wniosków z raportu. Od przyszłego roku ma ruszyć nowy program pod roboczym tytułem „Bezpieczna Szkoła”. W efekcie zgłoszeń dzielnic, dyrekcji szkół, czy rad rodziców, mają być sprawdzane, pod kątem bezpieczeństwa, przejścia w bezpośrednim sąsiedztwie szkół i przedszkoli, a także drogi dojścia do nich. Na ten cel jest planowane 5–10 mln zł rocznie.

Sam wspomniany audyt prowadzi bardzo często do doświetleń, lub całkowitej przebudowy oświetlenia przejść dla pieszych. W tym roku doświetlono ok. 400 przejść dla pieszych. W połowie przypadków to montaż zupełnie nowego oświetlenia, w połowie wymiana opraw. W 2020 r. nowe oświetlenie ma zyskać 96 przejść dla pieszych.

Montowane są kolejne sygnalizacje świetlne (każda to wydatek 1–1,5 mln zł). W tym roku to dziesięć lokalizacji: Drewny/Przyczółkowa, Górczewska/Syreny, Górczewska/Tyszkiewicza, Grójecka/Harfowa, Leszno/Karolkowa, a także pięć przejść wzdłuż alei KEN. W 2020 r. w planach jest sześć lokalizacji: Kondratowicza/Blokowa, al. Krakowska/Lipowczana, Pułkowa/Dziwożony, 17 Stycznia/Zarankiewicza, Lazurowa/Dywizjonu 303 i trzy przejścia na Kijowskiej przy Dworcu Wschodnim.

Ok. 10 mln zł rocznie ma trafiać na przebudowę skrzyżowań z sygnalizacją w ronda. Trzaskowski wskazywał, że w 2018 r. na rondach doszło tylko do 9 wypadków, czyli 0,8 proc., a na skrzyżowaniach z sygnalizacją do 296 wypadków, czyli 27 proc.

Za te pieniądze będzie można rocznie przebudować 10 lokalizacji. Wstępnie wytypowane to: Anielewicza/Karmelicka, Smocza/Stawki, Koszykowa/Noakowskiego, Piękna/Krucza/Mokotowska, Krzywickiego/Filtrowa, Kadetów/Poprawna, Kadetów/Łasaka, 1 Praskiego Pułku/Mazowiecka, Rudnickiego/Kochanowskiego, Mołdawska/Korotyńskiego, Mołdawska/Racławicka, Gierdziejewskiego/Posag 7 Panien.

Interesująco brzmią zapowiedzi objęcia strefą uspokojonego ruchu ulic lokalnych i osiedlowych. Obecnie w Warszawie stref Tempo 30 jest kilkanaście, kolejne powstają na Starej Ochocie i na Filtrach. Docelowo mają być na każdym osiedlu.

– Prowadzimy konsultacje w tej sprawie. Mieszkańcy mają bardzo różne opinie, czasem bardzo chcą, czasem nie chcą. Ale ostatecznie 2/3 sieci drogowej w stolicy powinno stanowić taką strefę. To jednocześnie bardzo ułatwi nam organizację ruchu rowerowego, bo przy Tempo 30 rowery można przesunąć na jezdnię – tłumaczył Trzaskowski.

Warto zaznaczyć, że nie jest to rozwiązanie radykalne. Już dziś mniej więcej 2/3 ulic Gdańska to ulice z uspokojonym ruchem.

Prezydent Warszawy chce też montażu fizycznych ograniczeń prędkości w pobliżu przejść. Przy okazji remontów ulic systemowo pasy ruchu w rejonie przejść mają być zwężane do maksymalne 3 metrów. Akurat w tym wypadku nie jest to zbyt radykalne, bo część miast (np. Wrocław) stosuje węższe pasy. W przypadku ul. Sokratesa, gdzie w ubiegłą niedzielę doszło do wypadku, dwupasmowa jezdnia w ogóle zostanie zwężona do jednego pasa w każdym kierunku, a parkowanie przy jezdni też nieco uspokoi ruch.

Trzaskowski powtórzył też to, co już w zeszłym tygodniu zasugerował szef warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski. Chodzi o udział deweloperów w przebudowie infrastruktury pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dziś miasta korzystają z art. 16 ustawy o drogach publicznych, w myśl którego inwestor ma obowiązek przebudowy drogi związanej z jego inwestycją. W praktyce deweloperzy budują drogi dojazdowe i remontują te, którym remont jest potrzebny. Teraz w Warszawie nacisk ma być położony na przebudowy pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Chciałem, żeby to wybrzmiało, bo w ostatnich dniach można było odnieść wrażenie, że w Warszawie zupełnie nic nie robimy jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drogach. Tak nie jest – mówił prezydent Warszawy przytaczając statystyki wypadkowe. W ciągu ostatnich sześciu lat w Warszawie liczba ofiar wypadków spadła o ponad 40 proc. i spada dalej, choć w całej Polsce spadła raptem o 11 proc. i trend spadkowy wyhamował. – W tym tygodniu przedstawimy też szerszy plan na zmiany transportowo-ekologiczne w Warszawie. Dziś chciałem tylko ograniczyć się do kwestii bezpieczeństwa na ulicach – dodawał pytany m.in. o strefę płatnego parkowania, czy strefę ograniczonego wjazdu w centrum.

Przy okazji wyżej wymienionych zmian prezydent zapowiedział zwrócenie się do rządu o zmiany w prawie i przepisach, dotyczące fotoradarów, wysokości mandatów i pierwszeństwa pieszych przed przejściami.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wiedeń. Jak miasto uczy chodzenia i to nie tylko dzieci

Mobilność

Wiedeń. Jak miasto uczy chodzenia i to nie tylko dzieci

Łukasz Malinowski 11 sierpnia 2018

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Przestrzeń

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Łukasz Malinowski 24 lipca 2018

Czyste powietrze w miastach wymaga wyrzeczeń

Prawo & Finanse

Czyste powietrze w miastach wymaga wyrzeczeń

Roman Czubiński 14 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5