Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W USA ginie o połowę więcej pieszych niż przed dekadą

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-10-27 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W USA ginie o połowę więcej pieszych niż przed dekadą
fot. Hanyou23, lic. CC A-SA 4.0 International
Według opublikowanych kilka dni temu rządowych danych, w 2018 r. w USA w wypadkach drogowych zginęło 36 560 osób. Ta statystyka z roku na rok nieznacznie spada. W tej liczbie jest jednak 6283 pieszych, czyli najwięcej od 1990 r., ale też o połowę więcej niż w 2009 r. Jeśli chodzi o odsetek pieszych ginących na drogach jest w Unii Europejskiej państwo, które może się z USA równać. To Polska.

Porównując, w USA w 2018 r. zginęło w wypadkach drogowych 112 osób w przeliczeniu na milion mieszkańców. W Polsce 2862 ofiar w ubiegłym roku to 74,5 osoby na milion mieszkańców. W całej Unii Europejskiej w 2017 r. (najnowsze dane) śmierć na drogach poniosło 25 300 osób, czyli 49 ofiar na milion mieszkańców. Pod tym względem Polska jest w ogonie Europy, ale nad USA mamy pewną przewagę.

SUV-y rozjeżdżają pieszych

O ile jednak akurat ta ogólna statystyka spada, to Amerykanie niepokoją się sytuacją niechronionych uczestników ruchu. 6283 zabitych w zeszłym roku pieszych, to nie tylko o 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej, ale to najwięcej… od prawie 1990 r. gdy na amerykańskich drogach zginęło 6482 pieszych. Do tego dochodzi 857 przejechanych rowerzystów i to też wzrost (o 6,3 proc.) w porównaniu z poprzednim rokiem.

Te dane stają się prawdziwie szokujące dopiero, gdy zwrócimy uwagę co się działo w ciągu trzech ostatnich dekad. Od wspomnianego 1990 r. statystyki zaczęły bowiem spadać. W 2009 r. na amerykańskich ulicach śmierć poniosło „zaledwie” 4109 osób pieszych. W ciągu kolejnej dekady zaczęły jednak znów rosnąć, w zastraszającym tempie.

źródło: ghsa.org/recources/Pedestrians19 * - Dane ze wstępnego raportu przygotowanego w lutym, ostatecznie liczba ofiar pieszych w 2018 r. to 6283.

Dane podane teraz przez NHTSA to w istocie uaktualnione statystyki zawarte w opublikowanym w lutym wstępnym raporcie. Pokazują znaczące zróżnicowanie jeśli chodzi o konkretne stany. 46 proc. ofiar wśród pieszych zginęło zaledwie w pięciu południowych stanach – Kalifornii, Teksasie, Arizonie, Georgii i na Florydzie. Co więcej, o ile średnio w Minnesocie ginie 7,5 pieszego na milion mieszkańców (dane za 2017 r.), to w Nowym Meksyku ten odsetek wynosi 35,5.

Zaskakujący może być rodzaj dróg, na których giną piesi. 35 proc. z nich ginie na drodze lokalnej. To znacznie więcej niż na drogach kwalifikowanych jako „droga stanowa” (state highway, 25 proc.), „droga krajowa” (US highway, 16 proc.), „autostrada międzystanowa” (interstate, 10 proc.) i „county road” (8 proc.).

W Polsce… więcej

Amerykańscy eksperci od spraw transportu wskazują na kilka przyczyn, dlaczego liczba ofiar wśród niechronionych uczestników tak szokująco rośnie. Według nich znaczenie ma korzystanie ze smartfonów w czasie prowadzenia samochodu. Zwracają też uwagę na zmiany w rodzaju sprzedawanych aut. W USA coraz mniej kupuje się klasycznych samochodów osobowych, a coraz więcej tzw. SUV-ów. W efekcie w ciągu ostatnich pięciu lat liczba pieszych ofiar wypadków, potrąconych przez SUV-a wzrosła o połowę.

W omówieniu danych nie zabrakło wskazania że 3/4 ofiar wśród pieszych zginęło w nocy, 38 proc. z nich było pod wpływem alkoholu, a 74 proc. poniosło śmierć poza skrzyżowaniami.

Lutowy raport podsumowuje też sposoby walki z niekorzystnym trendem. Bezpieczeństwo na drogach to kompetencja stanowa więc i wachlarz sposobów działania, jest ogromny. Część stanów intensywnie wprowadza założenia Wizji Zero (Nowy Jork) lub rozbudowuje infrastrukturę pieszo–rowerową (Idaho). Inne stawiają na „działania edukacyjne”. W Arizonie elementem kampanii jest przypominanie pieszym by korzystali z chodników, przez jezdnię przechodzili wyłącznie na skrzyżowaniach, a nocą nosili jaskrawe ubrania.

Na koniec znów warto porównać statystyki amerykańskie z europejskimi i polskimi. Gdy weźmiemy pod uwagę tylko śmiertelność pieszych, to w USA ginie ich rocznie 19,2 na milion mieszkańców. Średnia w Unii Europejskiej to 10,6 zabitego pieszego na milion mieszkańców w ciągu roku. W Polsce na ulicach zginęło w 2018 r. 803 pieszych, co daje 20,9 przejechanego pieszego na milion mieszkańców.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Drogowe przypadki Artura Zawiszy

Komunikacja

Drogowe przypadki Artura Zawiszy

Jakub Dybalski 26 października 2019

Wizja Zero. Szwedzki sukces wystawiony na próbę

Przestrzeń

Wizja Zero. Szwedzki sukces wystawiony na próbę

Łukasz Malinowski 28 października 2019

Ministrze, zobacz pieszego

Felietony i komentarze

Ministrze, zobacz pieszego

Tomasz Tosza 24 października 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5