Partnerzy serwisu:
Komunikacja

W ŁKA z biletem miejskim do końca sierpnia

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
W ŁKA z biletem miejskim do końca sierpnia
Fot. Kasper FiszerPociąg ŁKA na stacji Łódź Kaliska
Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z miastem Łódź umowę przedłużającą marcowe porozumienie o honorowaniu biletów miejskich w pociągach. Nie rozwiązuje ono jednak żadnego z dotychczasowych problemów związanych z podróżami koleją po Łodzi: szczątkowości oferty, silnego ograniczenia czasowego porozumienia i nieobjęcia nim całej sieci kolei w mieście.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna porozumiała się w poniedziałek z Zarządem Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi w sprawie dalszego honorowania wszystkich biletów miejskich w pociągach ŁKA na trasie Łódź Widzew – Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec. Umowa obejmuje przedłużenie do końca sierpnia nie tylko integracji taryfowej, ale też kursowania czterech par dodatkowych pociągów łączących Widzew z Żabieńcem.

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma przyjemność poinformować, że do 31 sierpnia br. na odcinku Łódź-Widzew – Żabieniec podróżni mogą jeździć naszymi pociągami na podstawie biletów lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi (MPK-Łódź) – czytamy w krótkim komunikacie przewoźnika. – ŁKA na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi wprowadziła dodatkowe 4 pary połączeń na linii Łódź Żabieniec - Łódź Widzew oraz przedłużyła wybrane relacje do tych stacji. (...) Pasażerowie podróżujący na podstawie biletów jednorazowych, nieskasowanych są zobowiązani zgłosić się do obsługi celem skasowania niezwłocznie po wejściu do pojazdu – informuje spółka (pis. oryg.).

– Oprócz wydłużonego czasu honorowania biletów lokalnego transportu zbiorowego, dotychczasowe zasady nie zmieniają się – podsumowuje obowiązujące od dziś porozumienie przedłużające poprzednią umowę Anna Kulik z wydziału komunikacji społecznej i promocji ŁKA. Oznacza to niestety nie tylko korzystną dla podróżnych możliwość niegenerującej dodatkowych kosztów przesiadki z tramwaju czy autobusu na pociąg, ale też szereg komplikacji wynikających z bardzo wąskiego charakteru współpracy pomiędzy koleją a miastem.

I tak małą sieć kolei w mieście jeszcze ograniczono

Pierwszym i najpoważniejszym problemem jest bowiem niewielki zasięg terytorialny obszaru objętego unią taryfową. Choć porozumienie teoretycznie związane jest z uciążliwościami wynikającymi z przebudowy trasy W – Z, trasa z Żabieńca na Widzew nie pokrywa się z rozkopanym ciągiem i może zastąpić zawieszone połączenia tramwajowe jedynie pośrednio. Jeśli tak, to kolej mogłaby ułatwiać podróże w dużo większej liczbie relacji, w których prowadzone remonty w podobny sposób poważnie wydłużają czas przejazdu, gdyby umowa objęła obszar całej Łodzi.

Przykładowo bowiem – jeszcze trudniej niż na Widzew jest obecnie dojechać np. na peryferyjne osiedle Andrzejów (gdzie znajduje się kolejny przystanek za dworcem Widzew w stronę Koluszek), ale na ostatnim fragmencie trasy bilety miejskie nie są już honorowane. Podróżni nie skorzystają więc ze współpracy miasta z koleją, bo taniej niż kupić dwa osobne bilety będzie skorzystać wyłącznie z taryfy kolejowej (lub podróżować tylko transportem miejskim).

Dojedź dwie godziny przed pracą lub zostań godzinę dłużej

Drugim aspektem, który sprawia, że porozumienie nie będzie miało znaczącego wpływu na zwyczaje transportowe łodzian, jest bardzo niewielka w stosunku do standardów komunikacji miejskiej liczba pociągów. Nawet z dodatkowymi kursami na najważniejszym odcinku Łódź Widzew – Łódź Kaliska uruchamianych jest w dni robocze tylko 12 kursów ŁKA (tych łączących bezpośrednio Widzew z Żabieńcem jest jeszcze mniej).

Do tego oferta kolejowa zbudowana jest wspólnie przez ŁKA i Przewozy Regionalne, a w pociągach tego ostatniego przewoźnika bilety miejskie nie są uznawane. W efekcie nie dość, że pociągów jest bardzo niewiele, to godziny ich kursów nie są ściśle związane np. z godzinami pracy, bo część potrzeb zaspokajana jest standardowo przez pociągi PR. Np. rano dostępne dla korzystających z biletów emitowanych przez ZDiT pociągi odjeżdżają z Widzewa w stronę Łodzi Kaliskiej o 4:00, potem dopiero o 7:01. Podobnie jest w godzinach popołudniowych – duża przerwa od 15:53 do 18:14 nie pozwala skorzystać z oferty kończącym pracę o 16:00 czy 17:00. Wieczorem „dziura” trwa natomiast od 18:14 do... 22:33.

Podróżny musi być pewny, że oferta nie zmieni się z dnia na dzień

Jeśli jednak nawet znajdą się pojedynczy pasażerowie, którzy mogą dostosować swoje życie do nielicznych kursów, dość prawdopodobne, że do korzystania z usług kolei zniechęci ich bardzo krótki horyzont czasowy obowiązującego porozumienia. Wchodzący dziś w życie dokument gwarantuje bowiem swobodne podróżowanie pomiędzy Żabieńcem a Widzewem tylko do końca sierpnia. Wziąwszy pod uwagę, że ŁKA ogłosiła decyzję o kontynuacji współpracy ze ZDiT z zaledwie dwudniowym wyprzedzeniem, należy przypuszczać, że nawet jeśli okres honorowania zostanie znów wydłużony, stanie się to w ostatniej chwili.

Trzeba zatem stwierdzić, że zakres porozumienia przewoźnika z miastem nie pozwoli na realne zwiększenie roli transportu kolejowego w komunikacji wewnątrz Łodzi. Do tego konieczne byłoby wypracowanie dużo szerszej współpracy taryfowej oraz przede wszystkim skonstruowanie rozkładu jazdy z myślą o ruchu aglomeracyjnym, a nie jedynie delikatne wzmocnienie oferty przygotowanej na poziomie regionalnym. Doświadczenie innych miast wskazuje też, że takie rozwiązanie musi mieć charakter trwały, a pasażer musi być pewny, że może planować swoje życie – choćby w zakresie godzin i miejsca pracy – w przekonaniu, że po miesiącu nie będzie zmuszony do całkowitej rewizji swoich zamiarów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5