Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: Uszkodzony Tramino ze Starołęki będzie naprawiany. Jest przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
11-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Uszkodzony Tramino ze Starołęki będzie naprawiany. Jest przetarg
fot. UM Poznań
MPK Poznań właśnie ogłosiło przetarg na naprawę powypadkową Solarisa Tramino. Jest to egzemplarz, który został uszkodzony w ubiegłorocznym wypadku na Starołęce. Na naprawę pojazdu przewidziano rok

Wypadek tramwajowy na Starołęce był najpoważniejszym zdarzeniem z udziałem tramwajów, jakie miało miejsce w 2021 roku w Poznaniu. W jego wyniku kilkadziesiąt osób zostało rannych, w tym kilka ciężko. Przypomnijmy, że do zdarzenia doszło na przystanku Rondo Starołęka, w ciągu ulicy Hetmańskiej, kiedy to na stojącego na przystanku Solarisa Tramino, najechał jadący od strony Warty Moderus Gamma. Oba tramwaje uległy znacznym uszkodzeniom, o których pisaliśmy szerzej w tym miejscu.

Uszkodzenia znacznie poważniejsze niż w Gammie

W grudniu ubiegłego roku nie było jednak wiadomo, czy uszkodzony Tramino, o numerze bocznym 547, zostanie naprawiony, ponieważ skala zniszczeń była o wiele większa niż w przypadku Gammy, a sam pojazd nie był już wtedy na gwarancji, więc jego naprawa musiała być zlecana w formie przetargu. W ostatnim wywiadzie prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni także nie precyzował, czy decyzja w sprawie Tramino już zapadała. Ostatecznie dzisiaj został ogłoszony przetarg na naprawę powypadkową tego tramwaju, tak więc pojazd wróci na poznańskie torowiska.

W ramach naprawy powypadkowej Wykonawca zobowiązany jest zdefiniować zakres prac koniecznych do przywrócenia bezpieczeństwa konstrukcji nośnej tramwaju oraz pełnej sprawności technicznej pozostałych systemów i urządzeń.

Zakres naprawy jest spory i obejmuje m.in. weryfikację i naprawę mechaniczną pudła tramwaju, w tym także przegubów łączących człony pojazdu, ewentualną wymianę podłogi oraz siedzeń pasażerskich, które zostały uszkodzone w trakcie zderzenia. Wymiany potrzebuje także tył tramwaju oraz okna w przedziale pasażerskim. Wykonawca będzie musiał także zweryfikować i ewentualnie wymienić montaż oraz same kontenery dachowe, drzwi czy też łączenia pudła z wózkiem.

Elektryka i wózki

Naprawę ma przejść także uszkodzona instalacja elektryczna oraz urządzenia elektryczne oraz elektroniczne, a także wózki. Jeśli nie da się ich naprawić, mają one zostać wymienione na nowe. MPK Poznań wymaga także, aby w trakcie naprawy wykonawca przejrzał i zweryfikował działanie wszystkich elementów, które nie zostały wymienione na liście elementów do naprawy, tak aby uniknąć sytuacji, gdy tramwaj po rocznej naprawie zepsuje się z powodu niewykrytej wcześniej usterki.

Wymagający wymaga, by powypadkowy Tramino posiadał rozwiązania techniczne identyczne bądź równoważne z tramwajem referencyjnym Solaris Tramino S105p o numerze bocznym 545.

Może się okazać, że naprawa danego członu będzie niemożliwa - wówczas wykonawca musi poinformować zamawiającego i uzasadnić decyzję.

Rok na naprawę

Naprawa ma zostać wykonana w ciągu roku od dnia podpisania umowy. W postępowaniu mogą startować wykonawcy, którzy w przeciągu 3 ostatnich lat wykonał naprawy główne minimum 5 tramwajów wieloczłonowych i niskopodłogowych wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi, oparty o pokładową sieć transmisji danych np CAN, napędzanych silnikami prądu przemiennego, bądź też wykonał minimum dwie naprawy powypadkowe tramwajów wieloczłonowych i niskopodłogowych z resztą identycznych wymagań jak w poprzednim punkcie, a każda z napraw była warta nie mniej niż 50 tysięcy złotych brutto.

Oferty w postępowaniu można składać do 9 maja bieżącego roku, a o wyborze zdecydują cena roboczogodziny wykonawcy - 60%, cena związana z wykonaniem kosztorysu naprawy - 20%, a także okres gwarancji ogólnej - 20%.

Koszty naprawy tramwaju mają zostać zawarte w kosztorysie, który zostanie wykonany we współpracy z ubezpieczycielem, ponieważ koszt naprawy ma zostać pokryty ze środków z ubezpieczenia. Jeśli jednak kosztorys przekroczy zakładany budżet, to MPK Poznań zastrzega sobie skorzystanie z prawa opcji obejmującego 25% wartości zamówienia podstawowego.

To nie pierwszy wypadek tego pojazdu…

Co ciekawe, dokładnie ten tramwaj brał już udział w poważnym wypadku na przystanku Polanka, jak więc widać Tramino o numerze 547 nie jest zbyt szczęśliwym egzemplarzem wśród poznańskich tramwajów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Prawo & Finanse

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Witold Urbanowicz 10 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Prawo & Finanse

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Witold Urbanowicz 10 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5