Warszawa proceduje właśnie przyszłoroczny budżet. Do priorytetów należą oświata, inwestycje oraz zakup usług komunikacyjnych. Na projekt i budowę II linii metra miasto wyda w 2017 r. kwotę 825,6 mln zł, natomiast wynagrodzenie dla przewoźników pochłonie 2,8 mld zł.
Jak informuje miasto, dochody w przyszłym roku wyniosą 15,174 mld zł. To kwota wyższa o 684 mln zł względem roku poprzedniego. Wydatki planowane są natomiast na poziomie 16,603 mld zł – czyli o 1,687 mld zł więcej niż w 2016 r. Wydatki bieżące stanowią 13,402 mld zł, a majątkowe to 3,201 mld zł, z czego 2,414 mld zł to inwestycje ogólnomiejskie.
Największą inwestycją pozostałe rozbudowa II linii metra. W przyszłym roku Warszawa wyda na ten cel 825,6 mln zł. Kolejne miejsca zajmują budowa szpitala południowego (195,0 mln zł) oraz modernizacja ciągu ulic Marsa – Żołnierska na odcinku od węzła Marsa do granicy miasta (177,9 mln zł).
Ile dla przewoźników W budżecie zaplanowano, że sprzedaż biletów komunikacji miejskiej będzie kształtować się na poziomie 877,8 mln zł, czyli o 14,1 mln zł więcej niż w roku obecnym. Jednocześnie, w zakresie wydatków bieżących na transport i komunikację zapisano kwotę 3,35 mld zł. To o 1% mniej niż przewidywane wykonanie dla 2016 r. Wysokość wydatków w głównej mierze wynika z umów wieloletnich o świadczenie usług przewozowych w ramach systemu zbiorowej komunikacji miejskiej (2,759 mld zł).
Najwięcej, bo 881,1 mln zł, dostaną MZA. Drugą pozycję w kolejności zajmują Tramwaje Warszawskie z kwotą 792,5 mln zł, a trzecią – Metro Warszawskie z kwotą 500,2 mln zł. Wynagrodzenie dla pozostałych przewoźników autobusowych pochłonie 244 mln zł, SKM – 167,3 mln zł, a dla pozostałych przewoźników kolejowych 173,9 mln zł.
Zarządzanie komunikacją miejską pochłonie 139,6 mln zł, z czego utrzymanie ZTM-u (w tym obsługa inwestycji i wynagrodzenia) to kwota 90,8 mln zł, utrzymanie i obsługa systemu biletowego 21,6 mln zł, a organizacja komunikacji, marketing, nadzór i kontrola ruchu 27,2 mln zł. Utrzymanie infrastruktury przystankowej oznacza wydatek rzędu 38,1 mln zł, a opracowania i analizy związane z komunikacją miejską 2,7 mln zł.
Wydatki bieżące w zakresie dróg i mostów wyniosą 414,8 mln zł. Z tego utrzymanie i remonty dróg pochłonie 162,3 mln zł, utrzymanie i remonty obiektów mostowych 27,8 mln zł, utrzymanie i remonty sygnalizacji świetlnej 26,4 mln zł, oświetlenie ulic 77,4 mln zł (w tym iluminacje – 2,2 mln zł). Opracowanie i analizy związane z drogami to wydatek 3,3 mln zł, zarządzenie drogami i obsługa inwestycji drogowych 79,7 mln zł, a gospodarowanie parkingami i węzłami komunikacyjnymi 37,9 mln zł.
Jakie inwestycjeJeżeli chodzi o wydatki majątkowe, to na transport i komunikację miasto wyda 1,6 mld zł, co stanowi ponad 50% projektowanych środków. Jednocześnie oznacza to wzrost o 108,6% względem 2016 r. Najważniejszą inwestycją pozostaje metro, którego budowa toczyć się będzie zarówno w stronę wschodnią-północną
na Targówek i zachodnią na Wolę. Rozwój sieci tras rowerowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych pochłonie 47,6 mln zł, natomiast na zadanie o nazwie rozwiązanie problemów infrastrukturalno-transportowych północno-wschodnich dzielnic Warszawy zapisano kwotę 31,1 mln zł. Pod tym określeniem mogą się kryć przygotowania do realizacji niedawno zapowiedzianej
trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę.
Sporo wydatków pochłoną drogi. Oprócz wspomnianej już modernizacji ciągu Marsa – Żołnierska, lista inwestycji zawiera budowę Trasy Świętokrzyskiej od Wybrzeża Szczecińskiego do Zabranieckiej (w sumie 64,2 mln zł), rozbudowę ciągu ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej na odcinku od ul. Pożaryskiego do ul. Mrówczej w Dzielnicy Wawer z przeprowadzeniem ruchu pod linią kolejową relacji Warszawa-Lublin i dwoma jezdniami ul. Patriotów (30,9 mln zł), budowa ul. Nowolazurowej na odcinku od Sterniczej do Górczewskiej (29,9 mln zł), przebudowa ul. Marynarskiej na odcinku ul. Taśmowa – ul. Rzymowskiego (29,4 mln zł), budowa ul. Gandhi na odcinku ul. Pileckiego – ul. Płaskowickiej (20,1 mln zł).