Partnerzy serwisu:
Mobilność

Uber bardziej taksówkowy? Dla firm zerwie z szarą strefą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-02-2016
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Uber bardziej taksówkowy? Dla firm zerwie z szarą strefą
fot. Aktron, lic. CC 3.0Aleje Jerozolimskie
Pod koniec tygodnia Uber zmienia politykę wobec swoich kierowców. Teraz będą musieli prowadzić własną działalność gospodarczą, a w konsekwencji również posiadać licencję. Czy Uber znany z tego, że odżegnuje się od bycia firmą taksówkową, upodabnia się do takiej?

Uber to amerykański pomysł, który rozpowszechnił się na całym świecie. Dziś działa w 361 miastach i w 67 krajach. Aplikacja łączy pasażera, szukającego taksówki, z kierowcą, który chce takiego pasażera przewieźć i na tym zarobić. Wystarczy ściągnąć na smartfona aplikację, dzięki której pasażer może zaznaczyć gdzie jest, dokąd chce jechać, a system wskaże mu jaki samochód, z jakim kierowcą po niego podjedzie, a także ile będzie kosztować podróż. Płatności są ściągane z konta, więc w samochodzie wszystko odbywa się bezgotówkowo. Po podróży można ocenić kierowcę.

Uber z NIPem

W Polsce Uber działa już w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i w Trójmieście. Tylko, że nie jest – co jest podkreślane na każdym kroku – firmą taksówkarską i nie dostarcza usług przewozowych. Kierowcy nie są pracownikami Ubera. Na dobrą sprawę łączy ich z firmą podobna relacja jak pasażerów, tyle że o ile ci drudzy otrzymują usługę za pieniądze, to ci pierwsi otrzymują pieniądze za usługę. Uber chce być uznawany wyłącznie za pośrednika.

W efekcie, by jeździć dla Ubera wystarczy mieć ubezpieczony samochód (spełniający wymagania firmy) i tyle. Nie jest potrzebna licencja taksówkowa. Utrzymanie samochodu, koszty zatrudnienia pracowników, itp. nie obciążają firmy. Dzięki temu może oferować pasażerom niższe ceny. W Warszawie to dziś standardowo 7 zł za wejście do samochodu, 1,5 zł za kilometr i 0,35 zł za każdą minutę. To bardzo atrakcyjne stawki. Dlatego w wielu miastach na świecie tradycyjni taksówkarze protestują przeciwko Uberowi, zarzucając mu nieuczciwą konkurencję, a niektóre kraje czy miasta ograniczają, lub zabraniają mu działalności.

W Polsce żadnych ograniczeń póki co nie ma, ale firma zapowiedziała, że… ograniczy się sama. Od 19 lutego będzie wymagała od współpracujących z nią kierowców prowadzenia działalności gospodarczej, czyli NIPu i europejskiego numeru identyfikacji podatkowej (VAT UE). Dla wielu kierowców, którzy traktowali jazdę w Uberze jako sposób na dorobienie do pensji i de facto ukrywali przed fiskusem takie zarobki, to powód do zerwania z Uberem. W firmie na pytanie o to czy nie boją się odpływu kierowców, odpowiadają wymijająco.

– Każdy partner, który współpracuje z platformą Uber, ma obowiązek rozliczyć się z podatków – zaznacza Ilona Grzywińska, odpowiedzialna w polskim oddziale Ubera za kontakty z mediami. – W tej chwili poprosiliśmy jedynie współpracujących z nami kierowców o uzupełnienie danych. Powodem, dla którego teraz nam na tym zależy, jest automatyzacja procesu wystawiania faktur, a w kolejnym kroku uruchomienie usługi dla firm. Mamy szereg zapytań w tej kwestii. Takie usługi już oferujemy w innych krajach – tłumaczy.

Uber firmowy

Usługa dla firm ma być wprowadzona szybko, we wszystkich polskich miastach w jakich działa Uber. Firma myśli też o rozszerzeniu swojej oferty na Łódź.

Dla kierowców konieczność zarejestrowania działalności to jednak nie tylko kłopot z fiskusem, ale też z Inspekcją Ruchu Drogowego. Jeśli bowiem zaczną oficjalnie wozić ludzi, to będą potrzebować licencji. Jak informuje „Gazeta Prawna” nawet okazjonalny przewóz osób wymaga, zgodnie z prawem przewozowym, licencji. Jeśli jest to działalność wykonywana innym pojazdem niż taksówka, powinna to być licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego samochodem osobowym. Egzamin i licencja kosztują w sumie 1 – 1,5 tys. zł. W Uberze jednak interpretują to inaczej i zwracają uwagę, że to sytuacja nieuregulowana przepisami.

- Kierowcy korzystający z platformy to przedsiębiorcy, którzy często traktują platformę jako tymczasowe lub dodatkowe źródło dochodu - wskazuje Grzywińska. - Współdzielenie przejazdu czy też bycie prywatnym kierowcą to przestrzeń, która wymaga nowych regulacji, podobnych do tych, które funkcjonują w Anglii lub we Francji. W Londynie jest 75 tys. kierowców, którzy funkcjonują w ramach nowoczesnej regulacji "private hire vehicle" równolegle z branżą taksówkową. W tej liczbie mieści się ponad 25 tys. kierowców świadczących usługi poprzez platformę Uber - wyjaśnia.

Firma zaznacza, że według wykonanych przez siebie w Polsce badań ponad połowa kierowców, którzy współpracują z firmą traktuje to jako możliwość uzyskania dodatkowego dochodu. Co piąty jako główny powód współpracy z Uberem podaje elastyczność czasu pracy.

Uber zamiast samochodu

Planowane zmiany de facto jeszcze bardziej upodobnią Ubera do firm taksówkowych, choć sama firma nie w tradycyjnych przewoźnikach samochodowych widzi konkurencję. – Chcemy być alternatywą dla posiadania własnego samochodu. Jeśli nasz klient będzie miał nagłą potrzebę by gdzieś pojechać, np. w środku nocy do szpitala, to powinien mieć pewność, że nasz samochód w ciągu trzech minut po niego podjedzie – tłumaczy Grzywińska.

– Co ciekawe zauważyliśmy, że często działamy jako uzupełnienie transportu publicznego. W Warszawie nasi użytkownicy zamawiają samochód po to by dojechać nim np. do metra, albo gdy wysiadają z niego Uber stanowi ostatnią część ich podroży do domu – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tychy projektują Nowe Centrum

Przestrzeń

Tychy projektują Nowe Centrum

Roman Czubiński 30 października 2022

Szkolne ulice: Warszawa i Wrocław będą miały ich kilka. Paryż aż 186

Mobilność

Zobacz również:

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mobilność

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2022

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Mobilność

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Rafał Dybiński 06 października 2020

USA: Uber niszczy tysiące sprawnych rowerów [aktualizacja]

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Tychy projektują Nowe Centrum

Przestrzeń

Tychy projektują Nowe Centrum

Roman Czubiński 30 października 2022

Szkolne ulice: Warszawa i Wrocław będą miały ich kilka. Paryż aż 186

Mobilność

Zobacz również:

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mobilność

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2022

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Mobilność

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Rafał Dybiński 06 października 2020

USA: Uber niszczy tysiące sprawnych rowerów [aktualizacja]

Mobilność

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5