Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Turcy i Włosi rozbudują II linię. Metro wybrało wykonawców

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2015
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Metro Warszawskie zakończyło ocenę ofert na rozbudowę II linii metra o odcinki 3+3 (po trzy stacje w każdą ze stron). Zgodnie ze wskazaniami, wybrano ofertę włoskiej firmy Astaldi i tureckiej firmy Gulermak, czyli podmiotów, które tworzyły konsorcjum budujące centralny odcinek II linii metra. Można spodziewać się jednak, że pozostałe firmy ubiegające się o lukratywny kontakt zaskarżą ten wynik. Nowe stacje mają być gotowe w 2019 r.

Od marca pasażerowie mogą korzystać z centralnego odcinka II linii metra o długości ok. 7 km i składającego się z siedmiu stacji. Linia już teraz okazała się popularna wśród pasażerów. W październiku zeszłego roku Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na rozbudowę linii o tzw. odcinki 3+3 – czyli po trzy stacje w każdą ze stron. Na Woli, po zachodniej stronie, pociągi dojadą do stacji przy Księcia Janusza, pod Górczewską. Natomiast na Targówku, na odcinku wschodnio-północnym, do stacji przy Trockiej.

Od października zeszłego roku Metro prowadzi przetarg na wykonawców – po jednym dla każdego z odcinków. Termin składania ofert był kilkukrotnie przekładany. Wreszcie chętnych na realizację prac poznaliśmy w sierpniu. Na odcinek zachodni wpłynęło pięć ofert, z czego najtańszą złożył Gulermak, oferując cenę 933 mln netto (1,148 mld brutto). W przypadku odcinka wschodnio-północnego złożono cztery oferty. Najtańsza należy do Astaldi, które jest w stanie zrealizować prace za 867 mln netto (1,067 mld brutto). To znacznie mniej niż zakładał budżet inwestorski. Metro może przeznaczyć na oba odcinki 3,17 mld zł brutto – 1,68 mld zł na odcinek zachodni i 1,49 mld zł na odcinek wschodnio-północny.

Dzisiaj Metro dokonało oficjalnego wyboru, uznając oferty złożone przez Gulermak i Astaldi za najkorzystniejsze. Obie firmy znane są z budowy centralnego odcinka II linii metra. Można jednak zakładać, że nie uda się prędko podpisać umowy, gdyż pozostałe firmy tak łatwo nie odpuszczą lukratywnego kontraktu.

Na ok. 3,5-kilometrowym odcinku w kierunku Woli zaplanowano trzy stacje. Projekty wykonała firma Metroprojekt, która ma na swoim koncie projekty budowy I linii metra i wielobranżowy projekt koncepcyjny centralnego odcinka II linii metra. Stacja C-8 Płocka znajdzie się w rejonie skrzyżowania Płockiej i Wolskiej. Stację C-7 Młynów (Moczydło) przewidziano pod ul. Górczewską, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego. Zaplanowano tutaj węzeł przesiadkowy na kolej (miasto i PKP zapowiadają też wreszcie podziemne połączenie stacji metra Centrum i Dworca Śródmieście). Stację C-6 Księcia Janusza zaplanowano natomiast pod Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z Księcia Janusza.


mat. prasowe

Na wschodnio-północnym, 3,1-kilometrowym odcinku w kierunku Targówka również przewidziano trzy stacje. Za projekt tego odcinka odpowiedzialna była firma ILF Polska, która wykonywała już na zlecenie AGP Metro projekt budowlany centralnego odcinka II linii metra, a następnie pracowała przy projekcie wykonawczym dla tej inwestycji. Przystanek C-16 Szwedzka powstanie w rejonie Szwedzkiej i Strzeleckiej. Stacja C-17 Targówek została zaplanowana w rejonie Pratulińskiej i Ossowskiego. Ostatni przystanek. C-18 Trocka, powstanie natomiast przy skrzyżowaniu Pratulińskiej i Trockiej.


mat. prasowe

Obiekty stacyjne będą realizowane metodą odkrywkową, natomiast do drążenia tuneli zostaną wykorzystane tarcze TBM, które będą przechodzić także pod budynkami. Stacje będą dwu- lub trzykondygnacyjne, z dwiema bądź trzema nawami.

Inwestycja będzie zrealizowana przy 85-procentowym dofinansowaniu unijnym. W 2019 r. II linia, po zbudowaniu 3+3, będzie liczyła 13,5 km długości i 13 stacji. Władze miasta zakładają w nowej perspektywie dalszą rozbudowę II linii – do 2022 r. mają powstać kolejne trzy stacje na wschodnio-północnym odcinku. Metro dojedzie do ostatniej zaplanowanej stacji C-21 Bródno. Na zachodzie II linia zostanie natomiast dociągnięta do stacji przy ratuszu na Bemowie, z przystankiem pośrednim przy Wola Parku. W tej chwili toczy się konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane.

Oprócz metra miasto w ramach nowej perspektywy ma też zamiar szeroko inwestować w tramwaje. Niedawno ogłoszono przetarg na przedłużenie linii na Tarchominie.

WIĘCEJ WIZUALIZACJI TUTAJ
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa: Jakie linie tramwajowe i metra w nowym studium [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Jakie linie tramwajowe i metra w nowym studium [schematy]

Witold Urbanowicz 08 listopada 2022

W studium dla Warszawy pięć linii metra

Przestrzeń

W studium dla Warszawy pięć linii metra

Witold Urbanowicz 04 listopada 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa: Jakie linie tramwajowe i metra w nowym studium [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Jakie linie tramwajowe i metra w nowym studium [schematy]

Witold Urbanowicz 08 listopada 2022

W studium dla Warszawy pięć linii metra

Przestrzeń

W studium dla Warszawy pięć linii metra

Witold Urbanowicz 04 listopada 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5