Partnerzy serwisu:
Mobilność

Trójmiasto. Już niedługo 3,5 tys. rowerów publicznych. Bez stacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Trójmiasto. Już niedługo 3,5 tys. rowerów publicznych. Bez stacji
fot. Procsilas Moscas Barcelona, lic. CC 2.0rowery
Gdańsk jest największym polskim miastem bez systemu roweru publicznego, choć udział rowerów w ruchu jest tam jednym z największych w Polsce. To się zmieni za dwa lata. W całym Trójmieście powstaje właśnie system na 3,5 tys. rowerów. W dodatku będzie to system IV generacji, czyli… nie będzie stacji dokujących. Rower będzie można zostawić gdziekolwiek.

– To będzie pierwszy system na taką skalę – mówi gdański pełnomocnik rowerowy Remigiusz Kitliński. Nie tyle chodzi o liczbę rowerów, choć będzie to najpewniej drugi co do wielkości system w Polsce (warszawskie Veturilo, które dziś liczy sobie 3 tys. rowerów, od przyszłego roku ma się rozrosnąć do 4,5 tys.), ale przede wszystkim o zasięg. Rower publiczny w Trójmieście, na razie pod nazwą "Systemu Roweru Metropolitalnego", ma objąć Gdańsk, Gdynię, Sopot, Wejherowo, Redę, Rumię i Tczew i okoliczne gminy. Wszystkie, które realizują projekt węzłowy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Jak mówi Kitliński najbardziej prawdopodobny termin uruchomienia systemu to wiosna 2018 r. Rowerów ma być 3,5 tys. W Gdańsku przeprowadzono bardzo dokładną analizę potencjału każdego z miast, zarówno jeśli chodzi o liczbę potencjalnych użytkowników, jak i ewentualne kierunki podróży na rowerach. Te badania będą stanowiły podstawę podziału rowerów na konkretne miasta. Podziału w pewnym sensie teoretycznego, bo… nie będzie stacji dokujących.

Rower pozostawiony gdziekolwiek

W Trójmieście ma bowiem powstać tzw. system IV generacji. Żadnego takiego dziś w Polsce nie ma. Rowery będą wyposażone w mikrokomputery z GPS–em, dzięki którym będzie je można zlokalizować, a także wypożyczyć, za pośrednictwem smartfonowej aplikacji. W każdym mieście w Polsce rower wypożycza się najczęściej z terminala przy stacji dokującej i w innej stacji należy go zostawić. W Trójmieście rower będzie do wypożyczenia za pośrednictwem smartfona, a będzie go można zostawić gdziekolwiek.

– Będą dedykowane miejsca na te rowery i „miękko” będziemy zachęcać by zostawiać je właśnie na takich parkingach. To nie będą typowe stacje dokujące, tylko zwyczajne miejsca ze stojakami – tłumaczy Kitliński. – Ale co do zasady, będzie go można zostawić gdziekolwiek. Rower będzie miał elektrozamek i dopiero wypożyczenie przez aplikację spowoduje jego wypożyczenie – tłumaczy.

Dodaje, że podobne systemy funkcjonują głównie w Ameryce Północnej, ale taki wzór chce właśnie wprowadzić Kraków, więc Trójmiasto niekoniecznie będzie przecierać szlak. W innych miastach w Polsce urzędnicy rozważają takie rozwiązania, ale póki co się na nie zdecydowali, bo ich głównymi minusami są zwiększone koszty systemu (przerzucenie elektroniki z terminali na rowery sprawia, ze są dużo droższe) i problem związany z wandalizmem (im bardziej skomplikowany rower, tym bardziej podatny na zniszczenia).

Koszty na razie nieznane

Na razie nie wiadomo ile będzie trójmiejskie miasta kosztowało wprowadzenie i utrzymanie roweru publicznego w takim kształcie. W Gdańsku przyznają, że jeszcze nie rozmawiali z firmami, które mogłyby go stworzyć i nim zarządzać. Wiadomo za to, że dla użytkowników nie będzie rewolucji, bo opłaty będą podobne do tych z innych miast. Pierwsze kilkanaście, do dwudziestu minut, będzie darmowe.

To o tyle istotne, że jedyny do tej pory romans Trójmiasta z rowerem publicznym, czyli niewielki system w Sopocie (póki co jeszcze nie wiadomo, czy zostanie zlikwidowany, czy włączony do nowego systemu), nie udał się właśnie z powodu opłat. Według pierwotnego pomysłu miał się sam finansować, bez dopłat z budżetu miasta. Z tego powodu opłaty były tak wysokie, że nie zachęcały do korzystania z niego.



Studium koncepcyjne Systemu Roweru Metropolitalnego znajdziecie tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5