Partnerzy serwisu:
Mobilność

Trójmiasto. Już niedługo 3,5 tys. rowerów publicznych. Bez stacji

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-04-08 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trójmiasto. Już niedługo 3,5 tys. rowerów publicznych. Bez stacji
roweryfot. Procsilas Moscas Barcelona, lic. CC 2.0
Gdańsk jest największym polskim miastem bez systemu roweru publicznego, choć udział rowerów w ruchu jest tam jednym z największych w Polsce. To się zmieni za dwa lata. W całym Trójmieście powstaje właśnie system na 3,5 tys. rowerów. W dodatku będzie to system IV generacji, czyli… nie będzie stacji dokujących. Rower będzie można zostawić gdziekolwiek.

– To będzie pierwszy system na taką skalę – mówi gdański pełnomocnik rowerowy Remigiusz Kitliński. Nie tyle chodzi o liczbę rowerów, choć będzie to najpewniej drugi co do wielkości system w Polsce (warszawskie Veturilo, które dziś liczy sobie 3 tys. rowerów, od przyszłego roku ma się rozrosnąć do 4,5 tys.), ale przede wszystkim o zasięg. Rower publiczny w Trójmieście, na razie pod nazwą "Systemu Roweru Metropolitalnego", ma objąć Gdańsk, Gdynię, Sopot, Wejherowo, Redę, Rumię i Tczew i okoliczne gminy. Wszystkie, które realizują projekt węzłowy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Jak mówi Kitliński najbardziej prawdopodobny termin uruchomienia systemu to wiosna 2018 r. Rowerów ma być 3,5 tys. W Gdańsku przeprowadzono bardzo dokładną analizę potencjału każdego z miast, zarówno jeśli chodzi o liczbę potencjalnych użytkowników, jak i ewentualne kierunki podróży na rowerach. Te badania będą stanowiły podstawę podziału rowerów na konkretne miasta. Podziału w pewnym sensie teoretycznego, bo… nie będzie stacji dokujących.

Rower pozostawiony gdziekolwiek

W Trójmieście ma bowiem powstać tzw. system IV generacji. Żadnego takiego dziś w Polsce nie ma. Rowery będą wyposażone w mikrokomputery z GPS–em, dzięki którym będzie je można zlokalizować, a także wypożyczyć, za pośrednictwem smartfonowej aplikacji. W każdym mieście w Polsce rower wypożycza się najczęściej z terminala przy stacji dokującej i w innej stacji należy go zostawić. W Trójmieście rower będzie do wypożyczenia za pośrednictwem smartfona, a będzie go można zostawić gdziekolwiek.

– Będą dedykowane miejsca na te rowery i „miękko” będziemy zachęcać by zostawiać je właśnie na takich parkingach. To nie będą typowe stacje dokujące, tylko zwyczajne miejsca ze stojakami – tłumaczy Kitliński. – Ale co do zasady, będzie go można zostawić gdziekolwiek. Rower będzie miał elektrozamek i dopiero wypożyczenie przez aplikację spowoduje jego wypożyczenie – tłumaczy.

Dodaje, że podobne systemy funkcjonują głównie w Ameryce Północnej, ale taki wzór chce właśnie wprowadzić Kraków, więc Trójmiasto niekoniecznie będzie przecierać szlak. W innych miastach w Polsce urzędnicy rozważają takie rozwiązania, ale póki co się na nie zdecydowali, bo ich głównymi minusami są zwiększone koszty systemu (przerzucenie elektroniki z terminali na rowery sprawia, ze są dużo droższe) i problem związany z wandalizmem (im bardziej skomplikowany rower, tym bardziej podatny na zniszczenia).

Koszty na razie nieznane

Na razie nie wiadomo ile będzie trójmiejskie miasta kosztowało wprowadzenie i utrzymanie roweru publicznego w takim kształcie. W Gdańsku przyznają, że jeszcze nie rozmawiali z firmami, które mogłyby go stworzyć i nim zarządzać. Wiadomo za to, że dla użytkowników nie będzie rewolucji, bo opłaty będą podobne do tych z innych miast. Pierwsze kilkanaście, do dwudziestu minut, będzie darmowe.

To o tyle istotne, że jedyny do tej pory romans Trójmiasta z rowerem publicznym, czyli niewielki system w Sopocie (póki co jeszcze nie wiadomo, czy zostanie zlikwidowany, czy włączony do nowego systemu), nie udał się właśnie z powodu opłat. Według pierwotnego pomysłu miał się sam finansować, bez dopłat z budżetu miasta. Z tego powodu opłaty były tak wysokie, że nie zachęcały do korzystania z niego.



Studium koncepcyjne Systemu Roweru Metropolitalnego znajdziecie tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Komunikacja

Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Jakub Dybalski 22 lutego 2016

Rowerowe podsumowanie roku 2015

Komunikacja

Rowerowe podsumowanie roku 2015

Rafał Stawecki 07 stycznia 2016

Rower Trójmiejski nieudanym eksperymentem. Co dalej?

Komunikacja

Rower Trójmiejski nieudanym eksperymentem. Co dalej?

Rafał Stawecki 25 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5