Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: W 2021 r. drogowcy przebudowali 63 przejść dla pieszych

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
26-01-2022
Ostatnia modyfikacja:
06-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa ZDM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: W 2021 r. drogowcy przebudowali 63 przejść dla pieszych
fot. ZDM Warszawa
W 2021 r. poprawiono bezpieczeństwo na 63 przejściach dla pieszych na ponad 20 ulicach. Zarząd Dróg Miejskich wdraża rekomendacje audytu nieosygnalizowanych zebr na podległych mu drogach. Buduje azyle dla pieszych i sygnalizację, poprawia widoczność i skraca przejścia tak, by piesi nie przechodzili przez dwa pasy ruchu.

Audyt w latach 2016-2020 przeszły wszystkie 4093 przejścia bez sygnalizacji świetlnej na drogach ZDM w Warszawie. 481 ocenionych najniżej wskazano do szybkiego działania. Audytorzy zbadali zebry bardzo szczegółowo – przeprowadzili pomiary i obliczenia, biorąc pod uwagę 30 kryteriów. Wśród nich znalazły się m.in. charakterystyka przejścia, organizacja ruchu pojazdów, oznakowanie pionowe i poziome, widoczność czy udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Na ich podstawie ocenili każdą zebrę, dając notę od 0 do 5. Te, które dostały „zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”, zostały zakwalifikowane do priorytetowych działań naprawczych.

Do każdego przejścia zostały przypisane proponowane rozwiązania. Audytorzy polecili te, które ich zdaniem najlepiej wpłyną na bezpieczeństwo pieszych w danym miejscu. Otrzymane narzędzie pozwoliło określić priorytety i działać tam, gdzie da to najlepszy efekt.

Przejścia krótsze i z azylami


Z tą wiedzą ZDM podejmuje pracę w terenie. Co roku od momentu rozpoczęcia audytu rozwiązuje problemy na najbardziej potrzebujących zmian przejściach. Nie inaczej było w ostatnich dwunastu miesiącach – w 2021 r. bezpieczeństwo poprawiono na kolejnych 63 zebrach.

Na pierwszym miejscu znalazła się ul. W. Umińskiego. Tam przebudowę przeszło aż 9 przejść, w tym dwa ocenione na 0 i cztery z notą 1. Zebry skrócono, dzięki czemu piesi mogą szybciej pokonać jezdnię. Analogiczne rozwiązanie zastosowano na ul. J. Meissnera, gdzie bezpieczeństwo poprawiono w 6 lokalizacjach (w 5 audytorzy ocenili przejścia na 0). Ponadto na obu ulicach uporządkowano parkowanie. Kierowcy nie mają już tam fizycznej możliwości zostawiania aut tuż przed zebrami oraz wyprzedzania w ich rejonie. Podobne zmiany w grudniu zeszłego roku zaczęto wprowadzać na ul. gen. R. Abrahama – kolejnej ulicy tworzącej tzw. obwodnicę Gocławia.

Również na ul. A. Mickiewicza skrócono przejścia. W ten sposób bezpieczeństwo poprawiono tam w 8 miejscach (trzy przejścia ocenione na 0, pięć z notą 1). ZDM wprowadził zmiany przy okazji wdrażania nowej organizacji ruchu w związku z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Dzięki poprawkom piesi stali się też lepiej widoczni dla kierowców, bo uniemożliwiono nieprzepisowy postój w sąsiedztwie przejść. Takie nieprawidłowe parkowanie wyeliminowano także na ulicach Rakowieckiej (przy Kieleckiej) i Wiatracznej (przy Prochowej).

W kilku miejscach najlepszym sposobem poprawy bezpieczeństwa okazało się wybudowanie azylu dla pieszych. To rozwiązanie zastosowano m.in. na ulicach Dzieci Warszawy (przy J.M. Szancera) i J. Chłopickiego (przy Boremlowskiej i Makowskiej). W obu przypadkach azyle powstały w ramach likwidacji barier architektonicznych, co wiązało się z szerszymi zmianami w całym otoczeniu – m.in. remontem chodnika i montażem żółtych płyt ostrzegawczych. Z kolei na ul. Płochocińskiej przy przystanku „Cementownia 02” azyl został wybudowany jako część inwestycji deweloperskiej, a na ul. J. Ostroroga przy budynku nr 35 – przez Zarząd Transportu Miejskiego przy okazji budowy pętli autobusowej.

Problem rozwiązany w ponad 250 miejscach

W 2021 r. 8 przejść zyskało sygnalizację świetlną. W światła wyposażono m.in. trzy zebry na ul. Marszałkowskiej przy wlotach ulic Senatorskiej i Elektoralnej i dwie na ul. Połczyńskiej przy ul. Lustrzanej. To rozwiązanie wdrażano tam, gdzie zdaniem audytorów żadne inne nie rozwiązałoby problemu. Zwłaszcza, że zebra obok pl. Bankowego była jedyną w ciągu ul. Marszałkowskiej, na której ruchem nie sterowały światła. Sygnalizacja była też jedyną możliwością poprawy bezpieczeństwa na przejściach przez ul. Wybrzeże Szczecińskie przy ulicach Olszowej i S. Okrzei, które – dzięki przebudowie nadzorowanej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta – stały się przyjazne dla pieszych.

Audyt bezpieczeństwa był prowadzony w kolejnych dzielnicach począwszy od 2016 r. Równolegle z kolejnymi audytami, wdrażane były również rekomendacje z dzielnic przebadanych na początku. Dzięki temu do tej pory zmiany zgodne z rekomendacjami audytorów wprowadzono na 330 zebrach, w tym 151 „zerach” i „jedynkach” (w 2021 r. pracowano na 36 „zerach” i „jedynkach”). To oznacza, że już 25 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowane. Kilkadziesiąt kolejnych przejść jest w trakcie przebudowy (w tym zwłaszcza te na ul. Sokratesa i gen. R. Abrahama) lub projektowania.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5