Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Warmińsko-Mazurskie z pomysłem na wojewódzkie autobusy

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-05-25 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warmińsko-Mazurskie z pomysłem na wojewódzkie autobusy
fot. MJ
Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego podpisał dzisiaj wniosek o dofinansowanie z funduszu autobusowego do uruchomienia linii autobusowych w regionie. W planach jest stworzenie czterech linii, które połączą największe miasta w województwie. Ich uruchomienie uzależniono od szybkości pozyskania środków rządowych.

Województwo warmińsko-mazurskie słynie z mało rozwiniętej siatki połączeń. Samorząd postanowił więc działać w kierunku ich poprawy, w czym ma pomóc rządowy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Nasz region jest bardzo obszerny i niezbyt gęsto zaludniony. Dlatego połączenia i białe plamy w regionie są ciągłym problemem w dostępie do miejsc pracy i nauki. Mamy w regionie też sporo osób starszych, które nie bardzo mogą sobie poradzić z samodzielną komunikacją – mówił podczas wideokonferencji, Marek Brzezin, marszałek województwa.

Marszałek zapowiedział uruchomienie pilotażu w postaci nowych – wojewódzkich – linii autobusowych. Celem ma być stworzenie możliwości dojazdu do miejscowości stanowiących węzły komunikacyjne, z których można dogodnie kontynuować podróż koleją lub konkurencyjnym transportem autobusowym.

Cztery linie po województwie

Samorząd zaproponował cztery linie autobusowe. Pierwsza – o długości 47 km – połączyłaby Braniewo z Ornetą przez Płoskinię i Pieniężno. Szacunkowy koszt uruchomienia linii do końca tego roku to ok. 300 tys. zł.

Druga linia to Gołdap – Olecko – Ełk o długości 74 km. – Ważny obszar na skraju naszego województwa. Jednak z innego punktu widzenia, można powiedzieć, że jest to brama do Warmii i Mazur od Podlasia. Koszt również jest dość wyraźny i wynosi 475 tys. zł – wyjaśnił marszałek.

Następną linią wskazaną przez marszałka ma być Iława – Lubawa – Nowe Miasto Lubawskie przez Mortęgi o długości 37,3 km. – To też ważne połączenie ze względu na dojazd głównie do miejsc pracy. W tym obszarze byłoby to uzupełninie przewozów już istniejących. Ponadto przewozy kolejowe w zaprezentowanym ujęciu nie funkcjonują, dlatego ta „kołowość” byłaby tu bardzo przydatna – zauważył marszałek. Szacowany koszt linii to 240 tys. zł.

Czwarta linia autobusowa maiłaby połączyć Węgorzewo z Giżyckiem przez Harsz, Pozezdrze i Kruklanki. Koszt funkcjonowania linii do końca roku oszacowano na 260 tys. zł.

Możliwe uruchomienie w wakacje

Zgodnie z zapewnieniem marszałka, nowe linie mają także obsługiwać osiedla miejscowości, a nie tylko główne punkty przesiadkowe, aby zapewnić większą dostępność komunikacyjną. Do końca roku przewidziano zlecenie 255 tys. wozokilometrów przy średnim koszcie 5 zł za 1 wozokilometr. – Wydatki na całe przedsięwzięcie do końca roku szacujemy na 1,3 mln zł. W budżecie województwa zarezerwowaliśmy na ten cel 550 tys. zł. Chcemy skorzystać z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w kwocie 767 tys. zł, zgodnie z przekazami rządowymi, które mówią o dopłacie 3 zł do każdego wozokilometra – wyjaśnia Marek Brzezin.

– Jeżeli pomysł się sprawdzi i będzie dobre obłożenie pasażerskie autobusów, to rozważymy dalszą współpracę w tym zakresie z wojewodą i poszerzanie zakres usług – zadeklarował marszałek.

Wniosek został oficjalnie podpisany przez marszałka Brzezina i zgodnie z zapowiedziami jeszcze dzisiaj do wojewody warmińsko-mazurskiego, który dysponuje środkami na fundusz autobusowy.

Samorząd planuje uruchomienie 3 par kursów autobusowych na każdej z zaproponowanych linii. – Jeżeli otrzymamy potwierdzenie, że otrzymamy środki finansowe z funduszu, to samorząd deklaruje niezwłoczne przystąpienie do przetargów – przekazał marszałek. Zdaniem Marka Brzezina, uruchomienie linii mogłoby więc ruszyć jeszcze na początku wakacji – od 1 lipca.

Opracowanie przebiegu linii zostało poprzedzone przygotowaniem ze strony samorządu. – Dokonaliśmy stosownych analiz, zapoznaliśmy się z potrzebami lokalnych samorządów i poznaliśmy specyfikę przewozów w tych obszarach. Chcemy uruchomić linie w miejscach tzw. białych plam komunikacyjnych oraz skorelować nasze połączenia z innymi środkami transportu, jak np. koleją. Mamy też potwierdzenie z rynku o zainteresowaniu przewoźników realizacją usług – przekazał Wiktor Wójcik, zastępca dyrektora Departament Infrastruktury i Geodezji

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5