Partnerzy serwisu:
Mobilność

Trójmiasto. Nextbike stworzy największy elektryczny system rowerowy świata

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-06-18 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trójmiasto. Nextbike stworzy największy elektryczny system rowerowy świata
fot. Mirosław Kaźmierczak/Nextbike
W Gdańsku, Nextbike i 14 samorządów reprezentujących przyszłych użytkowników roweru metropolitalnego, podpisali umowę na stworzenie systemu Mevo. W ograniczonym zakresie ruszy jesienią. W przyszłym roku rozrośnie się do ponad 4 tys. rowerów elektrycznych i będzie największym tego rodzaju systemem rowerowym na świecie.

W tym roku na ulice Trójmiasta trafią 1224 rowery. System ma zostać uruchomiony w ciągu pięciu miesięcy od dzisiaj, więc prawdopodobnie będzie można pojeździć bikesharingowo w Trójmieście jeszcze jesienią. W zimie system ma działać w ograniczonym zakresie. W przyszłym sezonie ma się rozrosnąć do 4080 rowerów, jakie zadeklarował w ofercie Nextbike. W umowie jest opcja zgodnie z którą system może się powiększyć o ok. tysiąc rowerów. Operator będzie zarządzał systemem przez 6,5 roku.

Nextbike zarobi 40,27 mln zł brutto (ofertę w przetargu złożyła specjalnie utworzona spółka NB Tricity). Operator zwyciężył w przetargu w którym starł się z Egisem (właściciel głównego rywala Nextbike’a – BikeU), który zaproponował nieco mniejszą liczbę rowerów elektrycznych za znacznie wyższą cenę, oraz z konsorcjum firm Full Speed, Telfourth i BleeperBike, które zaproponowały rowery taniej, ale tylko 10 proc. z nich z napędem elektrycznym.

System rowerowy Mevo będzie pod wieloma względami niezwykły. Tak wielkiego systemu rowerów elektrycznych nie ma nie tylko w Polsce, ale nigdzie na świecie. W Polsce jedyne doświadczenie z tego rodzaju napędem w rowerach Nextbike ma z Warszawy, gdzie częścią Veturilo jest podsystem składający się ze 100 rowerów na prąd. Po drugie wszystkie polskie systemy Nextbike’a nie działają w zimie. Jedynie krakowskie Wavelo działa zimą zmniejszone o 2/3. Ale Wavelo jest zarządzane przez BikeU. Inna sprawa, że zimowy system rowerowy to nie pierwszyzna dla Nextbike’a. Niedawno uruchomił system w fińskim Turku.

System w Trójmieście to tzw. IV generacja, co oznacza rowery bezstacyjne, wypożyczane za pomocą aplikacji. Poza rowerami Nextbike musi dostarczyć infrastrukturę, czyli m.in. ok 4 tys. stojaków. Wyzwaniem jest też skala, jeśli chodzi o obsługiwany obszar. Poza Gdańskiem, Gdynią i Sopotem rowery Mevo będzie można wypożyczać w Kartuzach, Pruszczu Gdańskim, Pucku, Redzie, Rumii, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Tczewie, Władysławowie i Żukowie.

Rowery będą tanie. Jednorazowe wypożyczenie ma kosztować nie więcej niż 10 gr za minutę, co nie jest konkurencyjną ceną do stawek w innych miastach, ale bardzo tanie mają być abonamenty – miesięczny nie droższy niż 10 zł, roczny nie droższy niż 100 zł, w dodatku oba zawierające ok. 1,5 godziny dziennie darmowej jazdy.

Oferta Nextbike’a jest w pewnym stopniu zaskakująca. Ok. 40 mln zł to mniej więcej tyle ile operator zarabia w Warszawie, gdzie system jest większy (ok. 5,5 tys. rowerów). Tyle że w stolicy to zarobek za czteroletni kontrakt, a w Trójmieście za znacznie dłuższy okres. W dodatku system IV generacji, rozrzucony na takim obszarze jest dużo trudniejszy w zarządzaniu, a rowery elektryczne mogą wymagać więcej pracy jeśli chodzi o obsługę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bydgoszcz z ofertami na tramwaj wzdłuż Kujawskiej

Przestrzeń

Bydgoszcz z ofertami na tramwaj wzdłuż Kujawskiej

Witold Urbanowicz 18 czerwca 2018

Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Przestrzeń

Warszawa. Na Służewcu ulica za szlabanem

Jakub Dybalski 18 czerwca 2018

Kto uruchomi rowery Mevo na Pomorzu?

Komunikacja

Kto uruchomi rowery Mevo na Pomorzu?

Przemysław Farsewicz 08 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5